Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-08-06, 22:21
  #1
Medlem
Det verkar som att de flesta svenska nationella nu tagit avstånd från den nya ukrainska regimen, men en del menar fortfarande att man ska stödja "ukrainsk nationalism". Därför blev jag idag lite nyfiken på vilka nationalistiska organisationer och partier i Ukraina det finns och vilka det är som förtjänar att stödjas? Eller ska stödet ske på individnivå riktat till enskilda nationalistkompisar man hittar i Ukraina?

Så, vad finns det för nationalistiska organisationer i Ukraina utöver Svoboda, Högersektorn och "Social-National Assembly" (finns det en svensk översättning av det namnet?)?

Vilka nationalistiska organisationer är bra? Vilka är dåliga? Vilken organisation förtjänar mest stöd?

Jag ser gärna att folk listar så många organisationer som möjligt och tar med både positiva och negativa saker med dem så att det blir lätt för var och en att väga för- och nackdelar mot varandra.

Mer frågor:

Finns det nationalistiska organisationer i Ukraina som består av etniska ryssar? Är separatisterna i östra Ukraina en sorts nationalister (de vill ju bilda en ny nation/uppgå i Ryssland och etnisk separatism har ju historiskt varit en sak som kännetecknat vissa nationaliströrelser)?

Finns det panslaviska nationalistorganisationer i Ukraina eller är ukrainarna helt insnöade på etnokulturell nationalism?

Vilka ukrainska nationalistgrupper är chauvinister? Vilka är det inte?

Finns det ukrainska nationalister som ser kampen mot den nya regimen som viktigare än kampen mot de ryska separatisterna? Finns det etniskt ukrainska nationalister som stödjer separatisterna?

Vilka ukrainska nationalister är pro-väst? Vilka är för en "tredje väg"?

Hur ser det ut med nationalsocialismen i Ukraina? Vilka nationalistorganisationer i landet är judekritiska?

Är de ukrainska nationalisterna splittrade efter religionstillhörighet eller är nationalisterna sekulära?

Hur ser nationalismen ut i Ukrainas grannländer och hur är förhållandet mellan ukrainska nationalister och nationalister i Ukrainas närområde?

Två relaterade frågeställningar:

Hur ser de större och mer etablerade ukrainska partiernas inställning till nationalism ut? Är det lite mer normalt med nationalism och patriotism bland dem än vad vi är vana med i Sverige?

Hur ser det egentligen ser ut med den ukrainska nationen? Jag har sett många debattörer som jag betraktar som pålästa och kunniga som menar att ukrainarna egentligen är väldigt närstående ryssarna och att det främst är språket som skiljer sig lite åt mellan ryssar och ukrainare. Finns det ett ukrainskt folk som behöver en egen och helt suverän nationalstat eller borde de vara nöjda att stå under det ryska broderfolkets beskydd eller till och med ingå i Ryssland?

---

Kommer någon på fler intressanta frågor är det bara att mata på. Annars finns det uppenbarligen en hel del frågor att besvara redan nu
Citera
2014-08-06, 22:37
  #2
Medlem
patriot8s avatar
Med tanke på att Ryssland utgör en möjlig motvikt mot väst och våra judefierade läror så tycker jag det är dumt att som nationalist bekämpa den motvikten, oavsett vad så känns det jävligt onödigt med en konflikt som Ukraina vs. Ryssland, både det ryska och ukrainska folket står varandra mycket nära både etniskt och kulturellt, med tanke på att det finns fiender som vill och håller på i detta nu att utgöra de vita folken världen över så borde alla vita nationalister fokusera sig på detta hot istället för betydelselösa konflikter i sammanhanget. Om vi på sikt ska segra måste vi ena oss och kämpa för gemensamma mål, även om vi varken nu är eller i framtiden kommer tillhöra samma folk, så betyder inte det att vi inte delar samma mål och har samma fiender.
__________________
Senast redigerad av patriot8 2014-08-06 kl. 22:41.
Citera
2014-08-06, 22:56
  #3
Medlem
antiantisvensks avatar
Ukrainas "nationella" är separatister. Det ska finnas ett Ryssland, inte tre. (Ryssland, Vitryssland och Ukraina). Var folk har rätt och plikt att ena sig självt och detta gäller också det germanska folket som är uppdelat i många fler stater (Sverige, Danmark, Norge, Tyskland, Österrike och Nederländerna till exempel).
Att som Ukrainas judesponsrade "nationella" rörelse gå emot sitt eget folk är inget annat än förräderi.
Citera
2014-08-06, 23:38
  #4
Medlem
iskall0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiantisvensk
Ukrainas "nationella" är separatister. Det ska finnas ett Ryssland, inte tre. (Ryssland, Vitryssland och Ukraina).
Jag håller med dig. Ryssland är styckat.

I västra Ukraina där befolkningen huvudsakligen/endast talar ukrainsk dialekt är intressant nog Kommunistpartiet den kraft i det politiska etablissemanget som är mest sympatiskt inställd till den panslaviska tanken. Detta beror förstås på att partiet av tradition är Moskvatroget och proryskt och inte på att de skulle vara ideologiska nationalister. Men tänkvärt är det i alla fall, för uppdelningen i tre stater är inte nationalistisk någonstans, tvärtom var uppdelningens enda syfte att söndra och härska.
Citera
2014-08-07, 00:46
  #5
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iskall0
Jag håller med dig. Ryssland är styckat.

I västra Ukraina där befolkningen huvudsakligen/endast talar ukrainsk dialekt är intressant nog Kommunistpartiet den kraft i det politiska etablissemanget som är mest sympatiskt inställd till den panslaviska tanken. Detta beror förstås på att partiet av tradition är Moskvatroget och proryskt och inte på att de skulle vara ideologiska nationalister. Men tänkvärt är det i alla fall, för uppdelningen i tre stater är inte nationalistisk någonstans, tvärtom var uppdelningens enda syfte att söndra och härska.
Varför måste just Ryssland vara så stort? Med samma logik skulle man kunna kalla oss svenskar för skogstyskar, som egentligen bara talar en primitiv och förenklad dialekt av plattyska, som vi har valt att kalla för svenska; finns ju faktiskt vissa som ser svenska som »German für dummies«. En del plägar kalla Tyskland för »Sverige för vuxna«.

Det finns flera fördelar med att vara en egen nationalstat istället för att vara en del av den ryska federationen: Bl.a. skulle man kunna slippa inflödet av icke-vita; så är det ju för Vitryssland, men Vitryssland är alltjämt en trogen allierad till Ryssland utan att för den delen vara en del Ryssland. Dessutom så har jag hört att matkvalitén är något högre i Vitryssland än vad den är i Ukraina och till och med Ryssland på grund av hårdare regleringar.
Citera
2014-08-07, 01:02
  #6
Medlem
iskall0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Varför måste just Ryssland vara så stort? Med samma logik skulle man kunna kalla oss svenskar för skogstyskar, som egentligen bara talar en primitiv och förenklad dialekt av plattyska, som vi har valt att kalla för svenska; finns ju faktiskt vissa som ser svenska som »German für dummies«. En del plägar kalla Tyskland för »Sverige för vuxna«.

Det finns flera fördelar med att vara en egen nationalstat istället för att vara en del av den ryska federationen: Bl.a. skulle man kunna slippa inflödet av icke-vita; så är det ju för Vitryssland, men Vitryssland är alltjämt en trogen allierad till Ryssland utan att för den delen vara en del Ryssland. Dessutom så har jag hört att matkvalitén är något högre i Vitryssland än vad den är i Ukraina och till och med Ryssland på grund av hårdare regleringar.
Ryssland måste inte nödvändigtvis vara stort, men ukrainsk nationalism är per definition separatistisk. Jämförelsen med Sverige och Tyskland funkar inte riktigt då det är två olika språk medan skillnaden mellan ryska och ukrainska är ungefär som rikssvenska och grötig skånska.

Nu är jag primärt rasist och inte nationalist i det här sammanhanget. Hade en ukrainsk tredje position varit möjlig och gynnsam i vår rasliga befrielsekamp hade jag troligtvis kunnat ge den mitt stöd. Men nu ser det inte ut så, och ukrainsk nationalism har inget existensberättigande i den konflikt som råder, eftersom de stridande parterna är 1) det ryska/proryska lägret och 2) NWO. Ukrainsk nationalism har kontrakterats av NWO. Det är fel sida.

Tillägg: Det finns alltså ingen självständig tredjepositionistisk linje i Ukraina, utan den som finns är köpt av Washington och är en ganska betydelselös kraft i ukrainsk politik. Ukrainsk nationalism av idag tillhör inte samma rörelse och utkämpar inte samma strid som vi i väst. Det rör sig om ett spöke från 1900-talet och inget annat.
__________________
Senast redigerad av iskall0 2014-08-07 kl. 01:12.
Citera
2014-08-07, 01:46
  #7
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iskall0
Ryssland måste inte nödvändigtvis vara stort, men ukrainsk nationalism är per definition separatistisk. Jämförelsen med Sverige och Tyskland funkar inte riktigt då det är två olika språk medan skillnaden mellan ryska och ukrainska är ungefär som rikssvenska och grötig skånska.
Vi svenskar står faktiskt genetiskt sett närmare nordtyskar än norrmän. Det svenska språket (ordet »språk« är ett lånord från tyska) ÄR faktiskt på sätt och vis en plattysk dialekt, bl.a. så kommer ungefär 40% av vårt ordförråd från plattyska, och jag tror att även grammatiskt sett så står modern svenska närmare plattyska än fornsvenska; flashbackaren Hamilkar vill hävda att de flesta svenskar skulle ha lättare att förstå 1000-talsplattyska – åtminstone i skrift – än fornsvenska, och flashbackaren HinGambleGoth – som bl.a. har kallat svenskar för skogstyskar – tror att dagens svenskar har lättare att förstå modern talad plattyska än modern talad danska.

http://www.abisf.com/articles/articl...tSomPlatt.html
Citat:
Ursprungligen postat av Ingmar Karlsson
I Röda rummet skrev August Strindberg: "Sverige är, som var man vet en tysk koloni och språket, vilket bibehållit sig tämligen rent ända in i våra dagar, är plattyskan i tolv dialekter".

Halva vårt ordförråd beräknas vara av plattyskt ursprung. Med undantag för det franska inflytandet på engelskan efter normannernas erövring är inget språk så påverkat av ett annat som svenskan av plattyskan.Under Hansans storhetstid var detta tungomål skrift- och högspråk i hela östersjö- och nordsjöområdet och användes av den tidens handelsmän, diplomater och jurister. Plattyskan var också det ledande språket i de svenska kuststäderna. Visby stadslag var på 1200-talet avfattad på plattyska och i Magnus Erikssons stadslag för Stockholm från mitten av 1300-talet föreskrivs av rädsla för det tyska inflytandet att högst hälften av rådsherrarna fick vara tyskar.

Som en följd av Luthers bibelöversättning trängdes visserligen plattyskan efter reformationen ut som skriftspråk av högtyskan men den har alltsedan dess överlevt som talspråk från düsseldorftrakten och norrut om än i flera skilda dialekter.

Likheterna med svenskan är påtagliga dels därför att nordtyskarna var tjurskalliga nog att motsätta sig den andra högtyska ljudskridningen kring mitten av det första årtusendet dels därför att platttyskan saknar de högtyska diftongerna. Därför använder man Pund och inte Pfund som mått, man räcker ut sin Tung och inte sin Zunge och man är stolt och inte stolz över sina idrottsmän. En som talar platt går hem till sitt Hus, röker sin Pip och dricker sitt Vin. Han känner sig rik och inte reich och tycker inte att en vacker flicka är süss utan söt. Blir han helt betagen börjar han kanske schnacken med henne och säga min Hart is din. Får han då korgen kan han tänkas säga So´n Schit och skulle flickan till råga på allt vara oförskämd säger den försmådde plattyske friaren kanske Hol de Schnut.

I den regionalisering av Europa som vi nu bevittnar försöker även plattyskan flytta fram sina positioner och norddtyska TV- och radiostationer sänder flera program på detta språk. För nordtyska politiker är kunskaper i platt en omistlig tillgång. Den från Kiel bördige förre finans- och försvarsminstern Stoltenberg påstods vara särskilt medgörlig om anslagsframställningar gjordes på platt. Detta sades inte bara bero på att han är uppväxt med detta språk utan därför att det är ett språk som to Harten geiht.

Bronco68: (FB) Tyskans förändring och analytisering
Citat:
Jag har ingen jättebra förklaring till varför tyskan fortfarande är mer syntetiskt än t.ex. de skandinaviska spraken utan snarare nagra funderingar baserade pa egna iakttagelser och reflektioner.

Viktiga aspekter är nog t.ex. antalet människor som har spraket som modersmal och om spraket talas i mer än ett land och hur standardspraket har definerats och uppkommit. Dessutom har det nog mycket att göra med mentalitet och sammansättning av befolkningen. Om vi tittar pa Tyskland och dess föregangare som Tyskromeriska riket, Tyska förbundet o.s.v sa har det historiskt sett alltid varit stora "Gebilde" (osäker pa ett bra svenskt ord här) med manga olika dialekter (vilket naturligtvis gäller för de flesta europeiska sprak). När högtyskan slog igenom pa 1500-talet med Martin Luthers bibel var den baserad pa högtyska dialekter, d.v.s dialekter fran södra Tyskland. I stora delar av norra Tyskland talade man pa den tiden s.k. lagtyska (plattyska), vilket, som de flesta känner till, snarare paminner om holländska än högtyska. Nordtyskarna lärde sig att läsa högtyska genom bibelstudier och fick pa sa vis ett fläckfritt bokuttal. Genom arhundradens lopp blev detta normgivande, och den renaste tyskan talas i dag i nordtyska Hannover. Sydtyskan som Luther baserad bibeln pa kände man inte till uttalet pa i Nordtyskland.

När Preußen införde skolplikt nagon gang pa 1800-talet var det detta sprak som blev normerande skriftsprak. Jag kan tänka mig att den preußiska mentaliteten gjorde att det blev särskilt viktigt att lära sig skriftspraket till punkt och pricka. Preußen expanderade starkt och var "federführend" vid Tyska Rikets grundande 1871. Pa sa vis blev det preußiska skolsystemet normen för stora delar av det som är Tyskland i dag.

Bronco68: (FB) Tyskans förändring och analytisering
Citat:
Enligt mitt sätt att se pa saken har just framväxten av ett gemensamt skriftsprak, varav en normerad grammatik är en viktig del, pa det vis som skedde med tyskan varit utslagsgivande för dess utveckling eller brist pa utveckling. Tyskland är ett oerhört fragmenterat land med starka regionala identiteter. Skriftspraket, d.v.s. det som i förlängningen blev "Hochdeutsch", har varit en av de fa saker som varit gemensamma för flera mer eller mindre vitt skilda folkgrupper. Hemma har man talat sin dialekt, som under arens lopp förvisso ocksa grammatiskt och uttalsmässigt tagit intryck av högtyskan, och i skolan har man lärt sig tyska som ett första "främmande" sprak. Standardtyskan har emellertid inte tagit intryck av grammatiska drag fran dialekterna eftersom den har lagts fast centralt av Duden.

Fortfarande upplever man t.ex. i Bayern (för att inte tala om Schweiz) att folk byter fran dialekt till standardtyska i olika situationer. Da blir helt plötsligt det bayerska "der Butter" till standardtyska "die Butter" eller "dem Sven sein Hut" till "Svens Hut". Jag har ocksa manga kollegor fran Pfalz som talar högtyska pa jobbet men direkt byter till dialekt när de talar i telefon med nagon familjemedlem. Jag tror att det blir naturligt att inte ifragasätta standardspraket pa samma vis om man inte har det som modersmal, sa att säga.
__________________
Senast redigerad av NixYO 2014-08-07 kl. 01:55.
Citera
2014-08-07, 01:47
  #8
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iskall0
Nu är jag primärt rasist och inte nationalist i det här sammanhanget. Hade en ukrainsk tredje position varit möjlig och gynnsam i vår rasliga befrielsekamp hade jag troligtvis kunnat ge den mitt stöd. Men nu ser det inte ut så, och ukrainsk nationalism har inget existensberättigande i den konflikt som råder, eftersom de stridande parterna är 1) det ryska/proryska lägret och 2) NWO. Ukrainsk nationalism har kontrakterats av NWO. Det är fel sida.
Här håller jag med dig till fullo. Jag menar bara att en nationalstat kan fortfarande stödja den ryska federationen utan att för den delen vara en del av den. Sedan så bör det påpekas att ryssar som ändock skulle vilja se ett införlivande av Ukraina och Vitryssland i Ryssland inte nödvändigtvis behöver vara imperialistiska mongolhybrider, utan det handlar snarare om att en del ryssar ser Ryssland som en arvtagare till Romarriket – Moskva: Det tredje Rom –, vars plikt är att upprätta ett pan-slaviskt och ortodox-kristet Pax Romana med Moskva som centrum:

http://fof.se/tidning/2001/6/imperium-av-guds-nade
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Arne Bodin
Rysslands, Ukrainas och Vitrysslands gemensamma föregångare - Kievriket - antog kristendomen år 988. Läran kom från Konstantinopel och inte från Rom, som var fallet vid kristnandet av Västeuropa. På så sätt skapades två kristna identiteter i Europa, vilket skulle få betydelse för hela den fortsatta europeiska historien fram till våra dagar. Kievriket, eller Gårdarike som det kallades av oss nordbor på den tiden, inlemmades i den bysantinska kultursfären och i en kyrka som vi numera kallar den ortodoxa. Landet fick därför en annorlunda kristen kultur än Västeuropa. Fyra viktiga särdrag i denna annorlunda kristna tradition - ikonerna, imperietanken, språket och förhållandet till det antika arvet - har djupt påverkat den ryska mentaliteten.

Bilden i centrum

I det gamla Ryssland var det inte familjebibeln utan ikonerna som gick i arv från generation till generation. Med en ikon välsignade familjefadern sonen eller dottern som skulle gifta sig. Ikonhörnan - "det vackra hörnet" som den kallades - var den viktigaste platsen i ett ryskt hem. När man kom in hälsade man först på ikonerna genom ett korstecken och först därefter på värdfamiljen.
I dag är ikonerna en viktig del av det nationella arvet och den nationella identiteten, en positiv identitet, något som den ryska kulturen har givit världskulturen. I synen på ikonerna finns också ett avståndstagande till väst. Den västerländska konsten är tekniskt fulländad men andligt primitiv, den ryska ikonkonsten är tekniskt primitiv men andligt fulländad, menar man.

När Kievriket antog kristendomen av munkar från Bysans, var den bysantinska synen på bilden redan utformad i alla sina delar. I den ortodoxa världen är bilden inte bara ett tillåtet komplement utan ett nödvändigt medel för att förmedla det kristna budskapet. Det gudomliga ska avbildas, menar den ortodoxa kyrkan och det är dessa avbildningar som är ikoner. Bilden visar att Gud blivit människa och därmed också möjlig att avbilda.

Ikonen än en jordisk avbild av en himmelsk urbild. Denna platonska formel används för att förklara att den bön som man ber inför ikonen inte innebär avgudadyrkan. Man vänder sig inte till ett beläte, som hedningarna, utan den bön den troende ber uppsänds till urbilden.

Genom kärlekens förmedling i bönen kan den bedjande, tack vare ikonen, närma sig urbilden. Denna syn på ikonen är central för förståelsen av den ryska kulturen: ikonen äger något av kraften hos det som den visar. Därför har symboler och ritualer en mycket starkare roll än i väst, de besitter en inneboende kraft.

Drömmen om imperiet

Munkarna från det bysantinska riket hade också med sig föreställningen om det kristna världsriket, och med det menade man det kristna romerska riket.
Romarriket uppfattades bokstavligen som ett världsrike. Det framgår tydligt i julevangeliet. Augustus påbud gällde hela världen som skulle skattskrivas - hela den bebodda världen, oikoumene. Utanför denna värld fanns egentligen bara kaos. Fortfarande bär patriarken av Konstantinopel titeln patriark av oikoumene, dvs i något avseende omfattar hans stift hela världen. I rysk översättning har denna titel blivit ännu mer storslagen, vselenskij patriarch, världsalltets patriark. Det visar något av den ryska imperietankens sakrala och kosmiska dimensioner.

Till och med det hedniska Romarriket sågs i detta sammanhang som en del av den kristna planen. Det framgår av en juldagshymn från 800-talet skriven av nunnan Kassia som fortfarande sjungs i den ortodoxa kyrkan:

När Augustus ensam styrde på jorden,
upphörde människornas mångstyre:
och när Du blev människa genom den
Allraheligaste,
försvann mångguderiet av avgudar.
Under ett världsrike var städerna,
i en gudomlig makt vann hedningarna
tro.
Människorna inskrevs genom kejsarens
befallning:
vi troende skrevs in i Guds namn,
hos Dig, vår Gud, bliven människa.
Stor är Din nåd, Herre, pris vare Dig.

Augustus och Kristus ses här inte som motsatser utan som två regenter med samma budskap om enighet och fred. I föreställningen om det bysantinska riket förenades begreppet pax romana, den romerska freden, med föreställningen om det kristna världsriket.

Den kristna kyrkans förhållande till Romarriket var inte enkelt. Å ena sidan var Romarriket det rike vars härskare förföljde de första kristna, och förhatligt bara därför att det var ett världsligt land. Det var kanske helt enkelt Antikrists välde, som förebådade den yttersta tiden. Å andra sidan sågs detta rike, särskilt i Bysans och när kristendomen hade blivit statsreligion, som garanten för kristendomens bevarande, ja som bålverket mot Antikrist.

Det var denna senare imperietanke som Kievriket ärvde år 988. Det betydde nu inte att Kievriket blev en vasallstat under Bysans - om det behövdes kunde den ryske storfursten till och med gå ut i krig mot kejsaren, vilket också hände vid några tillfällen. Däremot sågs Kievriket som en del av ett samvälde, där Konstantinopel ändå var huvudstaden och där kejsaren var den högste garanten både för världsordningen och kyrkan. Av den anledningen bad man också för honom i alla kyrkor under gudstjänsten. Genom kristnandet blev man en del av detta oikoumene, till vilket också väst i början hade hört på något abstrakt och diffust sätt.
__________________
Senast redigerad av NixYO 2014-08-07 kl. 01:57.
Citera
2014-08-08, 21:56
  #9
Medlem
Hörde nyligen någon säga att Svoboda skulle ha judiska parlamentsledamöter. Stämmer det?
Citera
2014-08-08, 22:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Saxlind
Hörde nyligen någon säga att Svoboda skulle ha judiska parlamentsledamöter. Stämmer det?

Den mordlystna och galna Irina Farion har påståtts vara judisk. Hion ser judisk ut och beter sig väldigt judiskt, så det stämmer säkert. Flera av de mest fanatiska "nationalisterna" och chauvinisterna är säkert judar.

http://www.youtube.com/watch?v=dxm0RspXHgs

Hon tyckte att det bar bra att massa folk mördades och brändes ihjäl av högra sektorn i Odessa.

Här är hon elak mot små rysktalande skolbarn 2010.

http://rt.com/news/nationalist-kids-names-wrong/

Sen har vi dårar som parlamentsledamoten, bögen och pedofilen Lyashko som leder(?) en egen bataljon med ZOG-krigare. Har inga bevis för at han skulle vara jude men det skulle inte förvåna mig om han har utvalt påbrå.
Citera
2014-08-08, 22:30
  #11
Avstängd
MarabouMercenarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Saxlind
Hörde nyligen någon säga att Svoboda skulle ha judiska parlamentsledamöter. Stämmer det?
Det skulle gå stick i stäv med det man har läst om Svobodas attityder till judar, iallafall tidigare.
World Jewish Congress kallar dem för nynazister & vill att Europas regeringar skall förbjuda dem som organisation. Däremot så florerar det rykten om att dem går under judisk payroll.

Likadant är det med Högra Sektorn, de verkar enligt kritikers utsago vara fientligt inställda medans de själva hävdar, åtminstone några, att de har bra relationer med de judiska grupperna i Ukraina.

Det är en jävla soppa i Ukraina just nu. Men av ren princip bör de Ukrainska nationalisterna stödjas.
Exempelvis Mikael Skillt hävdar just det men har fått en jävla massa skit på sig för att gå "gå judens ärenden & döda vita". Kritikerna hävdar även att organisationer såsom Azov, Donbass & Dniper-bataljonerna gör samma sak & att de enda som förtjänar omvärldens stöd är separatisterna.

Vad som dock står klart är att den sittande regimen i Ukraina har börjat sopa bort en del av de som var aktiva under Maidan. Bl.a så har de försökt avväpna Högra Sektorn & har drivit ut dem ur deras förra högkvarter i Kiev. Varför de gick med på det är en gåta för mig.
Det senaste jag hörde var att andra Maidan-aktivister också har gripits av Ukrainska inrikesstyrkor & att ett Maidan 2.0 är på väg att ske i takt med att konflikten mellan Ukraina & separatister fortsätter.
Citera
2014-08-08, 22:39
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuliusSeverus
Den mordlystna och galna Irina Farion har påståtts vara judisk. Hion ser judisk ut och beter sig väldigt judiskt, så det stämmer säkert. Flera av de mest fanatiska "nationalisterna" och chauvinisterna är säkert judar.

http://www.youtube.com/watch?v=dxm0RspXHgs

Hon tyckte att det bar bra att massa folk mördades och brändes ihjäl av högra sektorn i Odessa.

Här är hon elak mot små rysktalande skolbarn 2010.

http://rt.com/news/nationalist-kids-names-wrong/
Ok, misstänkt men inte bevisad.
Citat:
Ursprungligen postat av JuliusSeverus
Sen har vi dårar som parlamentsledamoten, bögen och pedofilen Lyashko som leder(?) en egen bataljon med ZOG-krigare. Har inga bevis för at han skulle vara jude men det skulle inte förvåna mig om han har utvalt påbrå.
Är han dömd pedofil och hur fan lyckas han klara sig kvar som politiker? Hörde att han i alla fall skulle ha som en fejd med den där juden Kolomoisky som nyligen ska ha eskalerat och skapat en del problem.
Citat:
Ursprungligen postat av MarabouMercenary
Det skulle gå stick i stäv med det man har läst om Svobodas attityder till judar, iallafall tidigare.
Vilka attityder då?
Citat:
Ursprungligen postat av MarabouMercenary
World Jewish Congress kallar dem för nynazister & vill att Europas regeringar skall förbjuda dem som organisation. Däremot så florerar det rykten om att dem går under judisk payroll.
Fast Svoboda har väl rätt så tydligt tagit avstånd från nationalsocialism har jag för mig? Jämförde inte de nationalsocialism med kommunism?
Citat:
Ursprungligen postat av MarabouMercenary
Men av ren princip bör de Ukrainska nationalisterna stödjas.
Enligt vilken princip då?
Citat:
Ursprungligen postat av MarabouMercenary
Vad som dock står klart är att den sittande regimen i Ukraina har börjat sopa bort en del av de som var aktiva under Maidan. Bl.a så har de försökt avväpna Högra Sektorn & har drivit ut dem ur deras förra högkvarter i Kiev. Varför de gick med på det är en gåta för mig.
Det senaste jag hörde var att andra Maidan-aktivister också har gripits av Ukrainska inrikesstyrkor & att ett Maidan 2.0 är på väg att ske i takt med att konflikten mellan Ukraina & separatister fortsätter.
Resterna av demonstranterna på Maidan sopades väl bort bara för någon dag sedan? Så de får väl skynda sig om det ska bli ett Maidan 2.0 innan allt normaliseras och dör ut.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback