Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-08-04, 17:56
  #49
Medlem
På sommaren träffar man ibland en del släkt och vänner. Förhörde mig om detta fall hos en man med gott minne för detaljer. Det var inte mycket han hade att komma med i. Bösskolven hade varit trasig när man hittade vapnet påstod han. Kanske inte helt underligt om vapnet legat under vattnet en längre tid men kanske hade den nu försvunne använt kolven i självförsvar mot en björn? Detta som en sista åtgärd.

Namnet på den försvunne kom dock inte min sagesman ihåg även om han sa att han hade läst om namnet i någon tidning, troligen NSD. Han höll det för troligt att det var en björn som hade varit framme och avslutat livet på den försvunne.
Citera
2017-08-10, 17:58
  #50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja verkligen.

Ingen vet om den försvunne jägaren hade ytterligare något vapen med sig?

Man måste nog fråga sig vad för det här för person? Vilket liv hade han levt? Vart kom han ifrån? Har själv ingen som helst aning men finge vi bara fram namnet på honom kanske något av intresse skulle framkomma?

Jättebra att du redan har lagt ett brev på lådan.

Han var lite dryga 20, möjligtvis nära 30-år, minns inte förnamnet men efternamnet Å*l (*=h). Skötsam kille. (Kommer inte ihåg om han eller hans yngre bror hette N*clas). Han kom från Karlsborgsverken.

Jag har glömt en hel del detaljer om det försvinnandet, min dåvarande sambo var mer bekant med den yngre brodern även om de inte direkt umgicks men hade gått samma skola på en relativt liten ort. Det gick lite otäcka spekulationer, det ligger inte tidsmässigt långt ifrån de där turisterna som hade mördats genom att någon huggit genom tältduken. Fast rimligtvis, om det gick någon dåre lös så kan man undra över att hen plötsligt gömmer sitt BO så väl.

Edit: det var nog den yngre brodern som hette N*clas. Kommer inte ihåg namnet på han som försvann. Fast går det upp en talgdank så lovar jag posta det.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-08-10 kl. 18:25.
Citera
2017-08-15, 01:50
  #51
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Jägaren som försvann den 14 oktober 1985 hette Henry Resin, f. 1934. Han dödförklarades drygt tio år senare, den 31 oktober 1995.
Resin var ogift. Om han hade några barn vet jag ej?

Artikel: http://www.nsd.se/nyheter/forsta-spa...a-3574433.aspx
__________________
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-08-15 kl. 02:13.
Citera
2017-08-15, 18:34
  #52
Medlem
bradgardsindianens avatar
Då är det två från Kalixområdet som försvunnit i relativt nära tid efter varandra.
Citera
2022-08-21, 13:44
  #53
Medlem
snurresprettiss avatar
Finns det någon film eller dokumentär om denna händelse?
Citera
2022-08-21, 14:02
  #54
Medlem
Skaraborg2s avatar
1995-10-31.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Jägaren som försvann den 14 oktober 1985 hette Henry Resin, f. 1934. Han dödförklarades drygt tio år senare, den 31 oktober 1995.
Resin var ogift. Om han hade några barn vet jag ej?

Artikel: http://www.nsd.se/nyheter/forsta-spa...a-3574433.aspx

Mycket intressant tråd som jag inte har läst på länge.

Intressanta uppgifter vad den försvunne jägaren hette samt att han blev dödförklarad tio år senare. Datumet 1995-10-31 visar på att myndigheterna menade att den försvunne avled i samband med att han försvann. Detta är s. a. s. "rätt" datum för den här dödförklaringen. Oftast sätts månadens sista datum samma månad då ett försvinnande skedde.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback