Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-08-04, 20:31
  #1
Medlem
Vad ska jag läsa härnäst?

Jag har alltid läst serier men har nu köpt platta så nu kan man ju läsa hur mycket man vill

på kort tid har jag läst mycket Batman och Constantine (och barndoms favoriter som Tintin och Asterix
Walking dead
DMZ
Preacher
Y The last man
Northlanders
Saga

några andra tips/rekommendationer?
Gärna post-apokalyptiskt, sci-fi eller fantasy. i färg helst

och som rubriken superhjältar är helt ointressant
Citera
2014-08-04, 21:04
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
Vad ska jag läsa härnäst?

Jag har alltid läst serier men har nu köpt platta så nu kan man ju läsa hur mycket man vill

på kort tid har jag läst mycket Batman och Constantine (och barndoms favoriter som Tintin och Asterix
Walking dead
DMZ
Preacher
Y The last man
Northlanders
Saga

några andra tips/rekommendationer?
Gärna post-apokalyptiskt, sci-fi eller fantasy. i färg helst

och som rubriken superhjältar är helt ointressant


kanske testa en BOK ? finns massor inom de områdena , bra sådana. Du måste ha växt ur bilderböcker vid det här laget.
Citera
2014-08-04, 22:36
  #3
Medlem
skogslukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
kanske testa en BOK ? finns massor inom de områdena , bra sådana. Du måste ha växt ur bilderböcker vid det här laget.

Käften din fitta, du vet inte vad du babblar om. Det finns en jävla massa bra serier vars berättelser är perfekt avvägda för just det mediet. Böcker och serier står inte i något motsatsförhållande, den som fått för sig det borde vidga sina vyer lite granna.

Beträffande TS frågeställning, rekommenderar jag Sandman och Transmetropolitan.

Sandman är namnet till trots INTE en superhjälteserie, utan handlar istället om drömmen som koncept personifierad utav morpheus, den grekiske drömguden. Genom serien utforskas drömmen genom människans historia och i vår nutid, samt dess relation till andra koncept. Så som döden, ödet och förstörelsen.

Transmetropolitan är istället en serie som utforskar saker så som globalism, medieklimatet postmodernism genom ögonen på en futuristisk Hunter. S Thompson-figur. Allt utspelat i en framtid som både känns bisarr och läskigt bekant.
Citera
2014-08-04, 22:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogslukt
Käften din fitta, du vet inte vad du babblar om. Det finns en jävla massa bra serier vars berättelser är perfekt avvägda för just det mediet. Böcker och serier står inte i något motsatsförhållande, den som fått för sig det borde vidga sina vyer lite granna.

Beträffande TS frågeställning, rekommenderar jag Sandman och Transmetropolitan.

Sandman är namnet till trots INTE en superhjälteserie, utan handlar istället om drömmen som koncept personifierad utav morpheus, den grekiske drömguden. Genom serien utforskas drömmen genom människans historia och i vår nutid, samt dess relation till andra koncept. Så som döden, ödet och förstörelsen.

Transmetropolitan är istället en serie som utforskar saker så som globalism, medieklimatet postmodernism genom ögonen på en futuristisk Hunter. S Thompson-figur. Allt utspelat i en framtid som både känns bisarr och läskigt bekant.
Det vet jag , men det finns millioner saker att upptäcka i böcker, om just detta, och varför så aggressiv? Du går miste om en hel del. Eller är du bara en fjant? Läs något klassiskt tex Frank Herberts roman om ökenplaneten Dune.
__________________
Senast redigerad av Zigga 2014-08-04 kl. 22:46.
Citera
2014-08-04, 23:15
  #5
Medlem
det är över 15 år sedan jag läste Dune

har läst det mesta och studerat litteratur på Universitet men uppskattar ändå serier.
Citera
2014-08-05, 00:11
  #6
Medlem
Bittersteels avatar
XIII är en bra serie att läsa. Snyggt tecknat också.
Citera
2014-08-05, 01:21
  #7
Medlem
skogslukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Det vet jag , men det finns millioner saker att upptäcka i böcker, om just detta, och varför så aggressiv? Du går miste om en hel del. Eller är du bara en fjant? Läs något klassiskt tex Frank Herberts roman om ökenplaneten Dune.

Blablablabla, du missar ju poängen. Jag läser mer än gärna böcker, detta betyder dock inte att jag inte kan uppskatta serier. Det är som sagt en konstform som utan problem kan leva på sina egna meriter, det handlar inte om att böcker eller serier är bäst, båda är medium som kan gestalta stor konst.

Du verkar däremot vara av åsikten att böcker alltid är att föredra, vilket får mig att fundera på vem som verkligen går miste om saker. Och gällande min dryga ton, så har jag bara detta att säga.

Detta är dessutom, när allt kommer omkring en tråd i vilken det efterfrågas serier, inte muppiga kommentarer om att man borde läsa böcker istället.

PS. Dune ligger på sommarläsningshögen.
Citera
2014-08-05, 12:10
  #8
Medlem
Jag köper rätt många tidningar på Comixology. Senaste blev det Six Gun Gorilla. Den kan jag rekommendera. Annars gillar jag Blacksad också.
Citera
2014-08-05, 15:49
  #9
Medlem
timheideckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
kanske testa en BOK ? finns massor inom de områdena , bra sådana. Du måste ha växt ur bilderböcker vid det här laget.

Trollar du eller är du så dum på riktigt?
Serier är ett eget medium, inte en genre inom litteratur som man kan "växa ifrån". Det är som att säga att man kan växa ifrån film, eller växa ifrån böcker. Det har funnits serier för vuxna intellektuella sedan 60-talet.

Tips till TS:
Är inte så bevandrad i SciFi men jag har alltid gillat Richard Corbens grejer. Tror det släpptes en stor samlingsutgåva nyligen med massa av hans grejer.

Crossed är en pågående serie som påminner om 28 Dagar Senare fast bra mycket galnare. En ganska provocerande och vidrig serie på många sätt som ibland snuddar till att bara vara överdriven och löjlig. Det positiva med den är att man inte behöver följa den från start då Det är olika stories om olika överlevande grupper, varav vissa är svinkassa medan andra faktiskt är i klass med Walking Dead, samt att viruset i sig är känns ganska nytt och fräscht i den annars så monotoma zombiegenren. Den har helt klart potential.
Citera
2014-08-05, 15:57
  #10
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timheidecker
Trollar du eller är du så dum på riktigt?
Serier är ett eget medium, inte en genre inom litteratur som man kan "växa ifrån". Det är som att säga att man kan växa ifrån film, eller växa ifrån böcker. Det har funnits serier för vuxna intellektuella sedan 60-talet.

Tips till TS:
Är inte så bevandrad i SciFi men jag har alltid gillat Richard Corbens grejer. Tror det släpptes en stor samlingsutgåva nyligen med massa av hans grejer.

Crossed är en pågående serie som påminner om 28 Dagar Senare fast bra mycket galnare. En ganska provocerande och vidrig serie på många sätt som ibland snuddar till att bara vara överdriven och löjlig. Det positiva med den är att man inte behöver följa den från start då Det är olika stories om olika överlevande grupper, varav vissa är svinkassa medan andra faktiskt är i klass med Walking Dead, samt att viruset i sig är känns ganska nytt och fräscht i den annars så monotoma zombiegenren. Den har helt klart potential.

Fan du hann före mej med typ 2 min, läste ts och tänkte att det här är fan perfekt, aja, jag får väl nöja mej med att bidra med en +1 och en länk

http://www.crossedcomic.com/category/chapters/

Disenchanted är också bra, också post apoc fast lite annorlunda då det handlar om älvor, leprechauns, pixies etc.
Citera
2014-08-05, 16:43
  #11
Medlem
Kan Tardi vara något tror du? Visserligen inte i färg men en verkligt uttrycksfull tecknare. Här är en recension av hans Skyttegravskriget (om första världskriget), https://smorkin.wordpress.com/2014/0...tegravskriget/, har inte läst just den serien själv, men har läst annat av honom som är bra. Du kan säkert hitta fler tips om läsvärda serier på den länkade bloggen.
Citera
2014-08-05, 23:47
  #12
Medlem
tack för tipsen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback