Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 14:14
  #325
Medlem
Drapåtrissors avatar
Läser att den vaknat till liv igen då den närmat sig solen. Vad mer för intressant kan den hitta och analysera?
Citera
2015-06-14, 16:55
  #326
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Läser att den vaknat till liv igen då den närmat sig solen. Vad mer för intressant kan den hitta och analysera?
Var läste du det? Men det är ju mycket goda nyheter i så fall, och det finns gott om intressanta saker att studera, som hur kometen förändras när den värms upp.
Citera
2015-06-14, 17:16
  #327
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Var läste du det? Men det är ju mycket goda nyheter i så fall, och det finns gott om intressanta saker att studera, som hur kometen förändras när den värms upp.
http://blogs.esa.int/rosetta/2015/06...m-hibernation/
Citera
2015-06-14, 18:24
  #328
Medlem
SnakePlissskens avatar
Även på aftonbladet nu: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20965435.ab
Kul. Den kan tydligen även ha gjort nytta, samlat data etc under sin frånvaro eftersom det krävs mycket mindre kraft för att arbeta än för att kommunicera.
Citera
2015-06-16, 21:15
  #329
Medlem
Läste detta i helgens DN. Väldigt glädjande att den har vaknat.
Citera
2015-06-17, 18:30
  #330
Medlem
rumligs avatar
Undrar om man kan bestämma åldern på kometen med radiometriska metoder eller så.
Skulle vara intressant att jämföra åldern på kometen och jordens material. Jag får för mig att de kan inte ha samma ålder!
Citera
2015-06-18, 16:49
  #331
Medlem
Drapåtrissors avatar
Efter att man fått problem med stoft måste satelliten flyttas i sin bana. Låter ganska riskabelt eller är det bara en rutinåtgärd?
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6192844
Citera
2015-06-22, 23:00
  #332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumlig
Undrar om man kan bestämma åldern på kometen med radiometriska metoder eller så.
Skulle vara intressant att jämföra åldern på kometen och jordens material. Jag får för mig att de kan inte ha samma ålder!

Det är relativt lätt att bestämma åldern på mineral här nere på Jorden eftersom vi har en ryslig massa labbutrustning - men där på kometen finns bara den ynka landaren Philae och jag har svårt att tänka mig att de resultaten skulle stå sig om man istället hade en provbit av kometen härnere på Jorden att testa. Det finns så många parametrar att testa på att det troligen inte går att packa in i en satellit/landare oavsett resurser.

Men helt säkert får vi en massa data ifrån Rosetta som är helt unikt i sitt slag, fast jag skulle tro att en åldersbestämning är nog svårt att sätta sin tilltro till. Bla är ju satelliten ganska nära Solen med dess intensiva strålning som stör sådana mätningar.

Bästa sättet att få en åldersbestämning på mineralerna är alltså att ta ett prov av kometen och föra hit det till Jorden, en väldigt komplex operation förstås. Rosetta är inte konstruerat för ett sådant uppdrag, Det får vänta tills nästa komet-uppdrag.

Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Efter att man fått problem med stoft måste satelliten flyttas i sin bana. Låter ganska riskabelt eller är det bara en rutinåtgärd? ...

Den behöver väl gå i en högre bana isåfall, risken finns ju att den tappar orienteringen och flyger åt helt fel håll - Så länge den fortfarande har fixa navigationspunkter så är ju risken väldigt liten skulle jag tro. Nackdelen med den högre banan kan ju innebära att Rosetta har sämre kontakt med landaren - men just nu kan vi nog inte veta detta.

Å andra sidan så är det bara 51 dagar kvar tills kometen är närmast Solen, och möjligen kan den börja att brytas sönder, dels av Solens värme men även pga Solens gravitation. Om kometen bryts sönder så går troligen både Rosetta och landaren förlorade, Men detta har man räknat med att det kan ske.
Citera
2015-06-22, 23:03
  #333
Medlem
Puffpinglans avatar
Fattar inte varför man ska landa på en komet, det finns inte mycket att hämta där, känns mest som nånting man gör för att man kan. Bättre att bygga en stad på månen, och sen kan man bygga nya rymdskepp där. Det är närmare till t.ex. Mars och det är mindre gravitation så det skulle vara mycket smidigare.
Citera
2015-06-23, 22:46
  #334
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffpinglan
Fattar inte varför man ska landa på en komet, det finns inte mycket att hämta där, känns mest som nånting man gör för att man kan. Bättre att bygga en stad på månen, och sen kan man bygga nya rymdskepp där. Det är närmare till t.ex. Mars och det är mindre gravitation så det skulle vara mycket smidigare.
Jo, det finns mycket att hämta i och med det att man inte haft detaljkunskap om denna typ av himlakroppar tidigare.
Citera
2021-01-16, 07:56
  #335
Medlem
Tzatzikins avatar
Rosetta är åter aktuell i ny doktorsavhandling där stoft från kometen har analyserats med hjälp av Rosettas mätinstrument. ”Med en förbättrad analysmetod kunde Fredrik Leffe Johansson använda instrumentet till att mäta intensiteten hos ultraviolett ljus (UV). Han upptäckte att bara hälften av solens UV-ljus når genom det stora stoftmoln som syns som en komet på natthimlen. Det här går inte ihop med Rosettas stoftmätningar som huvudsakligen visar stora korn, vilka inte nämnvärt kan påverka UV-ljuset.”

”Avsaknaden av stoft i de minsta storlekarna var en de mest förvånande resultaten från Rosettas mätningar av kometstoft, men med lite detektivarbete gick det att förstå varför. Resultaten bidrar till en ny förståelse av det stoft kometkärnans inre består av, och i vilken miljö den formades i för 4,6 miljarder år sedan”, säger Fredrik Leffe Johansson” som nu doktorerat med sin upptäckt.


https://www.mynewsdesk.com/se/irf/pr...edium=referral
__________________
Senast redigerad av Tzatzikin 2021-01-16 kl. 08:02.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback