Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-12-15, 19:44
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenthumb
Inte för att skrämma upp men risk för bomber i Indien är nog nästan lika som risk för bomber i Bagdad

Nu skrämmer du mest upp dig själv, i bagdad dör i snitt 200 människor i månaden i bomb/terrordåd. I Indien ligger är det betydligt färre även om det sker kontinuerliga incidenter (några per år) i kashmir och enstaka mindre explosioner runtom i landet då och då. Visst, terrordådet i mumbai var riktigt stort och kommer säkert ske igen, men snälla, att jämföra bagdads säkerhetssituation med Indiens tyder på sensationslusta á la aftonbladet.
Citera
2014-12-15, 19:52
  #14
Medlem
Iqaross avatar
Runt 50 terrorbomber har brännts av sedan 2000. Om det är mycket eller lite för en sjättedel utav världens befolkning får man väl avgöra själv.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...dents_in_India
Citera
2014-12-28, 13:13
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iqaros
Runt 50 terrorbomber har brännts av sedan 2000. Om det är mycket eller lite för en sjättedel utav världens befolkning får man väl avgöra själv.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...dents_in_India

Citat:
Ursprungligen postat av Iqaros
Runt 50 terrorbomber har brännts av sedan 2000. Om det är mycket eller lite för en sjättedel utav världens befolkning får man väl avgöra själv.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...dents_in_India

Märklig läsning , inte på grund av vad som som nämns utan vad som utelämnas : Srinagar har inte haft ett granatfritt år sedan 1989. Fritt mestadels ur minnet som återkommande gäst i Ladakh :

* 2005 innebar bland annat ( ytterligare ) ett spektakulärt angrepp på Tourist Reception Center , som delvis brändes ned.

* 2006 en bombkampanj , bland annat Tourist Reception Center igen. BBC-artikel här : http://korta.nu/rocked

* 2007 sprängdes två turistbussar vid Dal Lake , men den goda nyheten i parlamentets frågestund var att det politiska våldet var på nedgång :

"NEW DELHI: Union Minister of state for Home Affairs, Sriprakash Jaiswal, replying to a question in Rajya Sabha today said there has been a decrease in terrorist incidents in Jammu and Kashmir during the last two years. The number of terrorist incidents in Jammu and Kashmir during the year 2007 was 1092 while the number stood at 1667 for the year 2006. "

2007 var första gången på mer än ett årtionde som dödssiffran föll under mer än tusen döda i den officiella statistiken. År 2000 dog drygt fyratusen , dvs mer än i Nord-Irland under hela åttiotalet. Siffrorna är hårt kritiserade av bl.a. Amnesty och Human Rights Watch , och förändrades inte efter att man fann cirka tretusen döda i omärkta massgravar.

* 2008 : månader av utegångsförbud i samband med striderna kring Amarnath yatra , och en granatattack ett stenkast från polisstationen i Pahalgam.

* 2010 inleddes med att ett hotell brann ner i en eldstrid mellan polis/CPRF och militanta i centrala Srinagar. Senare under året sattes polisstationen i Khrew i brand under ett upplopp , och ett antal människor dog när ammunitionsförrådet exploderade. Annars är det polisstationen i Sopore som varit bland de mest populära målen under åren , det skedde bl.a. två attacker inom loppet av två veckor för ett par år sen.

* 2012 angreps en militärkonvoj i Srinagar , och angriparna tog sig från platsen genom att skjuta sin väg genom Silver Star Hotel - två dödade , om jag minns rätt.

Mycket av det här har lite beröring med turistverkligheten , på samma sätt som det var en viktig skillnad mellan att besöka golfbanor eller Falls Road i Nord-Irland när det begav sig. Men som beskrivning i allmänhet av vad som hänt och händer i Kashmir så är Wikipedia-artikeln i fritt fall mot verkligheten.

För den som vill gräva i ákiven så finns det en lång artikel från HRW fram till 2006 med källor :
http://m.hrw.org/reports/2006/india0906/7.htm
Citera
2014-12-28, 20:19
  #16
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almost-there
Nu skrämmer du mest upp dig själv, i bagdad dör i snitt 200 människor i månaden i bomb/terrordåd. I Indien ligger är det betydligt färre även om det sker kontinuerliga incidenter (några per år) i kashmir och enstaka mindre explosioner runtom i landet då och då. Visst, terrordådet i mumbai var riktigt stort och kommer säkert ske igen, men snälla, att jämföra bagdads säkerhetssituation med Indiens tyder på sensationslusta á la aftonbladet.

Vart står det att Indien har en mindre siffra?
Jag läser inte Aftonbladet, utan jag jämför med de möten jag har haft med olika hjälpcentrum när jag bodde i Indien samt med några möten med journalister från Delhi Times.
När man jämför Indien med Bagdad blir det lite ord mot ord då utländsk media i Indien är nästintill icke existerande och isf väldigt kontrollerad. Till skillnad från Bagdad.
I Orissa är det vanligt att små bomber får tåg att spåra ur och även om det inte är av explosion folk dör av så är det en påföljd utav bomber eller sabotage.
Jag hade ingen aning om detta de första gångerna jag besökte Indien.
Det var när jag studerade IR och bodde i Indien som man fick reda på Indiens mörka sida.
Folk tro sig följa nån granat i Kashmir och tror att ett är allt som händer i Indien.
Kashmir är en av de trevligaste områden jag besökt och aldrig känt mig osäker förutom vid en utegångsförbud. Finns betydligt farligare platser i Indien.
Tar du din tid och googlar lite kan man få fram en massa info, speciellt från indiska journalist-bloggare då median är otroligt kontrollerad i Indien.
Citera
2014-12-29, 11:16
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenthumb
När man jämför Indien med Bagdad blir det lite ord mot ord då utländsk media i Indien är nästintill icke existerande och isf väldigt kontrollerad. Till skillnad från Bagdad.
...
Kashmir är en av de trevligaste områden jag besökt och aldrig känt mig osäker förutom vid en utegångsförbud. Finns betydligt farligare platser i Indien.
Tar du din tid och googlar lite..

Både t.ex. New York Times och BBC har en stringer i Kashmir , the beebs heter Altaif Husain. Men det är långt ifrån nödvändigt att luta sig mot utländska media , indiska medier tar ofta upp t.ex. temat med dom omärkta massgravarna och " fake encounters" i Kashmir :

http://archive.indianexpress.com/new...k-cops/956909/

Det här är alltså vad som skall överträffas på lång sikt från andra delar av Indien , som inte har den skräddarsydda AFSPA-lagen som gör armen immun mot åtal ffa i Kashmir : ett par tusen anonyma döda utanför den officiella statistiken.

På ett vardagligare plan så går det lätt att se en annan unik faktor i Kashmir : biografer. Granatattacken som skedde samma dag som jag anlände till Srinagar skedde vid Palladium-biografen , Lal Chowk . Där det inte visas film sen nån gång på nittiotalet, precis som i resten av Srinagar : alldeles för populärt mål. Vilket borde göra Srinagar till den enda delstatshuvudstaden i Indien där man inte kan gå ut och se film - ungefär som att finna en stad i Frankrike där det är omöjligt att få ett glas vin...
__________________
Senast redigerad av vistet 2014-12-29 kl. 11:19.
Citera
2014-12-29, 11:42
  #18
Medlem
Att bagdad skulle vara i närheten av indien säkerhetsmässigt är det jag opponerar mig emot i ditt inlägg. Går man efter UD så råder dom en till att inte besöka irak men i indien är det kashmir dom inte vill att man besöker.

Som jag skrev så händer det saker i indien också men risken att drabbas av en bombattack i indien är definitivt mindre än i bagdad.

Jag har också kontinuerligt besökt indien sedan mitten av 90-talet, har vänner där, läser mycket indisk litteratur/media/bloggar och har definitivt inga skygglappar på, tvärtom. Liksom din vän besökte jag leopolds i samband med terrorattackerna, med skillnaden att jag gjorde det dagen innan attacken och åkte till svedala nästföljande morgon. En rejäl portion tur mao.

Faktum kvarstår, måste jag välja var mina barn ska semestra/studera etc och mina alternativ är indien eller bagdad väljer jag ur säkerhetssynpunkt inte bagdad.
Citera
2014-12-30, 20:36
  #19
Medlem
Baduffs avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Decembe...Assam_violence

85 döda i nordöstra Indien. Denna attack var dock riktad mot Adivasi-folket så jag vet inte hur stor risk man löper som turist i de områdena, om man inte minglar bland dem så att säga
Citera
2015-03-04, 13:40
  #20
Medlem
Hej alla goa glada
Resan gick jättebra, råkade inte ut för varken IS eller någon Ebola Bomber var vi förskonade från också. Det värsta som hände var att jag nästan ramlade ur bussen upp på serpentinvägarna vid Munnar, men det var en härlig upplevelse.

Må väl
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2424283

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback