Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-13, 12:03
  #1
Medlem
Ja det är den stora frågan?
Tänkte satsa på en bra kniv då jag använder en brödkniv från IKEA till allt i dagsläget. Det är väl mest grönsaker jag skär då jag nästan är vegetarian, så en grönsakskniv kanske är det bästa.
Några synpunkter för och nackdelar? Vet att man kan använda kockkniv till grönsaker också. Hur är det tvärt om, att använda grönsakskniv till annat? Vet inte vad annat ska vara dock
__________________
Senast redigerad av Jonas-u 2014-08-13 kl. 12:11.
Citera
2014-08-14, 08:38
  #2
Medlem
Jag trivs bra med alla tre typerna. Nakiri är utmärkt till grönsaker. Santoku funkar till det mesta och är imho smidigare än kockkniv av västerländskt snitt.
Citera
2017-08-30, 18:00
  #3
Medlem
Moffins avatar
Halloj. Känner att det är dags att fråga här igen då jag slarvat bort min lista jag komponerade med knivar för nåt år sedan.

Jag behöver en ny grönsakskniv verkligen, den jag har (nån fiskars kockkniv tror jag) funkar för kött och så men känns lite för slö för typ tomater och liknande. Tänkte därför köpa en ny kniv för ändamålet och använda min gamla för kött enbart.

Vill alltså ha en kniv för enbart grönsaker (och rotsaker så typ sötpotatis osv som är lite hårdare). Kommer inte skära nåt kött eller så med den och absolut ingen plast eller liknande.

Jag har lärt mig att vara duktig och alltid diska/skölja av kniven efter jag använt den så den ligger aldrig smutsig och hamnar inte i diskmaskinen. Däremot kan jag inte slipa knivar själv (aldrig provat) så skulle möjligen göra mer skada än nytta där så om det är möjligt skulle det vara bättre med en kniv som håller sig skarp länge och man sedan kan lämna in den för slipning (hur ofta måste man göra detta?)

Priset upp till 1000 kr eller typ strax däröver.

Tips?
Citera
2017-08-31, 06:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Halloj. Känner att det är dags att fråga här igen då jag slarvat bort min lista jag komponerade med knivar för nåt år sedan.

Jag behöver en ny grönsakskniv verkligen, den jag har (nån fiskars kockkniv tror jag) funkar för kött och så men känns lite för slö för typ tomater och liknande. Tänkte därför köpa en ny kniv för ändamålet och använda min gamla för kött enbart.

Vill alltså ha en kniv för enbart grönsaker (och rotsaker så typ sötpotatis osv som är lite hårdare). Kommer inte skära nåt kött eller så med den och absolut ingen plast eller liknande.

Jag har lärt mig att vara duktig och alltid diska/skölja av kniven efter jag använt den så den ligger aldrig smutsig och hamnar inte i diskmaskinen. Däremot kan jag inte slipa knivar själv (aldrig provat) så skulle möjligen göra mer skada än nytta där så om det är möjligt skulle det vara bättre med en kniv som håller sig skarp länge och man sedan kan lämna in den för slipning (hur ofta måste man göra detta?)

Priset upp till 1000 kr eller typ strax däröver.

Tips?

Slipa knivarna blir förr eller senare ett måste. Om du inte ger dig f-n på att du SKALL lära dig och köper en slipsten och kollar på Youtube efter filmer på hur man slipar sina knivar, träna gärna på en billig kniv köpt på second hand.
Glöm inte att ingen är född med förmågan att slipa en kniv, det är en kunskap man får förvärva, helst ihop med någon som kan men i brist på det får man kämpa på själv.
Om du känner det som "aldrig i livet", köp en Minosharp. Inte högstatus bland kökstalibaner som förordar japanska naturstenar och ritualer kring slipandet, men de funkar.
https://bagarenochkocken.se/kokskniv...lus-3-vatslip/
https://bagarenochkocken.se/kokskniv...c-220-vatslip/
__________________
Senast redigerad av Karon58 2017-08-31 kl. 06:30.
Citera
2017-08-31, 06:25
  #5
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Slipa knivarna blir förr eller senare ett måste. Om du inte ger dig f-n på att du SKALL lära dig och köper en slipsten och kollar på Youtube efter filmer på hur man slipar sina knivar, träna gärna på en billig kniv köpt på second hand. Om du känner det som "aldrig i livet", köp en Minosharp. Inte högstatus bland kökstalibaner som förordar japanska naturstenar och ritualer kring slipandet, men de funkar.
https://bagarenochkocken.se/kokskniv...lus-3-vatslip/
https://bagarenochkocken.se/kokskniv...c-220-vatslip/

Ska nog inte vara omöjligt att lära sig, inser att jag var trött och postade i fel tråd igår.. så ska ta och posta om i den rätta så kan den här stackars tråden få dö ut igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback