• 1
  • 2
2014-08-07, 16:16
Medlem
Herreminskapares avatar
Har experimenterat i år nu utan att få en bra mix på mina vocals. Låter som ett dagisbarn sitter framför datorn och mixar. Får liksom inte rösten att smälta in i beatet, det låter alltid som att det inte passar in. Det jag har märkt som blir fel är att det blir alltför dovt och grumligt, vet inte hur jag ska fixa det.

Så jag tänkte höra hur ni som kan detta mixar. Ni behöver inte säga exakt men vad gör ni för att få en bra accapella? Vad går ni in och ändrar?

Det enda jag gör är:

Tar bort störiga bakgrundsljud

Eq - lägger på ett high pass filter

Compressor - Väljer en förinställning (oftast Very fast attack). Försöker prova att ändra lite själv men hör ingen skillnad när jag ändrar någon siffra.

Studio reverb - Tar en förinställning här också och ändrar lite så att det blir ett litet eko

Sen är jag typ klar. Blir inte bra men jag vet inte vad jag ska göra, känns som att jag missar något viktigt. Det enda felet jag hör är som sagt att det blir för dovt.

Någon som vill hjälpa till litegran och har något bra tips?
Senast redigerad av Herreminskapare 2014-08-07 kl. 16:20.
Citera
2014-08-07, 16:23
Medlem
cammos avatar
Börja med att köpa en bra mic och ett ljudkort.
Citera
2014-08-07, 16:26
Medlem
Herreminskapares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Börja med att köpa en bra mic och ett ljudkort.

Har nyss köpt ett ljudkort, Focusrite. Micken jag har ska också duga har jag hört. Har även ett puffskydd och ljudisolering runt mikrofonen. Har nyss köpt monitorer också, inte dom dyraste men dom hade fått många bra omdömen.
Citera
2014-08-07, 16:59
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herreminskapare
Har nyss köpt ett ljudkort, Focusrite. Micken jag har ska också duga har jag hört. Har även ett puffskydd och ljudisolering runt mikrofonen. Har nyss köpt monitorer också, inte dom dyraste men dom hade fått många bra omdömen.

Vad är det för mikrofon?
Citera
2014-08-07, 17:10
Medlem
Herreminskapares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Vad är det för mikrofon?

http://www.essmusic.se/TSM-MT87MKII-Mikrofon

Duger den?
Citera
2014-08-07, 18:38
Medlem
PiusXIIIs avatar
Om du har pengar över så köp Toontracks EZMix 2. Det kostar ca 1 000:- och kommer med ett antal presets som hjälper dig att spela in och mixa sång och olika instrument. Man kan även köpa tilläggspaket med flera presets, t ex Lead Vocals.
Citera
2014-08-07, 18:39
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
http://www.essmusic.se/TSM-MT87MKII-Mikrofon

Duger den?

Ja den ska prestera bra ljud för den pengen.

Om du har en frekvensanalysator plug kolla hur frekvensgången ser ut, obs ingen eq eller reverb på.

Om det är väldigt mycke basfrekvens finns två alternativ som jag ser det, antigen står du lite för nära micken, resta att flytta dig lite mer ifrån. Annars är det att ta en eq och ge mer mid och hi och sänka bas för din röst. Det kan ju också vara som så att beatet du använder behöver eq:as för att röst och beat inte ska krocka frekvensmässigt. Vad har du för ljudisolering kring micken? Testa utan den och se om det låter bättre.

Kolla också på reverbet om den har eq del så inte den muggar till det.
Citera
2014-08-07, 19:44
Medlem
Nialdirs avatar
Det är alltid lättare att ge råd när man hört mixen, men ändå...

Jag har mest mixat live och jag brukar ha två "principer" när det gäller EQ...
Bra PA: Jag börjar med rak EQ och plockar sedan bort, röst för röst, vad som inte låter bra, t ex puffar och vassa konsonanter.
Dåligt PA: Jag måste lyfta fram det som är "bra" i varje röst. Jag brukar använd ett svep-filter, dra upp förstärkningen ganska mycket och svepa med filtret tills jag hittar en frekvens där det låter som man man plockar bort en kudde man tidigare hade framför ansiktet. Sedan kan man dra ner förstärkningen på svepet lite och så får man balansera med bas och diskant-kontrollerna.

När det gäller kompressor använder jag helst en på varje röst för att kompensera för att sångaren rör sig, höjer och sänker rösten etc. Plus en till på slutmixen för att "platta till det" så det låter mer som en enhet.

Sen är det ju nivåerna mellan olika sångare och mellan instrument/sång, det varierar ju mellan varje låt och t o m i låtar så det är svårt att ge några råd där, reglarna brukar åka upp och ner ganska friskt.

Är sången riktigt dålig tycker jag att mitt jobb som ljudtekniker mest består i att få den att smälta in lite, man kan inte fixa till allt i mixningen.

Monitorer, har man inte råd med riktigt bra monitorer (osäker på vad som är bra i studio-sammanhang) så kan man ju alltid ta med sig en inspelning och lyssna igenom 10 olika hörlurar på Mediamarkt eller i 10 olika stereo-apparater för att få en rättvisare bild. Bara ETT par halv-risiga hörlurar blir antagligen inte bra.

Lycka till!!
Citera
2014-08-07, 21:17
Medlem
Herreminskapares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Ja den ska prestera bra ljud för den pengen.

Om du har en frekvensanalysator plug kolla hur frekvensgången ser ut, obs ingen eq eller reverb på..

Det har jag nog inte "/

Citat:
Ursprungligen postat av Nialdir
Det är alltid lättare att ge råd när man hört mixen, men ändå...

Jag har mest mixat live och jag brukar ha två "principer" när det gäller EQ...
Bra PA: Jag börjar med rak EQ och plockar sedan bort, röst för röst, vad som inte låter bra, t ex puffar och vassa konsonanter.
Dåligt PA: Jag måste lyfta fram det som är "bra" i varje röst. Jag brukar använd ett svep-filter, dra upp förstärkningen ganska mycket och svepa med filtret tills jag hittar en frekvens där det låter som man man plockar bort en kudde man tidigare hade framför ansiktet. Sedan kan man dra ner förstärkningen på svepet lite och så får man balansera med bas och diskant-kontrollerna.

När det gäller kompressor använder jag helst en på varje röst för att kompensera för att sångaren rör sig, höjer och sänker rösten etc. Plus en till på slutmixen för att "platta till det" så det låter mer som en enhet.

Sen är det ju nivåerna mellan olika sångare och mellan instrument/sång, det varierar ju mellan varje låt och t o m i låtar så det är svårt att ge några råd där, reglarna brukar åka upp och ner ganska friskt.

Är sången riktigt dålig tycker jag att mitt jobb som ljudtekniker mest består i att få den att smälta in lite, man kan inte fixa till allt i mixningen.

Monitorer, har man inte råd med riktigt bra monitorer (osäker på vad som är bra i studio-sammanhang) så kan man ju alltid ta med sig en inspelning och lyssna igenom 10 olika hörlurar på Mediamarkt eller i 10 olika stereo-apparater för att få en rättvisare bild. Bara ETT par halv-risiga hörlurar blir antagligen inte bra.

Lycka till!!

Jag kan inte "svepa" eftersom jag inte har "kurvor" i eq'n. Har bara så jag kan dra dom upp eller ner.

Använder du fler än en compressor på ett röstspår?
Citera
2014-08-07, 22:06
Medlem
Nialdirs avatar
Nej, när jag live-mixar har jag bara kört med en kompressor på en röst, ev en kompressor på alla röster beroende på vad man har tillgång till, och en på slutmixen.

Finns säkert tusen tips och tricks vid produktion, googla och läs böcker. Men på din beskrivning låter det ju som om det är bl EQn som behöver jobbas med. Lurigt också, jag har aldrig suttit med proffsgrejer, men en röst som låter klar och fin i ett par högtalare lät platt och otydlig i ett annat par...samma om om har dåligt PA, en röst som man ställer in bra i hörlurar kan låta apa i utljudet, lika bra att lyssna i utljudet direkt om man inte är van vid grejerna.

En svep-EQ tycker jag är ett måste för att få bra röster, finns på de flesta analog/digital mixrar och i så gott som samtliga mjukvaror jag stött på. Stör mig alltid på att detta saknas på mickingången även på en del dyra DJ-mixrar.
Citera
2014-08-07, 23:05
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Det har jag nog inte "/

Jag kan inte "svepa" eftersom jag inte har "kurvor" i eq'n. Har bara så jag kan dra dom upp eller ner.

Använder du fler än en compressor på ett röstspår?

vad använder du för operativsystem och mjukvara för att spela/mixa?
Citera
2014-08-07, 23:18
Medlem
Skrffis avatar
Kan du posta ett exempel? Det blir väldigt mycket lättare för oss, och mer givande för dig om man kan relatera till en mix du gjort.

Mixar du din röst mot ett beat som bara ligger på ett stereospår? Eller har du en multitrack? Att försöka passa in en röst mot en färdigmixad bakgrund är riktigt svårt.

Very fast attack (gissar att det är några ms bara) vill man sällan ha på sång. Något du ska göra för att bättre kunna ställa in din kompressor:
dra upp ration till åt minstånde runt 5:1. Dra ner threshold tills du har alldeles för mycket gain reduction. Du kanske behöver dra upp volymen för att kompensera. Du ska nu kunna höra mycket tydligt när kompressorn slår ner ljudet. justera attacked tills det låter som bäst. Samma med release. Lyssna efter kompressorns pumpande, och försök få det att låta musikaliskt. Sedan när du har ställt in de bra, så släpper du på ration (kanske 3:1 är ett bra ställe att börja på), och drar upp thresholden tills du har bra mängd gain reduction.

Tänk också på du inte behöver låta samma plugin göra allt jobbet. Du kan ha 2 eller 3 kompressorer i rad, och det blir bättre. Eller, det lite mer vanliga är att man har en eller två på sången, en till på en buss, och sen en på mastern. Alla gör lite, men ingen gör mycket. Tillsammans blir det inte lika tydliga artefakter.

Något som fick mitt reverbanvändande att bli betydligt bättre var att börja lyssna på bara reverbet. När du letar reverb, ta och lyssna på varje reverb soloat. Så att du inte hör sången eller bakgrunden, utan bara ditt reverb. Leta igenom dina reverb tills du hittar ett som passar din röst. Det brukar krävas ett annat reverb till varje låt för mig. Kontext avgör om det fungerar bra eller inte. Även här kan det vara bra att experimenter med flera pluggar samtidigt. Sätt upp 3 eller 4 bussar. På en gör ett kort reverb, tänk cirka 0,7s decay time, ungefär. På en annan ta ett "hall" reverb. På en tar du ett s.k. slapdelay. Alltså ett delay med ingen feedback, och mellan 1/16 och 1/8 i delay time. På den sista bussen kan du ha ett längre delay med mer feedback. Så prövar du att blanda dessa. Gör det som en övning. Pröva att ha massor av det korta reverbet, pröva att ha massor av det långa delayet. Sen försöker du få till en bra blandning. Om en av bussarna inte tillför något bra så tar du bara bort den. Du kan också pröva att skicka det långa delayet igenom ett av reverben. Eller lägg en lätt chorus på nån av dem. Experimentera.

EQ är troligen det viktigaste här. Det finns så mycket mer att göra än att lägga på ett highpassfilter. Om du inte prövar mer än så, så är det givet att du inte mixar bättre efter en lång tid. Skillnaden på en billigare mikrofon som du har brukar vara att man får fixa till lite saker med EQ. En dyrare brukar man slippa göra lika mycket. Höj en frekvens och lyssna om den är fin eller inte. Är den inte det sänker du den. Jämför med ändringen på eller av. Stäng av musiken i några sekunder så öronen får återställa sig, och spela sedan med ändringen. Har du lyckats få det resultatet du trodde att du fått? om ja, så fortsätter du, om inte, så tar du bort det du ändrade.

Det viktiga är bara att du experimenterar. Lyssna koncentrerat på det du gör och pröva en massa skit. Du lär dig att lyssna, och sen kommer du höra vad inspelningen kräver, istället för att behöver pröva dig fram till det.

Hoppas det hjälper
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in