Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-08-11, 14:01
  #1
Medlem
talgoxens avatar
En podcast som startades för två år sedan med Messiah Hallberg, Maja Härngren, Christina Nordhager och John Willander Lambrell.

Vad tycker ni om podden?
Citera
2014-08-11, 16:05
  #2
Medlem
Rubrik01s avatar
Jag tycker Christina är grymt rolig. Hennes "livet är skit" och "min man är värdelös"-attityd är underbar.
Citera
2014-08-12, 01:20
  #3
Medlem
KimKuk-Jings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubrik01
Jag tycker Christina är grymt rolig. Hennes "livet är skit" och "min man är värdelös"-attityd är underbar.

Det kanske var lite kaxigt och roligt de första gångerna, men numera känns det bara elakt och sjukt. Det är ju inte som att det är ett givande och tagande mellan killarna och tjejerna utan det är ju bara ett konstant nedtryckande av killarna hela tiden. Hade det skett motsatt sida, från Messiah till Christina, från killarna mot tjejerna, hade de kallats för sexism.

Jag blir bara irriterad på henne. Lite som någon som gång efter gång skämtar rasistiskt om invandrare. Första gångerna är det vågat och roligt, men efter ett tag så börjar man ana att det finns en bakomliggande åsikt, då är det inte kul längre, bara unket.

Nej, killarna får gärna fimpa de översittande och osympatiska tjejerna, eller så får de inse att det inte är kul att höra någon gång på gång på gång trycka ner någon annan.
Citera
2014-08-18, 13:58
  #4
Medlem
Jag började lyssna på podden efter att Alex Schulman tipsade om den i somras:

Citat:
Vilken härlig sak det är att upptäcka en riktigt bra podcast. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Messiah Hallberg är ett geni. Tillsammans med @majafotosthlm och @chrinord och john_wl gör han podcasten GENIFÖRKLARAT. Lyssna på den en gång. Den första minuten är underlig såtillvida att man kanske tror att det är på skämt, alltsammans, men bortom det är det alltså ett samtal som är roligt och på djupt allvar på en och samma gång.

Nu har jag plöjt alla tre säsongerna och håller med Rubrik01 att Christina och Maja är fantastiskt roliga. Messiah är alltid bra och PR-killen är också rolig. Gillar alla.
Citera
2014-08-19, 11:03
  #5
Medlem
Riktigt bra, kom in efter 10 avsnitt och fastnade direkt. Skönt att plöja igenom när avsnitten är så korta och intensiva. Håller en delad första plats tillsammans med Crazy Town.
__________________
Senast redigerad av kungmelvins 2014-08-19 kl. 11:05.
Citera
2014-10-04, 16:13
  #6
Medlem
Jävligt rolig! Alla fyra(!) är verkligen roliga och fungerar tillsammans. Sveriges bästa podcast, LÄTT!
Citera
2014-10-26, 01:38
  #7
Medlem
JohanCKars avatar
Sant originell pod.

Hallberg genialisk o John en finfin sidekick.

Enda kritiken: Något tröttsamt med tjejernas trotsiga setup. De borde mildra det en aning. De är dråpliga men det blir för mycket av varan i längden. Innehållet i samtalen schabblas bort. Ungefär som Dominika Peczynski i de värsta stunderna pajade Cavling i Maktpodden.
Citera
2014-10-27, 21:13
  #8
Medlem
JohanCKars avatar
Hyfsade placeringar för Geniförklarat i omröstningen om årets podcast. 5:a i årets humor.
Gnatpodden TSKNAS tvåa och helt värdelösa Tack för kaffet etta.

Lyssnar inte på så många pods så jag kan säga något generellt men röstade på Geniförklarar som bästa pod och bästa humor, och på sympatiska Anja o Julia (som fick löjligt få röster) i bästa livsstil.

Värdet av en sådan här omröstning verkar vara begränsat.

http://www.daytona.se/podradiopriset/2014
__________________
Senast redigerad av JohanCKar 2014-10-27 kl. 21:17.
Citera
2014-10-28, 19:25
  #9
Medlem
Trasigt Porslins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanCKar
Hyfsade placeringar för Geniförklarat i omröstningen om årets podcast. 5:a i årets humor.
Gnatpodden TSKNAS tvåa och helt värdelösa Tack för kaffet etta.

Lyssnar inte på så många pods så jag kan säga något generellt men röstade på Geniförklarar som bästa pod och bästa humor, och på sympatiska Anja o Julia (som fick löjligt få röster) i bästa livsstil.

Värdet av en sådan här omröstning verkar vara begränsat.

http://www.daytona.se/podradiopriset/2014

Tack för kaffet är ju underbart kul! du kanske inte är målgruppen, d.v.s. folk med humor och självdistans.

Älskade Geniförklarat. Trodde först att det var en seriös pod där de på allvar bjudit in gäster med olika kunskaper om ett ämne. Kul grepp att helt driva med det. Men efter att ha lyssnat på nästan alla avsnitt är jag nu urled trött på att Maja och Christina hela tiden har den här sarkastiska attityden och rösten. Den var skitkul i början, men nu blir jag bara irriterad på det förutsägbara i det. De förstör det under ytan intressanta samtalet mellan John och Messiah när de med påhittat hat/äckel/avsky avbryter dem hela tiden. Det är ju verkligen hela tiden. Deras eget avsnitt var hemskt att lyssna på. En låtsasdialog om ingenting egentligen med jobbigt sarkastiska stämmor som försöker trumfa varandra i att driva om samma saker som de gör i exakt varje avsnitt sen starten.
Citera
2014-10-28, 21:08
  #10
Medlem
JohanCKars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trasigt Porslin
Tack för kaffet är ju underbart kul! du kanske inte är målgruppen, d.v.s. folk med humor och självdistans.

Älskade Geniförklarat. Trodde först att det var en seriös pod där de på allvar bjudit in gäster med olika kunskaper om ett ämne. Kul grepp att helt driva med det. Men efter att ha lyssnat på nästan alla avsnitt är jag nu urled trött på att Maja och Christina hela tiden har den här sarkastiska attityden och rösten. Den var skitkul i början, men nu blir jag bara irriterad på det förutsägbara i det. De förstör det under ytan intressanta samtalet mellan John och Messiah när de med påhittat hat/äckel/avsky avbryter dem hela tiden. Det är ju verkligen hela tiden. Deras eget avsnitt var hemskt att lyssna på. En låtsasdialog om ingenting egentligen med jobbigt sarkastiska stämmor som försöker trumfa varandra i att driva om samma saker som de gör i exakt varje avsnitt sen starten.

Nej, jag tillhör verkligen inte Tack för kaffets målgrupp. Det kunde jag konstatera efter tre minuters lyssning. I övrigt verkar vi ha likartade åsikter om Geniförklarats svaghet. Tjejerna har inte riktigt funkat optimalt, och något lite märks det att de faktiskt dragit ner på "störstilen" senaste månaderna, men det kan fortfarande bli lite mycket. Problemet är att det blir svårt att vikta om tjejernas "persona" nu när den arbetats in. Ett dilemma. Hur som helst kommer jag att fortsätta att lyssna. För mig är det ingen avgörande invändning.
__________________
Senast redigerad av JohanCKar 2014-10-28 kl. 21:10.
Citera
2014-10-29, 10:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trasigt Porslin
Deras eget avsnitt var hemskt att lyssna på. En låtsasdialog om ingenting egentligen med jobbigt sarkastiska stämmor som försöker trumfa varandra i att driva om samma saker som de gör i exakt varje avsnitt sen starten.

Jag och mina vänner tyckte det var ett av de bästa avsnitten.

Om du tar bort Maja och Christina från poden har du ytterligare en pod med två sköna snubbar som för en låtsasdialog om ingenting. EXAKT som alla andra framgångsrika podcasts.

Då är Geniförklarat ett väldigt fräscht alternativ, som det är i dagsläget.
Citera
2014-10-29, 17:48
  #12
Medlem
kedjuss avatar
Riktigt underhållande pod. Helt klart.

Jag kan däremot också hålla med om att Maja och Christinas roller på ett sätt begränsar samtalen. De avsnitt som har varit bäst är när de två släppt anti/sågar-mentaliteten och istället deltagit i samtalen och struntat i sin, på ett sätt, överordnade roll. Messiah och John spelar såklart också en tydlig roll vilket ibland skulle kunna tonas ner men i och med att deras roll inte aktivt är att begränsa motparten märks det inte lika tydligt. Maja och Christinas antiroll fyller ju såklart ett humoristiskt syfte men just den positionen kan lätt bli överdriven och då sänka kvalitén.

Så, för att sammanfatta, underbar pod men den är som bäst när alla fyra kommer in i ett samtal utan att motverka varandra allt för mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback