Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-08-07, 06:13
  #25
Medlem
Vill bara tillägga att ja, det är genant låga krav för att komma in på långa lärarprogrammet, men det kan vara enormt svårt att komma in på det korta, KPU, där man inte söker på poäng, betyg eller hp utan på bredd i sin tidigare utbildning. Det kan vara rejält svårt för exempelvis ingenjörer att komma in.
Citera
2018-12-12, 15:45
  #26
Medlem
Duktigjudisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Har pratat med några personer som är lärare hur de tycker att det är och jag har aldrig träffat någon som sagt att de ångrar sitt yrkesval men att de märkt av att läraryrket fått sämre status de senaste åren och att det kan vara ett tufft yrke på många sätt. Tänker att det kanske är lättare att komma in på en lärarutbildning just för att det inte är så poppis just nu. Känns som det är lite skillnad beroende på hur gamla de man undervisar är. Att vara högstadielärare kan säkert vara tufft just för att det är en sådan känslig ålder, kanske lättare att jobba med yngre barn eller med vuxna. Men det är lite trist när så många är negativa till det, känns som jag måste försvara mig hela tiden. Men alla vill ju som tur är olika saker och det finns många yrken som är väldigt populära som jag tycker verkar urtrista.

Har du en väldigt kommunistisk syn på samhället så kommer detta att stämma. En kommunistlärare som blir utsatt för insparkade dörrar och får en handgranat i väskan kommer bara kunna rationalisera bort detta med att det är borgerligheten och dess jävla svinigheter som förstör.

Är du däremot normalt funtad kommer det att vara ett HELVETE att vara lärare.

Lycka till
Citera
2018-12-12, 16:04
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duktigjudiskneger
Har du en väldigt kommunistisk syn på samhället så kommer detta att stämma. En kommunistlärare som blir utsatt för insparkade dörrar och får en handgranat i väskan kommer bara kunna rationalisera bort detta med att det är borgerligheten och dess jävla svinigheter som förstör.

Är du däremot normalt funtad kommer det att vara ett HELVETE att vara lärare.

Lycka till

Jag har aldrig upplevt att det skulle vara ett helvete att jobba som lärare. Jsg trivs med det.
Citera
2018-12-12, 16:09
  #28
Medlem
Duktigjudisknegers avatar
Trolljävel utbildningen är på 5.5år
Citera
2020-01-25, 09:58
  #29
Medlem
DrMacaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuschpennarosa
Jag tyckte lärarprogrammet var alldeles för enkelt och blev socionom istället

Men som före detta missbrukare som vet hur jävligt det är att vara nere i skiten - bli lärare! Det är 100 gånger bättre än att vara på gatan.

Skit i lönen! Du får OK lön till slut och allt som det innebär. Du kommer inte ångra dig. Jag tror ungarna får grym respekt för dig som har så mycket erfarenhet under bältet.

Om du lyckas bli lärare efter din "resa" är det verkligen hatten av.

Jag började missbruka som 14 åring. Va i ett tungt missbruk under lång tid. När jag var 27 fick jag möjlighet att åka på behandling. När jag muckade från behandlingen skrev jag in mig på folkhögskola i ett år och pluggade upp mina betyg. Det gav mig möjlighet att söka in på ämneslärareprogramet. Idag 6 år senare är jag färdig lärare, har ett lärarjobb, en fin fru och två fina barn, jag är också drogfri. Jag är en helt annan persom tack vare utbildningen fick jag en ny chans i livet och är evigt tacksam över mitt val och mina elever.

Over and out, jalla bye!
Citera
2021-11-08, 18:57
  #30
Medlem
Jag älskar läraryrket och har vikarierat som lärare i de flesta årskurser och ämnen. Skulle dock aldrig lägga ner tid och pengar på att studera till lärare eftersom utbildningen inte verkar ge något, lönen är densamma och att arbetsbelastningen är så hög att jag inte kan se mig orka många år till. Dessutom omöjligt att kombinera med att vara t.ex. småbarnsförälder.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback