Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-05, 19:32
  #13
Medlem
Ördögs avatar
Yle kom för några vecka sedan åt att intervjua en finländsk IS-krigare, "Joni". Det anmärkningsvärda är att han är etnisk finne och inte "nyfinne". En i grund och botten osäker och inåtvänd typ, vars liv fick innehåll då han upptäckte islam och blev helig krigare.

Finländsk IS-krigare: Nu är jag någon
http://svenska.yle.fi/artikel/2015/0...u-ar-jag-nagon

Citat:
Tänker du vara där [i Syrien] resten av ditt liv?

- Jag tänker inte byta stat under mitt liv.

Kunde du tänka dig att bo i Finland?

- Bara om och när Finland blir en del av den Islamiska staten.

Tror du på riktigt på det där?

- Det är ett löfte av Herren att islam kommer att styra över världen en vacker dag. Gud bryter aldrig sina löften.

"Joni" säger att Skyddspolisen inte har varit i kontakt med honom.

Har du dödat?

- Jag har inte ännu haft tillfälle att göra det.
Citera
2015-03-05, 19:55
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Yle kom för några vecka sedan åt att intervjua en finländsk IS-krigare, "Joni". Det anmärkningsvärda är att han är etnisk finne och inte "nyfinne". En i grund och botten osäker och inåtvänd typ, vars liv fick innehåll då han upptäckte islam och blev helig krigare.

Finländsk IS-krigare: Nu är jag någon
http://svenska.yle.fi/artikel/2015/0...u-ar-jag-nagon

En idiot mindre i Finland "Ogudaktiga saker som Finlands flagga med det blåvita korset och riksdagshuset har jag lämnat bakom mig" Korset är blått, det är flaggan som är blåvit

Han har gått från att vara ingen till att bli en landförrädare. Må han brinna i helvetet!
Citera
2015-03-20, 08:57
  #15
Medlem
Ördögs avatar
Antalet "finländska" kämpar i IS kan vara betydligt högre än vad som officiellt uppges, sa en kille från Kyrkans utlandshjälp i TV i morse. I översättning lyder en del av texten:

Citat:
Verksamhetsledare Antti Pentikäinen vid Kyrkans utlandshjälp håller för troligt att extrema islamister aktivt värvar stridande också i Finland. De uppgifter han fått tyder på att myndigheternas beräkningar är i underkant.

Skyddspolisen uppgav i februari att över 60 personer begett sig från Finland till stridszonerna i Syrien och Irak. Pentikäinen, som ständigt verkar med de muslimska samfunden, säger att den verkliga siffran kan vara dubbelt högre.

- Vi får höra att det handlar om fler än 60. Kanske fler än hundra har begett sig iväg från Finland. Fenomenet är ytterst allvarligt, sa Pentikäinen på fredagen i Yles morgon-TV.

Han håller för troligt att det i Finland finns folk som värvar stridande till konfliktområdet.

- Jag har inga direkta uppgifter, men det är svårt att tro att det handlar om en ren slump då så här många reser iväg. Det troliga är att här finns människor, som konkret rekryterar stridande och hjälper dem vidare.
Citera
2015-07-29, 11:40
  #16
Medlem
Ördögs avatar
Om jag bara vetat hur utvecklingen skulle arta sig, hade jag vid trådstarten valt en lite mer övergripande rubrik. Det kommer ständigt nya uppgifter om "finska" ungdomar som söker sig till Daesh, och om hur det görs propaganda för rörelsen bland Finlands muslimer.

IS värvade i finländsk matbutik
http://hbl.fi/nyheter/2015-07-29/764...andsk-matbutik

Citat:
Islamiska staten agerar allt öppnare också i Finland. Turun Sanomat rapporterar om företagaren Akeel al Gangaray som blev trakasserad i matbutiken.

– Jag handlade mat i Lidl i Kampen. Vid kyldisken kom en lång och skäggprydd man emot mig. Han tittade mig stint i ögonen, och sedan ner på min matkorg. Först trodde jag att han skulle kommentera mina uppköp, berättar Akeel al Gangaray till TS.

Efter ett tag märkte Gangaray, som kom till Finland från Irak som åttaåring, att mannen följde efter honom i butiken.

– När han närmade sig för tredje gången tilltalade han mig och sade på arabiska: "Den islamiska staten behöver hjältar som du."

Skyddspolisens kommunikationschef Jyri Rantala bekräftar att IS rekryterar alltmer öppet i Finland, och att man noterat flera fall där värvning skett på gator och i köpcentra. Åtminstone 70 personer har rest från Finland för att strida i Syrien, och antalet stiger.
Citera
2015-07-31, 00:02
  #17
Medlem
khattuggares avatar
Finns denna film att se någonstans? Såg något klipp ur den i något program av SVT Agenda i höstas men vill se den version som ska vara 15 min lång.
Citera
2015-09-14, 07:24
  #18
Medlem
Ördögs avatar
Jag försöker hålla tråden vid liv med nyheter om "finländska" jihadisters bravader, även om detta bedrövliga pack hittills inte tycks ha åstadkommit så mycket.

IS hävdar: Finländare utförde självmordsattack i Irak
http://svenska.yle.fi/artikel/2015/0...sattack-i-irak
Citat:
Terrororganisationen Islamiska staten, IS, uppger att en finländsk ung man har utfört en självmordsattack i Irak.

IS skriver på Twitter att mannen körde in på en irakisk militärbas i en bil lastad med sprängmedel. Attacken ska ha ägt rum i närheten av staden Baiji i norra Irak.

Mannen använde sig av namnet Abu Hurayra al-Finlandi. Om uppgifterna stämmer är det fråga om samma man från Björneborg som under vintern och våren skickade hotfulla nätmeddelanden till finländska politiker.
Citera
2015-09-14, 07:36
  #19
Medlem
khattuggares avatar
Ett 70-tal personer ska alltså ha rest från Finland. Det låter rätt mycket ändå, trodde det skulle vara ett 10-20 tal. Har inte direkt sett Finland som något sådant land, där många åker ifrån. Men det kanske är jag som inte haft någon direkt koll på landet.
Citera
2015-10-03, 11:45
  #20
Medlem
Ördögs avatar
Statsministerns närmaste rådgivare vill sätta asylsökande att röja buskage för att hindra att de lockas av IS:s värvare. Låter ju fint ...

"IS kan värva dem som faller utanför samhället"
http://svenska.yle.fi/artikel/2015/1...nfor-samhallet

Citat:
Terrororganisationen Islamiska staten IS kan rekrytera asylsökande som blir ensamma på flyktingförläggningar i landet. Det varnar statsminister Juha Sipiläs specialmedarbetare i flyktingfrågor, Antti Pentikäinen, för i Helsingin Sanomat.

Enligt Pentikäinen är det viktigt att asylsökande utan fördröjning får en utbildnings- eller arbetsplats, eftersom IS försöker rekrytera dem som blir utanför samhället.
---
Asylsökande kunde till exempel röja buskage, måla hus eller delta i renoveringen av byskolan. Arbetet skulle inte ordnas i statens regi, utan gå via medborgarorganisationer, församlingar och byföreningar.

Talko är en finsk beteckning för oavlönat arbete som utförs i ett större lag, och som brukar avslutas med någon form av fest.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback