Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-05, 17:48
  #1
Medlem
Prettylittledittys avatar
Hejsan

Skulle behöva lite tips och råd inför mitt kommande köp av golvhögtalare. Eftersom att den stora tråden var stängd antar jag att det är fritt fram att göra en egen tråd som jag gör nu.

Är i dagsläget ägare till ett par Dynavoice Magic fx 6.0 (2.0). Visst dom låter och ser bra ut för den pengen jag gav, men jag har tröttnat på ljudet, eller snarare jag vill ha mer lyssningsglädje! Det ska vara riktigt kul att lyssna, inte bara "ok, det ska va lättlyssnat och kul. Därför har jag nu bestämt mig för att uppgradera mig en aning.

Jag har kollat runt lite i prisklassen 5000-7000kr, där de starkaste kandidaterna (utan att ha lyssnat på dom) är:

XTZ 99.44
Canton Chrono 509DC
Dali Zensor 7
Har ställt in mig på att köpa nytt så huruvida det är smartare att köpa begagnat kan vi ta i en annan tråd.

Då undrar jag följande, vilka högtalare i denna prisklass kan tänkas konkurrera med ovanstående?Förstår att det är individuellt men ni förstår.
Vilken av ovanstående tycker ni man får mest välljud för? Har en väldigt bred musiksmak så helst ska det vara lika behagligt att lyssna på akustiskt som rock.
Sitter just nu på en Denon AVR 1610 förstärkare, duger denna bra att driva ett par av dessa högtalare med eller kommer skillnaden inte vara överväldigande om man byter upp sig?

Ska försöka ta en sväng förbi Hifi-klubben och lyssna på Dali och även försöka lyssna på Canton ljudet som man hört ska vara lite "vasst". Tyvärr har jag inte tillgång att provlyssna XTZ men i värsta fall har dom ju sitt 30-dagars try-and-buy.

Hoppas ni kan hjälpa en vilsen i högtalardjungeln, tack på förhand!
Citera
2014-08-05, 18:49
  #2
Avstängd
SonyErections avatar
Sony brukar ha extremt dyra högtalare, du kanske hittar något i prisklassen hos Yamaha
Citera
2014-08-05, 19:19
  #3
Medlem
Du kan väl helt enkelt hoppa upp i nivå på Dynavoice-urvalet annars.

http://www.ljudfokus.se/produkt/dyna...ural-oak/4679/
Citera
2014-08-05, 19:47
  #4
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prettylittleditty

XTZ 99.44
Canton Chrono 509DC
Dali Zensor 7
Har ställt in mig på att köpa nytt så huruvida det är smartare att köpa begagnat kan vi ta i en annan tråd.


Dina förslag är bra men du måste självklart provlyssna.

Citat:
Ursprungligen postat av Prettylittleditty
Sitter just nu på en Denon AVR 1610 förstärkare, duger denna bra att driva ett par av dessa högtalare med eller kommer skillnaden inte vara överväldigande om man byter upp sig?


Denon AVR 1610 är en halvgammal budgetförstärkare för 5.1. Vill du ha riktigt bra ljud så köper du en 2-kanalsförstärkare.

Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Du kan väl helt enkelt hoppa upp i nivå på Dynavoice-urvalet annars.

http://www.ljudfokus.se/produkt/dyna...ural-oak/4679/

Bra råd!
Citera
2014-08-05, 20:57
  #5
Medlem
släng inte dina pengar på ny förstärkare om du kan spela så högt som du vill och inte hör att det klipper

egentligen tycker jag du ska se över ditt rum istället för att köpa nya högtalare, spelar ingen roll hur fina högtalare du har, kommer ändå låta skräp om du inte gör nåt åt rummet
Citera
2014-08-10, 17:27
  #6
Medlem
Forever Winters avatar
Monitor Audio Bronze BX5
Har fått mycket bra kritik (jag har inte lyssnat själv på dom).

Tannoy Mercury V4
Har också fått oerhört bra kritik (har inte lyssnat själv). En allroundhögtalare.

Audio Pro Black Diamond V3
Är lättdrivna och passar den som inte har en förstärkare i matchande klass. Jag tycker Audio Pro levererar bra ljud för pengarna.

Av de som du själv listar så tar jag Dali-högtalarna alla dar i veckan tätt följt av XTZ. Canton har jag aldrig tyckt om. Jag har aldrig hört ett par Cantonhögtalare som klarar att återge en ljudbild någotsånär korrekt.
Citera
2014-08-13, 16:25
  #7
Medlem
Prettylittledittys avatar
Uppdatering, har efter en hel del tänkande blivit sugen på att köra på ett 5.1 system men eftersom jag fortfarande är inne på att ha två stycken golvare som front kommer det antagligen att bli XTZ 95.44 som frontar och sen resten i samma serie. Glömde skriva i trådstarten att jag är ute efter ett par vita högtalare med vilket talar ytterligare för 95-serien. Uppskattar ändå dom svar jag fått, ska försöka uppdatera när jag bestämt mig/fått hem några grejer.
Citera
2014-08-17, 14:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prettylittleditty
Uppdatering, har efter en hel del tänkande blivit sugen på att köra på ett 5.1 system men eftersom jag fortfarande är inne på att ha två stycken golvare som front kommer det antagligen att bli XTZ 95.44 som frontar och sen resten i samma serie. Glömde skriva i trådstarten att jag är ute efter ett par vita högtalare med vilket talar ytterligare för 95-serien. Uppskattar ändå dom svar jag fått, ska försöka uppdatera när jag bestämt mig/fått hem några grejer.

Nu är jag lite sen in i denna tråden men det är ändå en aktuell punkt för dig eftersom du vill förändra karaktären i ditt ljud. Jag föreslår att du läser denna tråden i dess helhet, den kan spara dig mycket pengar.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12431

Citat:
Ursprungligen postat av Mickes HIFI kokbok
Placeringen av högtalarna i förhållande till lyssningsplats och rum är helt avgörande för vilken ljudkvalitet du kommer att uppnå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback