Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-04, 10:24
  #1
Medlem
mabynexttimes avatar
Jag tod mig friheten att döpa denna tråd till dess nuvarande namn efter som jag sökt och sökt och vill gärna ha en ordentlig tråd om hur man rengör kanyler och pumpar.

Jag har några länkar som jag vill dela med mig med tanke på att det fanns så många trådar om olika slags metoder med bakpulver, citronsyra, och klorin.

Klorin
Det är bra att rengöra kanyler med enligt.. Ja, nån form av Brittiska versionen av typ svenska brukarföreningen.

https://www.youtube.com/watch?v=SnsK_4gOYHU



Nu är mina råd slut men jag skulle vilja få ut ordet med hur man rengör tröga pumpar också. utan att de ska bli ännu trögare.

Mina erfarenheter av att smörja tröga pumpar (mestadels rykten jag provat på men som av erfarenhet förstört min pump helt och hållet istället.

Lypsy OBS! ANVÄND INTE!l

Jag smörjde gummit och insidan med Lypsyl och tvättade av med vatten, gnodde osv. Det fungerade bra första skottet. Men efter att verktyget legat ett tag så blev det HELT STOPP! Gummit hade på något vis sugits fast inne i pumpen och det satt så hårt så gummit stannade kvar i pumpen. Det ända jag fick med upp var då själva plasten stommen som man trycker in lösningen med. Men gummit satt kvar i själv ''pumpen''
Så kort och gått Lypsyl nej!


Olivolja

Funkar det första gångerna, men tyvärr av egen erfarenhet samma resultat av Lypsylen ni förhoppningsvis läste om ovan.

Kondomer (till smörjning av tröga pumpar)

Det fungerar att smörja med kondomer men smörjningen räcker bara ett par skott sen får man smörja igen. Det är inte det jag är ute efter iaf. Det är inte alltid man har kondomer och jag har också fått Lypsyl effekten av kondomsörjning efter ett tag. Så SNABB LÖSNING OK. Men inte en långvarig lösning på problemet.

Nu har jag en fråga

Är det någon här som vet om klorin torkar ut gummit på pumpen? Eller om man kanske skulle kunna göra en vattenlösning på kanske en tiondels klorin och restan vatten och lägga och dra i några timmar. Eller något annat medel som gör torkat ''pumpgummi'' mjukt och fräst igen utan att ha allt för fara för kroppen?


Till er alla moderatorer

Var inte detta ett bra initiativ?

Jag tänkte att folk får skriva in sina tips och trix i tråden så uppdaterar jag mitt första inlägg här vart efter som så har FB äntligen en ''göra rent pump och kanyl'' tråd.
Jag vet att det finns en massa olika liknande trådar men som sagt är det inte bättre att ha en samlad?

Och gärna inga kommentarer om att ''Öh, beställ verktyg på nätet'' eller ''Åk till Stockholm eller Malmö där det finns sprututbytesprogram''
Det finns faktiskt folk som bor i kommuner som vägrar sprututbytesprogram så som jag. Som faktiskt får återanvända mina verktyg i ibland månader.

Så snälla låt detta bli en tråd där vi hjälper varandra och jag kommer att redigera detta inlägg och fylla på med mer tips från andra fb användare.

Hoppas ni inte tar bort det. Och glöm nu inte min fråga. (tar den igen)


Nu har jag en fråga

Är det någon här som vet om klorin torkar ut gummit på pumpen? Eller om man kanske skulle kunna göra en vattenlösning på kanske en tiondels klorin och restan vatten och lägga och dra i några timmar. Eller något annat medel som gör torkat ''pumpgummi'' mjukt och fräst igen utan att ha allt för fara för kroppen?

Det var det jag ville bidra med! Tack för mig
Citera
2017-01-20, 23:00
  #2
Avstängd
speedballens avatar
Har smörjt in mina pumpar, typ 8st, med vaselin och de har "lossnat" från det svarta.

Jag har ingen tillgång till andra pumpar, så hur "fixar" jag det? Måste vara någon som gjort nångång
Citera
2017-02-06, 07:53
  #3
Medlem
mabynexttimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedballen
Har smörjt in mina pumpar, typ 8st, med vaselin och de har "lossnat" från det svarta.

Jag har ingen tillgång till andra pumpar, så hur "fixar" jag det? Måste vara någon som gjort nångång


Ta isär alla delar lägg allt i 50% klorin 50% vatten. låt stå så i en timme och sen se om det blir bättre.
Liksom det kan ju inte gå sämte.

Givet vis skölj NOGA med vanligt vatten innan användning!

Lycka till!
Citera
2017-02-24, 20:03
  #4
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mabynexttime
Ta isär alla delar lägg allt i 50% klorin 50% vatten. låt stå så i en timme och sen se om det blir bättre.
Liksom det kan ju inte gå sämte.

Givet vis skölj NOGA med vanligt vatten innan användning!

Lycka till!
Sen kan man ju ha för vana att alltid sprita grejerna efter användning om man planerar att tvätta verktygen.
Citera
2017-03-06, 08:02
  #5
Avstängd
speedballens avatar
Nu fick jag problem med kanylerna istället, hade 3 st orange och nu när jag använt dom så "sprutar dom mindre", alltså något skit med att det är något i själv nålen på kanylen.

Är det för jag drar för mkt svar eller vadå? På 2st är det, den tredje är borta :P

Hur gör jag för att få bra "flöde" igen?
Citera
2017-03-11, 01:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedballen
Nu fick jag problem med kanylerna istället, hade 3 st orange och nu när jag använt dom så "sprutar dom mindre", alltså något skit med att det är något i själv nålen på kanylen.

Är det för jag drar för mkt svar eller vadå? På 2st är det, den tredje är borta :P

Hur gör jag för att få bra "flöde" igen?

Skölj alltid igenom sprutan med kallt vatten först så att blodkoagler åker ur. Varmt vattendirekt levrar blodet och det kan fastna rester. Låt dem inte ligga o torka
Citera
2017-03-11, 01:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedballen
Har smörjt in mina pumpar, typ 8st, med vaselin och de har "lossnat" från det svarta.

Jag har ingen tillgång till andra pumpar, så hur "fixar" jag det? Måste vara någon som gjort nångång

Ska du ha nåt så ska det vara silikonolja
Citera
2017-03-11, 01:43
  #8
Medlem
Jag sköljer igenom dem med kallt vatten direkt. Kokar dem sedan i vanligt kokande vatten på spisen i ca fem minuter. Så man steriliserade förr. Häll av och låt lufttorka
Citera
2018-02-16, 19:33
  #9
Medlem
Spliffmeisters avatar
100 5 ml pumpar kostar 105 kronor inrikes. 100 nålar köper man från England, mellan 30 och 50 kronor beroende på vilken Gauge man ska ha..

Se så spendera nu 150 kronor och byt skjutjärn iallafall varannan gång, lypsyl, smör och motorfett är livsfarligt om man råkar trycka kolven för långt i botten.

Kolla in https://www.hygienshoppen.se/spruta-...064-c-249.aspx
Citera
2018-03-09, 05:16
  #10
Medlem
HerrSilvers avatar
Anledningen till att det fastnar sådär är att det är fuktigt när du sätter ihop kolven med cylindern.
Jag brukar/brukade tvinna ihop hushållspapper för att kunna torka inuti cylindern så det blir helt torrt. Sen på med lite fett på gummit.

www.netomedical.se ( ish ) - billiga verktyg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback