Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-08-09, 07:37
Medlem
InternetFriends avatar
Hej!
Det är så att jag har 4 par jeans som är för stora och jag behöver göra dem tajta. Jag bad en mycket nära vän att fråga sin kusin om han kan fixa dem, och han sa ja. Frågan är hur mycket pengar jag borde ge honom för att inte verka "snål" eller "fattig". Hur mycket tycker ni att jag borde betala honom för att fixa mina jeans? Är 18 år och behöver spara pengar eftersom jag ska åka utomlands snart, om det kan vara till hjälp! :P
Citera
2014-08-09, 07:40
Medlem
dwgs avatar
Kolla hur mycket en skräddare tar för att laga, och så betalar du halva halva priset.
Citera
2014-08-09, 07:51
Medlem
InternetFriends avatar
Har ingen aning om hur mycket betalt en skräddare tar. Hade tänkt mig att betala 100-150 till min kompis.
Citera
2014-08-09, 08:36
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternetFriend
Har ingen aning om hur mycket betalt en skräddare tar. Hade tänkt mig att betala 100-150 till min kompis.

Det beror väl på hur gniden du vill vara och hur bra resultatet ska bli.

Snåla, så lär arbetet bli därefter.
Visa din kusin att du uppskattar hjälpen med en okay summa, så kommer arbetet bli bättre.

Släng åt kusinen en femhundrig eller fixa byxorna när du har mer pengar.
Citera
2014-08-09, 08:39
Medlem
Nytt-kontos avatar
Fråga han hur mycket han vill ha, vill han ta mycket så är det ju tråkigt men då vet du vad han är för vän och nästa gång han vill ha hjälp så tar du bra betalt tillbaka.
Citera
2014-08-09, 09:27
Medlem
pajasos avatar
Citat:

Användaren skrev ju att du skulle kolla upp det!
Citera
2014-08-09, 09:47
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-konto
Fråga han hur mycket han vill ha, vill han ta mycket så är det ju tråkigt men då vet du vad han är för vän och nästa gång han vill ha hjälp så tar du bra betalt tillbaka.

Tycker det låter rätt ohyffsat/snålt att fråga hur mycket någon vill ha sådär.

Sen tror jag du läst fel, TS känner inte ens personen som ska hjälpa h*n, så kompispris är ju inget att räkna med.
Citera
2014-08-09, 09:52
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Släng åt kusinen en femhundrig eller fixa byxorna när du har mer pengar.

Håller med här. 100-150:- är ju pinsamt att ge för ett sådant jobb, framförallt till någon du inte känner!
Det kommer framstå som att du är både snål och besviken med resultatet.
Citera
2014-08-09, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade

Sen tror jag du läst fel, TS känner inte ens personen som ska hjälpa h*n, så kompispris är ju inget att räkna med.
Det är väl snarare ohyfsat att säga: -Hej. Jag vill att du fixar mina jeans. Du får 100 kr.

Det är väl bara att säga: -Hej. Hur mycket vill du ha betalt för att fixa mina jeans?

Ser inget konstigt i det.
Citera
2014-08-09, 10:57
Medlem
Muhamedssons avatar
Citat:
Hej!
Det är så att jag har 4 par jeans som är för stora och jag behöver göra dem tajta. Jag bad en mycket nära vän att fråga sin kusin om han kan fixa dem, och han sa ja. Frågan är hur mycket pengar jag borde ge honom för att inte verka "snål" eller "fattig". Hur mycket tycker ni att jag borde betala honom för att fixa mina jeans? Är 18 år och behöver spara pengar eftersom jag ska åka utomlands snart, om det kan vara till hjälp! :P

En pizza! Max. Du vet jag är en gettosvenne! Mer ska man knappt ha. Han hjälper dig som en nära vän. Okej, säg en Kebabrulle med. Då har du varit snäll! Är du fattig så kanske han tillhör den så kallade snälla och förstående,hjälpsamma skaran! Lycka till och hälsa från gettot!

Kusin med! Då blev det svårare.
Citera
2014-08-09, 13:10
Medlem
Frågan är ju om 100-150 var per byxpar, i så fall är det väl rimligt tror jag. Svårt att bedöma tidsåtgången för det arbete det handlar om.
Citera
2014-08-09, 16:26
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade

Om jag hjälper någon och det kostar mig 200kr i arbete så skulle jag tycka det var väldigt oförskämt om personen slänger fram en 100ing för att det är vad han tycker det är värt.

Och tvärtom skulle jag tycka det var väldigt pinsamt att slänga fram en hundring för att jag själv tror att det är vad jobbet är värt när det i själva verket är mer och personen får be om mer och därefter dömer mig för snål.

Själv anser jag att antingen frågar man vad personen vill ha eller så ger man en ordentlig summa både för att man är tacksam och för att visa uppskattning. Får jag själv frågan så tycker istället jag att det är pinsamt att ta för mycket av en vän så lägger mig lågt men inte så jag går back (om jag inte får tillbaks det i gentjänster)

Säger personen däremot att den inte vill ha någonting så bjuder jag den på mat, ger en gåva eller slänger fram några 100lappar efter vad jag tycker det är värt.
Senast redigerad av Nytt-konto 2014-08-09 kl. 16:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in