Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-14, 00:36
  #1417
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MCMLXXVII
Det stämmer nog men då var Thorbjörn Fälldin nästan värre. Han kunde fört in Sverige på en annan bana 1976 och så fortsatte hans regering i stort sett bara med sosseriet.
Och han "fälldin" sin egen regering på kärnkraftsfrågan! En teknikalitet om hur vi ska framställa elkraft. En av få bra saker Tage Erlander gjorde var att bygga kärnkraften och vattenkraften och motorvägarna. Och det profilerade sig borgarna EMOT! 1980 stod det helt klart att det inte fanns något hopp om Sveriges framtid, ingen opposition alls mot sosseriet, annat än från vänster och mer av samma.
Citera
2020-01-14, 01:11
  #1418
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MCMLXXVII
Vill bumpa den här tråden då Sverige rasar i den europeiska välståndsligan och är för 2018 nere på tolfte plats precis före Frankrike. Endast 8 procent över EU-snittet för Sverige nu. Tyskland fortfarande 20 procent över - här skulle Sverige också ha legat om inte sosseriet förstörde landet sedan 70-talet.

https://ec.europa.eu/eurostat/docume...b-a7a570cff36f

Tyvärr kommer Tyskland snart göra Sverige sällskap. Sosseriet håller på att nöta ner Tyskland också. Tyskland är ett stort land så det tar lite tid bara. Tyskland kommer i framtiden likna Frankrike mer och mer.
Citera
2020-05-30, 20:01
  #1419
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Att Sveriges BNP gick oväntat starkt under första kvartalet var en positiv signal på marginalen, men kommer troligen inte att betyda så mycket, skriver DI:s Viktor Munkhammar i en analys.

Den övervägande delen av kvartalet var före coronakrisen och det är först i det andra kvartalet syns den reella effekten.

Bloombergs expert Johanna Jeansson säger till den egna sajten att siffrorna är ett bevis för att Sveriges lindrigare restriktioner dämpade smällen för ekonomin.

https://omniekonomi.se/analyser-bra-...raset/a/9vRARW

Ser mörkt ut.
Citera
2020-05-30, 20:34
  #1420
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Den starka uppslutningen bakom regeringens politik verkar nu ha bytts ut mot en mer kritisk hållning.

Det menar Expressens politiska kommentator Viktor Barth-Kron när han analyserar dagens mätning från Sifo som visar att förtroendet för regeringen sjunkit till 48 procent.

– Den breda opinionen är nog mer avvaktande nu än vad man var för några veckor sedan, säger han i Expressen TV.

https://omniekonomi.se/analyser-poli...ricka/a/EW7MGA

Vad händer nu?
Citera
2022-03-02, 15:09
  #1421
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Hur ser man om ett lands ekonomi är uppåtgående eller nedåtgående? Jag får 2 olika svar beroende på vem jag frågar.

Varför är det så svårt att lista ut?

Med min egen ekonomi tar det 2 sekunder att se hur läget ligger.
__________________
Senast redigerad av Obekvamstamning 2022-03-02 kl. 15:15.
Citera
2022-03-02, 17:55
  #1422
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
Hur ser man om ett lands ekonomi är uppåtgående eller nedåtgående? Jag får 2 olika svar beroende på vem jag frågar.

Varför är det så svårt att lista ut?
Om din fråga är flummig eller vag så blir ju svaret därefter.

Ställ en mer konkret fråga istället.

Vad menar du med "ett lands ekonomi"?
Har du en definition på det som gör det avgörbart.

Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
Med min egen ekonomi tar det 2 sekunder att se hur läget ligger.
Vad tittar du på för parametrar då?
Citera
2022-03-02, 19:33
  #1423
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om din fråga är flummig eller vag så blir ju svaret därefter.

Ställ en mer konkret fråga istället.

Vad menar du med "ett lands ekonomi"?
Har du en definition på det som gör det avgörbart.



Vad tittar du på för parametrar då?

Det är nog det som är frågan?... Några säger sveriges ekonomi närmar sig en samhällskollaps andra säger att det går som tåget. Va fan ska man tro?

Mina egna parametrar är intäkter(lön) och utgifter. Stort sett skuldfri.
__________________
Senast redigerad av Obekvamstamning 2022-03-02 kl. 19:37.
Citera
2023-04-17, 05:05
  #1424
Avstängd
wwrs avatar
Aftonbladet har i alla fall funnit orsaken till våra ekonomiska problem: Vi rustade upp våra bostäder. Fy på oss!
Citat:
Vi sålde friheten för en köksö och golvvärme
Clint Eastwood rider iväg mot horisonten

Aftonbladet som är en tidning med stor integritet (??) lär oss hur man bör leva
Citat:
Allt handlar ju om frihet, om att vara sann mot sig själv och bevara sin integritet.

Om tidningen med "utförsäljning" avser privatisering är den i alla fall på rätt spår.
Citat:
Jag har en aning om hur det gick till. Avregleringen av kreditsektorn, skolkamrater som drömde om arbetsfria inkomster från börsen och en allmän utförsäljning av nästan allt. Skattesänkningar och privat pensionssparande.

Det presenterades som frihet. Och vi gick på det.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...-och-golvvarme

Det kan väl aldrig vara sedvanlig "blame the victim" från tidningarna. Folk har helt enkelt anpassat sig till ett ekonomiskt system och gjort som alla andra. Att våra idiotledare skulle kunna blåsa upp enkla förhandlingar om två gränsprovinser i Ukraina till världskrig hade väl de flesta betraktat som totalt omöjligt. Ingen hade väl heller räknat med att flyktinghjälp innebar att vi skulle bjuda in all världens flyktingar att bo hos oss. Vi var vana att staten var pålitlig men nu har den monterats ned och vi sköts av storföretagen som maximerar vinsten för aktieägarna.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-04-17 kl. 05:30.
Citera
2023-04-17, 10:38
  #1425
Avstängd
Sverige ligger i topp i inflation, arbetslöshet, privat skuldsättning och skattetryck. Lågkonjunktur på det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback