Citat:
Ursprungligen postat av
flashgrenade
Tycker det låter rätt ohyffsat/snålt att fråga hur mycket någon vill ha sådär.
Sen tror jag du läst fel, TS känner inte ens personen som ska hjälpa h*n, så kompispris är ju inget att räkna med.
Om jag hjälper någon och det kostar mig 200kr i arbete så skulle jag tycka det var väldigt oförskämt om personen slänger fram en 100ing för att det är vad han tycker det är värt.
Och tvärtom skulle jag tycka det var väldigt pinsamt att slänga fram en hundring för att jag själv tror att det är vad jobbet är värt när det i själva verket är mer och personen får be om mer och därefter dömer mig för snål.
Själv anser jag att antingen frågar man vad personen vill ha eller så ger man en ordentlig summa både för att man är tacksam och för att visa uppskattning. Får jag själv frågan så tycker istället jag att det är pinsamt att ta för mycket av en vän så lägger mig lågt men inte så jag går back (om jag inte får tillbaks det i gentjänster)
Säger personen däremot att den inte vill ha någonting så bjuder jag den på mat, ger en gåva eller slänger fram några 100lappar efter vad jag tycker det är värt.