• 1
  • 2
2014-08-10, 22:44
Medlem
Pistrixs avatar
http://vlt.se/nyheter/nyheter/1.2589...e-svart-skadad

Satt med balkongdörren öppen och hörde nån tokköra en mc kring den tiden, hörde då han varvade ur flera växlar att nu jäklar går det fort.
Sen gick det som det gick också.

Nån som vet vad det är för lirare? Erfaren fortkörare? Gatan han körde på vid kollisionen är en 50 väg genom ett bostadsområde..
Citera
2014-08-10, 22:58
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pistrix

Satt med balkongdörren öppen och hörde nån tokköra en mc kring den tiden, hörde då han varvade ur flera växlar att nu jäklar går det fort.

Nån som vet vad det är för lirare? Erfaren fortkörare? Gatan han körde på vid kollisionen är en 50 väg genom ett bostadsområde..
Svårt att lista ut i vilken riktning mc:n och bilen har färdats.
Tur att ingen annan skadades, den här gången.
Citera
2014-08-10, 23:36
Medlem
Nirvanaas avatar
Citat:

Om du tittar på bilden ser man klart och tydligt att mc föraren åkte på huvudled.
Och vem fan åker i 200 på en 50 väg?
Om man tittar på bilden ser man att det är en sporthoj det rör sig om, om du då hörde dem varva ur och växla flera växlar så lär han lätt ha varit uppe i 200.
Ingen knattrar runt på ettan, antagligen legat på tvåan. Flera växlar räknar jag som tre, då är han uppe på femman, vet inte ens om det räcker med tvåhundra då.

Det är inte möjligt.
Citera
2014-08-11, 00:52
Medlem
Motorcykeln ligger precis bredvid bilen, så inte har han åkt i 200 knyck utan snarare 50km/h.
Både mc o bil är dessutom ganska hela, lite plåt o plastskador ser det ut som.
Citera
2014-08-11, 10:47
Medlem
MedborgareXs avatar
I Västerås finns många USLA bilförare som kör hur sakta de vill och rätt ut i korsningar, andra måste bromsa.
Unga människor kör som man kan tänka sig att 80-åringar kör. Jag har sällan sett 80-åringar köra så illa.

MC'n kan mycket väl gasat på innan. Det är kul att köra på låg växel och vrida på för en kort stund och snabbt slå av.

Bilen borde ha klyvts ifall MC'n hade dragits ur på flera växlar. Min gamla 70-tals hoj är snabbt uppe i över 150 knyck. Har kört väldigt fort på denna väg förr. (tidigt 80-tal). På den tiden fanns det inte lika många usla bilförare som nu.

Konstigt att MC-föraren inte insåg att bilen skulle köra rakt ut då bilmodellen ifråga oftast körs av USLA bilförare med noll koll.

Jag tar det alltid extra lugnt när jag ser kärring/pensionärs-bil-modeller i korsningar. Detta är oftast mindre bilar med små motorer, ibland endast trötta bilar i en ful färg. Svårt att beskriva. Man måste ha känslan för det vilket räddat mitt liv många ggr.
Citera
2014-08-11, 13:31
Medlem
Pistrixs avatar
Om ni läser om min text så står det ingenstans att jag hörde honom vrida på vid olyckstillfället eller vid den platsen.
Jag bor någon km därifrån och hörde NÅGON vrida på och gå från vad jag antog var 1:an, 2:an och tredje växeln. Det kan ha varit på en annan gata.. Ljud färdas.
Läste inte om olyckan tills senare på kvällen.

Så att det var han är baserat på ett antagande, att han körde för fort är baserat på vittnesmål publicerat i bifogad VLT artikel.

Om ni använder huvudet så inser ni också att han kan ha hunnit bromsa ner till låg hastighet innan han kolliderade med bilen.

"ingen knattrar runt på ettan".. Nä du startar förstår på trean vid rödljus också? Det är rödljus inom några hundra meter i varje riktning på platsen.

I frågan om hur pensionärer och förare av små bilar kör så diskuterade vi väl inte om damen kört på felaktigt sätt. Vi vet alla att om att vara extra vaksamma omkring vissa stereotyper.
Frågan gällde istället om mc-föraren var någon galenpanna, känd för vårdslöst beteende.

suck..

Ullstrumpa skrev, tur att ingen annan skadades.
Citera
2014-08-11, 14:25
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Om ni läser om min text så står det ingenstans att jag hörde honom vrida på vid olyckstillfället eller vid den platsen.
Jag bor någon km därifrån och hörde NÅGON vrida på och gå från vad jag antog var 1:an, 2:an och tredje växeln. Det kan ha varit på en annan gata.. Ljud färdas.

Så att det var han är baserat på ett antagande, att han körde för fort är baserat på vittnesmål publicerat i bifogad VLT artikel.

Om ni använder huvudet så inser ni också att han kan ha hunnit bromsa ner till låg hastighet innan han kolliderade med bilen.

"ingen knattrar runt på ettan".. Nä du startar förstår på trean vid rödljus också? Det är rödljus inom några hundra meter i varje riktning på platsen.

I frågan om hur pensionärer och förare av små bilar kör så diskuterade vi väl inte om damen kört på felaktigt sätt. Vi vet alla att om att vara extra vaksamma omkring vissa stereotyper.
Frågan gällde istället om mc-föraren var någon galenpanna, känd för vårdslöst beteende.

suck..

När jag skrev det så såg jag framför mig de motorcyklar som drar på förbi på 50-sträckan utanför min bostad.
De accelererar från lagliga 50 till långt över 100 på nolltid, jag bara väntar på att det ska smälla. På gatan gäller dessutom högerregeln, vilket de flesta verkar ha missat.

Jag vet, man ska inte generalisera, men jag har lite dålig erfarenhet av den typen av mc i stadstrafik. Och oavsett vems felet var så är en skadad bättre än två.
Citera
2014-08-11, 15:09
Medlem
Kompis såg olyckan. Bilen svänger ut från Haga parkgata, MCn kommer från stan. Ska enl uppgift ha kört norr om 100 vid olyckan iaf. Svåra skador, många uppenbart ordentligt brutna ben och pajade leder. Vid medvetande under hela tiden, svåra smärtor. Dessutom vägarbete på platsen så han var ett riktigt jävla stolpskott.
Citera
2014-08-11, 15:22
Medlem
Nirvanaas avatar
Citat:

suck..

Du lägger direkt skulden på mc föraren, när det är i 9 av 10 fall bilförarens fel.
Bilföraren ser inte motorcyklisten och kör ut, bilförarens fel.

"Vad är det för lirare?"

"Sen gick det som det gick också"

"Erfaren fortkörare?"

För fan!
Citera
2014-08-11, 15:23
Medlem
Nirvanaas avatar
Citat:

suck..

Man åker iväg på ettan, men växlar direkt efter till tvåan och ligger på halvlånga varv.
Citera
2014-08-11, 17:46
Medlem
MedborgareXs avatar
JAG lade nästan all skuld på MC föraren "Konstigt att MC-föraren inte insåg att bilen skulle köra rakt ut då bilmodellen ifråga oftast körs av USLA bilförare med noll koll"
Om man skall köra MC utan att skada sig så måste man hålla koll på dem som inte kan köra sitt fordon och andra med noll koll i trafiken.

Visst, en bil har väjningsplikt och kör rätt ut på en gata (huvudled) och kolliderar. Självklart bilistens fel även om MC'n skulle kört 200km/t enligt mej. Kanske bilisten haft mer uppmärksamhet på gångbanan den först korsade. Såg inte ens MC'n (som många bilister inte gör).

Man måste kolla av vägen åt alla håll innan man kör ut och under tiden man gör det. Många tittar först åt ena hållet sedan andra och kör ut. Under tiden kommer det fordon år det håll man såg åt först. Mycket hinner hända på den tiden, ev 5 sekunder.

För 30-35 år sedan var det flera av oss som oftast körde 100-150 på Malmabergsgatan-Tråddragargatan. Senare har man förstört med ombyggnad och dumma gupp och nu senast med rondell. Rensat Russ Collins 4-1 lät fint. (Liknande Russ Collins lärjungars Terry Vance & Byron Hines senare system. Man hördes flera kvarter bort, genom hela stan om man körde E18. Denna höga skönsång undvek säkert många olyckor inklusive vilt. Jag skämde en älg tillbaka in i skogen mer än en gång. Tidigt 80-tal fanns det fortfarande älgar som korsade vägarna runt omkring i länet

Senare års trafiksnack har troligen förstört trafikanters uppmärksamhet. Egna rättigheter och andras skyldigheter. Visst, sitt i rullstolen och säg "jag hade visst rätt".

Sen är det en sak jag hakar upp mej på när det är olycka. Man skyller på att den andre körde för fort.

JAG räknar alltid med att det kan komma ett snabbgående fordon på vägen jag korsar/kör ut på och är därför extra uppmärksam på att kolla av hur fordonen rör sig och se till att en viss sträcka av vägen är tom. Jag vill inte bli träffad av annat fordon. (Självbevarelsedrift)

Nuförtiden har vi nya tidens rattfyllerister, de som ständigt kollar sin mobil och kör som om de har 2 promille!

En del tycks resonera att det är OK att köra rakt ut då det kommer någon som kör fort. Man kan ju skylla på den andre. Men skall man inte undvika olycka i trafiken oavsett andras felaktigheter??
Hur man kör MC vet jag då jag kört tung MC under 15 säsonger, flera av dem MC-semestrar söderöver i Europa. Bil 30 år.

Sedan när det gäller vittnesmål och MC olyckor.
En av mina MC polare för 35 år sedan körde ihjäl sig på en vanlig 50 väg inne i stan. Vittnen intygade att det gick fort. Man struntade i de andra MC förarna som körde bakom vilka intygade max 50-60. MC'n hade ett avkapat 4-1 som lät en del. Han brukade dock köra ganska ljudligt och vilt, men inte vid olyckan.
Max otur när det gäller en kort stunds ouppmärksamhet, väja för parkerad bil och själv hamna i ett träd.
MC'n såldes senare. Den hade inte stora skador, som om den trillat omkull. Blinkers, ev motorkåpa skadad. Jag vet då jag kände den som köpte MC'n. Han blev inte glad att senare höra historien om hans MC. Om det gått fort så hade den inte kunnat repareras.

Nä, skall man överleva på MC så måste man räkna med det värsta gällande alla andra trafikanter och köra lite fortare än alla andra bilar så man inte blir trängd av vägen. Se till att hålla positionen strax vänster om mitten så bakomvarande bilister inte får för sig något dumt.
Senast redigerad av MedborgareX 2014-08-11 kl. 17:52.
Citera
2014-08-11, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Kompis såg olyckan. Bilen svänger ut från Haga parkgata, MCn kommer från stan. Ska enl uppgift ha kört norr om 100 vid olyckan iaf. Svåra skador, många uppenbart ordentligt brutna ben och pajade leder. Vid medvetande under hela tiden, svåra smärtor. Dessutom vägarbete på platsen så han var ett riktigt jävla stolpskott.

Med tanke på guppen vid övergångsstället nedanför detta måste jag ifrågasätta möjligheten att en MC klarar av att komma upp i 100 på den sträckan. Dessutom är det övergångställe där och jag har varit nära att bli påkörd när jag bodde där flera gånger då bilar stannade i innerfil och någon kör förbi i hög hastighet på utsidan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in