• 1
  • 2
2014-08-07, 19:25
Medlem
Hej, jag försöker räkna ut hur mycket dyrare/billigare det blir för mig att flytta hemifrån.

Just nu betalar jag detta och bor hemma hos föräldrarna:
Hyra: 3500kr
Bil: 3000kr
Mat: 3000kr
Gym+Solarie:500kr
Övrigt: 500kr

Totalt: 10500kr

Tanken är att om jag flyttar hemifrån så ska jag sälja bilen, så då försvinner den kostnaden & istället ska jag betala 500kr/mån för lokaltrafik, samt köpa en cykel, osäker vad det kostar att underhålla en cykel per månad.

Jag räknar med detta när jag flyttar hemifrån:
Hyra: 3000kr
Transport: 750kr (lokaltrafik+250kr/mån till cykel?!)
Gym+solarie: 500kr
Bredband+TV: 500kr
Hygien: 100kr
Möbler: 500kr

Totalt: 9000kr

Jag tänker köpa bostadsrätt, men tänker endast bo där 1-2 år, tills jag börjar studera. Så kan förlora pengar på att sälja min bostad vid fel tidpunkt. Tänkte köpa en etta runt 200-400k och sälja utan mäklare.
Staden är Borås!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Borås

Jag har säkert missat någon kostnad, typ försäkring eller liknande. Vad tror ni, kommer jag förlora mycket på att flytta hemifrån?! Jag har inget fast jobb, men har jobbat på samma jobb i ett år och har aldrig varit något snack om att jag ska förlora jobbet, eller få mindre arbetstid, jag brukar få ut 15k efter skatt.
Citera
2014-08-07, 19:29
Medlem
Crashs avatar
Ska du casha lägenheten? Annars måste lånekostnader läggas till på hyran.
Citera
2014-08-07, 19:34
Medlem
Nossllejks avatar
Vad det gäller cykel så kan jag dela med mig från min erfarenhet från att snitta kring 10 mil veckan att det är mest bromsklossarna som måste bytas i månadsintervall; dessa kostar samtid kring 60~100 kr för 2 par så det är ju relativt billigt.

Engångskostnader består av en pump med tryckmätare, cykelslangar med extra tjockt lager, olja för kedja. Om man har otur med cykelslang eller köper de billigare varianter så är även dessa något man för vara bered att köpa månadsvis.
Citera
2014-08-07, 19:36
Medlem
Vad är det för möbelkostnader på 500 kr? Maten går att ordna billigare, speciellt om man är ensamstående och lagar den mesta maten hemma, köper på extrapris etc. Det kan finnas paketerbjudanden som gör att tv + bredband blir billigare. Lägg sedan till hemförsäkring och elräkningar (om elen betalas separat).
Citera
2014-08-07, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Ska du casha lägenheten? Annars måste lånekostnader läggas till på hyran.

Inget lån. 200-400k klarar jag utan lån & extra om det blir något akut.
Citera
2014-08-07, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Vad är det för möbelkostnader på 500 kr? Maten går att ordna billigare, speciellt om man är ensamstående och lagar den mesta maten hemma, köper på extrapris etc. Det kan finnas paketerbjudanden som gör att tv + bredband blir billigare. Lägg sedan till hemförsäkring och elräkningar (om elen betalas separat).

Maten tänker jag hålla på 3000kr/månad, mycket kycklig & lax.. Men oavsett så blir det lika mycket nu som innan.
Får kolla på bredband+TV, men vill gärna ha lite snabbhet i bredbandet, minst 10/10. Men det är svårt att kolla innan man hittat en lägenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Nossllejk
Vad det gäller cykel så kan jag dela med mig från min erfarenhet från att snitta kring 10 mil veckan att det är mest bromsklossarna som måste bytas i månadsintervall; dessa kostar samtid kring 60~100 kr för 2 par så det är ju relativt billigt.

Engångskostnader består av en pump med tryckmätare, cykelslangar med extra tjockt lager, olja för kedja. Om man har otur med cykelslang eller köper de billigare varianter så är även dessa något man för vara bered att köpa månadsvis.

Tänkte cykla ca 3mil i veckan.
Citera
2014-08-07, 19:41
Medlem
Hur tänker du finansiera insatsen? Det är inte säkert du får låna till en lägenhet utan att ha fast jobb. Jag föreslår att du sparar till dina studier i stället och bor hemma om du får. Det är alltid dyrare än man tror att flytta hemifrån.
Citera
2014-08-07, 19:44
Medlem
Crashs avatar
Hemförsäkring måste du ha, ca 200 spänn
A-kassa bör du också betala
Elen brukar inte heller ingå i hyran
Citera
2014-08-07, 19:45
Medlem
Du kan spara 500 i månaden på bredband och TV, båda dessa är onödiga ifall du inte ska ha någon el.
Citera
2014-08-07, 19:46
Medlem
Tuxxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japp93
Hej, jag försöker räkna ut hur mycket dyrare/billigare det blir för mig att flytta hemifrån.

Just nu betalar jag detta och bor hemma hos föräldrarna:
Hyra: 3500kr
Bil: 3000kr
Gym+Solarie:500kr

Totalt: 10500kr

Tanken är att om jag flyttar hemifrån så ska jag sälja bilen, så då försvinner den kostnaden & istället ska jag betala 500kr/mån för lokaltrafik, samt köpa en cykel, osäker vad det kostar att underhålla en cykel per månad.

Jag räknar med detta när jag flyttar hemifrån:
Hyra: 3000kr
Transport: 750kr (lokaltrafik+250kr/mån till cykel?!)
Gym+solarie: 500kr
Bredband+TV: 500kr
Hygien: 100kr
Möbler: 500kr

Totalt: 9000kr

Jag tänker köpa bostadsrätt, men tänker endast bo där 1-2 år, tills jag börjar studera. Så kan förlora pengar på att sälja min bostad vid fel tidpunkt. Tänkte köpa en etta runt 200-400k och sälja utan mäklare.
Staden är Borås!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Borås

Jag har säkert missat någon kostnad, typ försäkring eller liknande. Vad tror ni, kommer jag förlora mycket på att flytta hemifrån?! Jag har inget fast jobb, men har jobbat på samma jobb i ett år och har aldrig varit något snack om att jag ska förlora jobbet, eller få mindre arbetstid, jag brukar få ut 15k efter skatt.

Glöm inte räkna med hemförsäkring och el också.
Citera
2014-08-07, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuxxa
Glöm inte räkna med hemförsäkring och el också.

Tackar, ska lägga till det i kalkylen. Något annat kära gratis rådgivare?
Vatten+värme+kabel-tv verkar ingå i flera, aldrig sett att el ingår dock.
Senast redigerad av Japp93 2014-08-07 kl. 20:24.
Citera
2014-08-07, 20:22
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japp93
Tackar, ska lägga till det i kalkylen. Något annat kära gratis rådgivare?

100 spänn på hygien låter väldigt lite, det täcker väl knappt en schampooflaska och dasspapper en månad?

Å andra sidan låter 500 spänn på möbler varje månad som lite väl mycket?

Kläder däremot.

Hur du än gör, räkna med att det blir dyrare än du tror.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in