Fniss.
Citat:
Jag har i varje post sagt att det bästa man kan göra att fixa rummet. Genom akustikbehandling istället för EQ.
Du säger det, och det är en rätt typisk idé som brukar florera på såna här forum. "Man kan göra ett asymmetriskt rum symmetriskt genom akustikbehandling!" = helt fel. Går inte. Haft många diskussioner med studiobyggare om det. GÅR INTE.
Citat:
Det bästa sätta är att börja med ett stort rum, och bygga ett rum inuti, utan parallella ytor.
Nej. Om du kollar runt med proffs så fattar du att det där inte går. Det blir resonans mellan ytterväggen och innerväggen vilket leder till att den asymmetriska "fixen" blir en resonanslåda. Enda sättet att göra ett asymmetriskt rum symmetriskt är att bygga det symmetriskt från början och ljudisolera den kapade delen.
Citat:
Det är uppenbarligen inte en möjlighet för nästan alla. Det näst bästa är att sätta upp sk. "broadband absorbers", och i små rum, brutalt mycket bass traps. Var och exakt hur mycket får man mäta sig till.
Nej, det är inte alls "bäst". Man ska bara sätta upp absorbers i de frekvensområden som är problematiska. Sätter du upp brutalt mycket av någonting så blir både reverbet och inspelningsljud onaturliga.
Citat:
Min poäng är: Rummet är något av det viktigaste du kan fixa för att göra dina inspelningar bättre. Vinsten blir tvåfaldig om du mixar i samma rum. För att fixa ditt rum, använder du akustikbehandling.
Jag fattar precis på vilken nivå du försökt bygga studios. Jag har själv planer på att bygga en egen och vet ungefär vad som gäller. Tyvärr är det inte så att man alltid får möjlighet att bygga sitt egna och att man kanske har ett asymmetriskt eller kvadratiskt rum. Som jag skrev var akustikbehandling steg ett i processen men man löser inte asymmetri med akustikbehandling, tyvärr. Går icke. Du kan "bleka" problemet med akustikbehandling men du kan aldrig fixa det så det inte hörs.
Citat:
Svårare än så är det inte.
Om du vill kan jag posta akademisk litteratur som visar att det är helt omöjligt att fixa en asymmetri med akustikbehandling. Men du får fråga vänligt för att det kommer att ta ett tag att hitta den och jag tror inte du begriper att läsa den.