Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-08-13, 01:20
  #1
Avstängd
Idag när jag skulle ta min trimmer ut till trädgården så ville jag se att den fungerade innan så jag drog igång den inomhus..
Och visst fan råkade jag slita ner några ovärderliga vaser och även elsladd som blixtrade till och gjorde hallen mörk. Som om misären slutar där.
När jag insåg mitt misstag så kastade jag trimmern och råkade riva ner en dörrkarm.

Hur som helst, ska jag försöka reparera elsladden själv eller anlita någon? Det är vanlig enfas som är lätt att byta enligt en granne.
Var och pillade där förut men det var ytterst nära att jag fick dansa electric boogey.
Citera
2014-08-13, 01:24
  #2
Avstängd
JackDanielsKepss avatar
Jag tycker du ska ta hjälp av din granne då du verkar ha dålig koll, att skarva en kabel som ska tåla väta är lite svårare en en som bara ska ligga inne.
Citera
2014-08-13, 01:26
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JackDanielsKeps
Jag tycker du ska ta hjälp av din granne då du verkar ha dålig koll, att skarva en kabel som ska tåla väta är lite svårare en en som bara ska ligga inne.
Det är ingen kapslad det handlar om utan en vanlig i hallen.
Så då är behörigheten inte den samma eller?
Citera
2014-08-13, 01:29
  #4
Avstängd
JackDanielsKepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregory55
Det är ingen kapslad det handlar om utan en vanlig i hallen.
Så då är behörigheten inte den samma eller?


Jag trodde det var en grästrimmer

Då så, sockerbit och eltejp

Edit: Om jag skarvar kablar som ska tålas att rycka lite i finns risk att blir ryckta i så brukar jag efter sockerbitandet slå p åen knut på kabeln och dra fast 2 stripes innan jag tejpar eltejp eller kör krympslang.
Citera
2014-08-13, 01:30
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JackDanielsKeps
Jag trodde det var en grästrimmer

Då så, sockerbit och eltejp
Det var det också.
Alltså, dum i huvudet som man är så startar man upp fanskapet i hallen och skapar en oreda som sent ska glömmas..
Det var alltså en av husets egna sladdar som skadades inte trimmerns tyvärr
Citera
2014-08-13, 01:36
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JackDanielsKeps
Då är det enda rätta att dra om kabeln från dosan, det blir bara fult om du skarvar och en bit kabel kostar inte så många spänn/meter, bryt strömmen, dra lite vaselin på kabeln och dra den på så sätt fram till dosan, så slipper du köpa en dragfjäder.

Men är du osäker så be någon vän/granne som har bättre koll.
Det är så det får bli då.
Problemet är att sladden delvis ligger i väggen på vissa ställen.
Men min granne som har lite mer koll får kolla på det imorgon bitti och göra en bedömning av vad som behövs.
Tackar!
Citera
2014-08-13, 06:07
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregory55
Hur som helst, ska jag försöka reparera elsladden själv eller anlita någon? Det är vanlig enfas som är lätt att byta enligt en granne.
Är det "lampsladd" kan du använda kopplingsplint som är avsedd för att skarva sladdar, obs ej för jordad sladd.
http://www.clasohlson.com/se/Kopplin...2-pack/36-4257

Är det en fast monterad kabel så blir det värre, är det gamla kablar kan det bli följdskador på isolering när du börjar riva och andra problem så är nog bättre om du ringer elektrikern.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-08-13 kl. 06:11.
Citera
2014-08-13, 06:12
  #8
Avstängd
Siccatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackDanielsKeps
Då är det enda rätta att dra om kabeln från dosan, det blir bara fult om du skarvar och en bit kabel kostar inte så många spänn/meter, bryt strömmen, dra lite vaselin på kabeln och dra den på så sätt fram till dosan, så slipper du köpa en dragfjäder.

Men är du osäker så be någon vän/granne som har bättre koll.

Du blev nog lite trollad.. Men! Vadan vaselin? Varför skulle det hjälpa och i vilket fall? Om inte annat tipsar du oss nya husägare som vill göra det mesta själv.
Citera
2014-08-13, 12:08
  #9
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siccature
Du blev nog lite trollad.. Men! Vadan vaselin? Varför skulle det hjälpa och i vilket fall? Om inte annat tipsar du oss nya husägare som vill göra det mesta själv.

Du skall inte ta till dig ett skit av vad JackDanielsKeps yppade eftersom det var rena stolleprov alltihop. Knyta knutar på kablar liksom, herre gud.

När kablaget är förlagt i väggarna så ligger det i rör eller flexibel slang. Normalt använder man en sk. dragfjäder som man petar in i rörets ena ände tills den kommer ut i andra änden. Därifrån knyter du på kablaget på fjädern och drar igenom alltihop. För att underlätta den här processen så kan man använda speciellt kabelglidmedel.

Det finns ett antal genvägar istället för sagda glidmedel, vanliga exempel brukar vara diskmedel, tvål eller vaselin. Detta skall man dock undvika eftersom att när sådana produkter torkar kan dom även torka ut kablagets isolering.

Betänk dock att det är förbjudet för dig som lekman att förlägga nytt kablage i en fast installation utan nödvändig behörighet.
Citera
2014-08-13, 12:43
  #10
Medlem
skunkjobbs avatar
Är det en fast installerad sladd som delvis går inne i väggen och sedan utanpå väggen? Låter lite udda. Kan TS lägga upp en bild på skadan?
Citera
2014-08-13, 13:10
  #11
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregory55
Idag när jag skulle ta min trimmer ut till trädgården så ville jag se att den fungerade innan så jag drog igång den inomhus..
Och visst fan råkade jag slita ner några ovärderliga vaser och även elsladd som blixtrade till och gjorde hallen mörk. Som om misären slutar där.
När jag insåg mitt misstag så kastade jag trimmern och råkade riva ner en dörrkarm.

Hur som helst, ska jag försöka reparera elsladden själv eller anlita någon? Det är vanlig enfas som är lätt att byta enligt en granne.
Var och pillade där förut men det var ytterst nära att jag fick dansa electric boogey.
Om du säljer ferarrin så har du lätt råd att betala elektrikern
Citera
2014-08-13, 22:00
  #12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Om du säljer ferarrin så har du lätt råd att betala elektrikern
Jaså, det var TS som var framme i den trolltråden med. Kollar man hans andra trådstarter https://www.flashback.org/find_threa...?userid=921359 så kan vi nog sluta fundera på det här med avklippta sladden för det har nog inte hänt helt enkelt. Tråkigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback