Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-14, 09:24
  #13
Medlem
grasuggan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av padddan
Lite inne på att fara till Indien i vinter, 3500:- per månad är 116:-/dag, kan du berätta om hur en vanlig dag såg ut för dig och vad du betalade för det?

Vad kostar exempelvis en bädd i en större sovsal?

Jag reste med en vän och vi tog oftast ett dubbelrum på ett guest house som är det närmaste sovsal du kommer. Det finns kanske sovsalar på frälsningsarmens ställen men ingen jag skulle rekommendera.
Men dubbelrummen kostade 300-500 rupees per natt delat på 2. Vilket är 20-25:- per skalle.
Middag ute går väl loss på 100-300 rupees, närmare 300 om du dricker öl drick. Rickshaws är ju också extremt billiga. Tåg och bussar är löjligt billiga, vi åkte tåg mellan Mumbai - Goa, en resa på nästan 60 mil. För detta betalade vi ungefär 15:-.
Citera
2014-08-14, 13:11
  #14
Medlem
padddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grasuggan99
Jag reste med en vän och vi tog oftast ett dubbelrum på ett guest house som är det närmaste sovsal du kommer. Det finns kanske sovsalar på frälsningsarmens ställen men ingen jag skulle rekommendera.
Men dubbelrummen kostade 300-500 rupees per natt delat på 2. Vilket är 20-25:- per skalle.
Middag ute går väl loss på 100-300 rupees, närmare 300 om du dricker öl drick. Rickshaws är ju också extremt billiga. Tåg och bussar är löjligt billiga, vi åkte tåg mellan Mumbai - Goa, en resa på nästan 60 mil. För detta betalade vi ungefär 15:-.
Med sovsal menar jag ett dorm, kikade på hostelworld och det är faktiskt riktigt billigt, fanns dorms från 20 sek och då går brukar det gå att komma undan lite billigare pga att alla hostels inte är listade.

Är Indien någonting du skulle rekommendera? Inte särskilt fin i kanten av mig men har sett bilder på gamla lik som ligger och flyter i Ganges (stavning), är det förstorat eller är det ett riktigt skithål som många säger? Nu förstår jag ju att Indien är ett väldigt stort land men ge gärna en överblick av vad du tycker.

Och en sista sak, är det bra dykning där?
Citera
2014-08-14, 13:18
  #15
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av padddan
Med sovsal menar jag ett dorm, kikade på hostelworld och det är faktiskt riktigt billigt, fanns dorms från 20 sek och då går brukar det gå att komma undan lite billigare pga att alla hostels inte är listade.

Är Indien någonting du skulle rekommendera? Inte särskilt fin i kanten av mig men har sett bilder på gamla lik som ligger och flyter i Ganges (stavning), är det förstorat eller är det ett riktigt skithål som många säger? Nu förstår jag ju att Indien är ett väldigt stort land men ge gärna en överblick av vad du tycker.

Och en sista sak, är det bra dykning där?
Angående lik i Ganges så handlar det antagligen om Varanasi, ökat välstånd gör att fler har råd att bränna döda släktingar där, för något år sedan brändes runt 40000 kroppar/år längs floden i den staden. Samtidigt så badas det där, floden är ju helig. Så i den staden, och antagligen nedströms, är vattnet farligt smutsigt.
Jag har inte varit i Varanasi, men Ganges är en fin flod uppe i Himalaya.

Åk till Indien om du har möjlighet, stryk 78 % av resmålen på din att göra-lista (landet är för stort för att man ska hinna se allt på en resa) och köp tågbiljetter i förväg.
Citera
2014-08-14, 15:28
  #16
Medlem
grasuggan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av padddan
Med sovsal menar jag ett dorm, kikade på hostelworld och det är faktiskt riktigt billigt, fanns dorms från 20 sek och då går brukar det gå att komma undan lite billigare pga att alla hostels inte är listade.

Är Indien någonting du skulle rekommendera? Inte särskilt fin i kanten av mig men har sett bilder på gamla lik som ligger och flyter i Ganges (stavning), är det förstorat eller är det ett riktigt skithål som många säger? Nu förstår jag ju att Indien är ett väldigt stort land men ge gärna en överblick av vad du tycker.

Och en sista sak, är det bra dykning där?
Det är ju ungefär samma som för ett privat rum så det hade jag rekommenderat, för din skull. Indien förändrar dig. Det är misär och tragedi samtidigt som människorna i stort är helt underbara. Skitigt och jävligt men mina 3 månader där var otroliga.

För dykning kan jag rekommendera Andamanerna otroligt fint vatten. Billigt att ta Padi certifikat också. Mycket av korallerna är döda men det fanns mycket fisk och en riktigt läcker dykspot som de kallar för "The wall". Var nere på 30 meter där och fick se intressanta arter.

Vi tog båt från Chennai, det tog 3 dagar ungefär och kostade 1500 rupees.
Går också flyg men det mycket dyrare och inte samma äventyr som båten.
Citera
2014-08-14, 22:15
  #17
Medlem
padddans avatar
Tackar för det! Jo Indien är mäkta stort med många olika ställen att bränna igenom, tänker iaf minst 12 veckor, ev några veckor mindre ifall jag bestämmer mig för att börja resan i Kina. För många länder och ett alldeles för kort liv på planeten jorden


Andamanerna ser fantastiskt ut, lägger till det till "goto listan", tack för tipsen!
Citera
2014-08-14, 23:34
  #18
Medlem
padddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Angående lik i Ganges så handlar det antagligen om Varanasi, ökat välstånd gör att fler har råd att bränna döda släktingar där, för något år sedan brändes runt 40000 kroppar/år längs floden i den staden. Samtidigt så badas det där, floden är ju helig. Så i den staden, och antagligen nedströms, är vattnet farligt smutsigt.
Jag har inte varit i Varanasi, men Ganges är en fin flod uppe i Himalaya.

Åk till Indien om du har möjlighet, stryk 78 % av resmålen på din att göra-lista (landet är för stort för att man ska hinna se allt på en resa) och köp tågbiljetter i förväg.
Måste vara en rätt makaber syn med en massa pyntade uppbrända kroppar som kommer flytandes i floden, fräscht
Citera
2014-08-30, 18:35
  #19
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grasuggan99
Jag reste med en vän och vi tog oftast ett dubbelrum på ett guest house som är det närmaste sovsal du kommer. Det finns kanske sovsalar på frälsningsarmens ställen men ingen jag skulle rekommendera.
Men dubbelrummen kostade 300-500 rupees per natt delat på 2. Vilket är 20-25:- per skalle.
Middag ute går väl loss på 100-300 rupees, närmare 300 om du dricker öl drick. Rickshaws är ju också extremt billiga. Tåg och bussar är löjligt billiga, vi åkte tåg mellan Mumbai - Goa, en resa på nästan 60 mil. För detta betalade vi ungefär 15:-.

Stämmer detta verkligen? 15kr för en 60mil lång tågresa? Var det något reapris eller? Annars kan jag förstå varför de indiska tågen är så överfulla om det är så pass billigt. Men för 15kr så menas det med hard seat va? Alltså de sämsta platserna?
Citera
2014-08-30, 18:52
  #20
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Stämmer detta verkligen? 15kr för en 60mil lång tågresa? Var det något reapris eller? Annars kan jag förstå varför de indiska tågen är så överfulla om det är så pass billigt. Men för 15kr så menas det med hard seat va? Alltså de sämsta platserna?
Tåg 10112, ett nattåg, Goa - Mumbai i Sleeper class kostar 390 rupier, runt 50 kr enligt Forex.
Samma tåg kostar 1055 rupier i 3AC, då ingång lakan osv.
Tåg 10104, dagtåg, samma sträcka kan åkas för 225 rupier i Second seating, i övriga klasser är det samma pris som tåg 10112.

http://www.indianrail.gov.in/dont_Kn...tion_Code.html
Jag sökte efter resa från MAO till CSTM den 30/9

Tillägg: Second seating finns inte på tåg 10112
Citera
2014-08-31, 23:14
  #21
Medlem
grasuggan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Stämmer detta verkligen? 15kr för en 60mil lång tågresa? Var det något reapris eller? Annars kan jag förstå varför de indiska tågen är så överfulla om det är så pass billigt. Men för 15kr så menas det med hard seat va? Alltså de sämsta platserna?
Ja det stämmer, vi köpte någon form av sista minuten direkt på stationen. Hard seat!
Citera
2014-09-07, 21:50
  #22
Medlem
Gallagherss avatar
Bumpar
Citera
2014-09-27, 03:44
  #23
Medlem
Kungens.hands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av padddan
Lite inne på att fara till Indien i vinter, 3500:- per månad är 116:-/dag, kan du berätta om hur en vanlig dag såg ut för dig och vad du betalade för det?

Vad kostar exempelvis en bädd i en större sovsal?

Kan svara då jag brukar hålla ungefär lika budget som grasuggan.

Har alltid rest med en vän, så för boende betalar jag vi runt 30 spänn per person. Då får man ett fult rum med toalett och tv.

Dagarna brukar spenderas på att strosa runt, gå på musem osv när man är i städer.
I Goa låg jag mest och degade om dagarna, hyrde cykel och trampande runt längst kusten. Ett gäng öl till kvällen. Gav 30 RS för öl i affär, 50-70 på bar.

Alltid kul efter en heldag att räkna på hur löjligt lite man spenderat.
Citera
2014-09-28, 14:55
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
?.. Varanasi...Så i den staden, och antagligen nedströms, är vattnet farligt smutsigt.
Jag har inte varit i Varanasi, men Ganges är en fin flod uppe i Himalaya.


Ganges är hänsynslöst förorenad i hela dess lopp. Inte bara från kremeringarna i Varanasi och latriner , men även från industrier , t.ex. kvicksilver från läderbearbetning , orenat industriavfall mm. Du hittar lätt inslag om detta från alla stora indiska tidningar som Times of India mm. , och olika planer för att rena Ganga från 2006 och framåt , som mestadels runnit ut i sanden. Modi gick till val bl.a. på ännu en sån plan.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2425662

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback