Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-08-30, 19:51
  #1
Medlem
Min CPU är ofta rätt hög, det beror på att jag använder olika program som tar mycket CPU, tex stylexp virussöker då och då och nån film och så.
Dator är igentligen en arbetsdator så därför är den inte riktigt byggd för det.
Snart ska jag börja fixa med Samurize till dator, och då kommer dator att lagga till rejält
Men, ska jag byta till ett högre ram minne (har 512 mb)
Eller en högre (bättre) processor ?

Vilka priser hamnar jag på (försök iaf att uppskattat ett pris )

Oj, den var visst felpostad, men ni ska inte behöva leta upp vad justa jag behöver, bara hur högt ramminne jag behöver, eller om det är bättre att köpa en proccesor i mit fall istället
Citera
2005-08-30, 19:52
  #2
Moderator
tobess avatar
Dator & IT-support -> Köpråd & Tips

/Moderator
Citera
2005-08-31, 18:08
  #3
Medlem
Offices avatar
Det vore nog enklare att hjälpa till om du skriver vad du har för grejor nu.
Titta inte för mycket på hur hög processorbelastningen är, känn efter i stället, känns datorn pigg och alert är det ju helt onödigt att köpa nytt. En annan sak kan ju vara att se över vad du har för grejor igång, du kanske har mycket igång som du inte alls behöver.

Som sagt, det är nog enklare att hjälpa till om du skriver vad du har för grejor.
Citera
2005-08-31, 23:24
  #4
Medlem
Spaders avatar
Om din dator är/ska vara, en arbetsoxe och inte en speldator (DC++, Photoshop, Source SDK, Film och massa andra program igång samtidigt) så är det processor och minne som är A och O.
Du vill ha en stark Pentium (800mhz FSB) på minst 3,2GHz och minnet ditt ska vara mellan 1 och 2 GB med en rätt hög bushastighet (PC4000 eller högre).
En snabb hårddisk är nog också att föredra.

/Spader
Citera
2005-09-01, 08:28
  #5
Medlem
BoZz3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Om din dator är/ska vara, en arbetsoxe och inte en speldator (DC++, Photoshop, Source SDK, Film och massa andra program igång samtidigt) så är det processor och minne som är A och O.
Du vill ha en stark Pentium (800mhz FSB) på minst 3,2GHz och minnet ditt ska vara mellan 1 och 2 GB med en rätt hög bushastighet (PC4000 eller högre).
En snabb hårddisk är nog också att föredra.

/Spader

Blä, P4 ist nicht das scheisse.

Athlon64 x2 4400+ Lär fungera svinbra. Dualcore och allt ju
Citera
2005-09-01, 12:04
  #6
Medlem
Spaders avatar
Sist jag kollade iaf så var Pentium det man skulle ha för arbetsdatorer (photoshopping, DC, CAD, ritprogram och andra arbetsprogram) och AMD64or till spel.

/Spader
Citera
2005-09-05, 07:22
  #7
Medlem
BoZz3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Sist jag kollade iaf så var Pentium det man skulle ha för arbetsdatorer (photoshopping, DC, CAD, ritprogram och andra arbetsprogram) och AMD64or till spel.

/Spader

Sist jag kollade så funkade det _UTMÄRKT_ med en amd till de saker du nämner. Jag klarar det fint med min A64 3000+ Newcastle
Citera
2005-09-05, 09:22
  #8
Medlem
sinistrals avatar
Lägg ner den mesiga processortillverkar duellen, båda Intel och Amd har processorer som fungerar alldeles utmärkt för både spel och tunga applikationer. Om man hårdrar det så kan man ju för de som söker och har behov av extrem prestanda inom någon an genrerna se vissa skillnader men personen med topic lär knappast behöva välja processortillverkare utifrån de premisserna.

Att notera: jag vänder mig inte emot att ni nämner olika processorer utan hur det görs.

Note to self: Jag är inte moderator så sluta agera som en sådan.
Citera
2005-09-06, 06:58
  #9
Medlem
BoZz3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinistral
Lägg ner den mesiga processortillverkar duellen, båda Intel och Amd har processorer som fungerar alldeles utmärkt för både spel och tunga applikationer. Om man hårdrar det så kan man ju för de som söker och har behov av extrem prestanda inom någon an genrerna se vissa skillnader men personen med topic lär knappast behöva välja processortillverkare utifrån de premisserna.

Att notera: jag vänder mig inte emot att ni nämner olika processorer utan hur det görs.

Note to self: Jag är inte moderator så sluta agera som en sådan.

Bra jobbat. Men; Jag var inte ute efter att kriga, utan snarare för att upplysa.
Varför köpa en glass för 3000 när du kan köpa en lika god för 1500?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback