Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-08-01, 21:23
  #1
Medlem
Hej! Vet inte om jag postar tråden i rätt ämne...

Jag har en bror som verkligen är knepig.

Sedan tonåren har han skolkat från skolan, misskött jobb osv. Nu är han 26år och han "skolkar" från sitt timjobb till och från. Han visar inga känslor eller sympati. Ger man han något kan han inte ens säga tack. Han sitter vid datorn 24/7... Han bryr sig inte om någon annan.

Om man ber han att t.ex hämta ett glas vatten svarar han mmm och gör det efter 20 minuter.. Säger ma tack får man också mmm till svar. Han bor hos mina föräldrar och är inte ens tacksam mot dem, helt känslokall. Duschar knappt, äter knappt. Någon som känner igen detta beteende?

Ber om ursäkt för osammanhängande text men skriver på mobilen...

Fråga på om ni behöver mer info för att identifiera vad problemet beror på!

Ha en bra sommarkväll!

MVH
Dejjan
Citera
2014-08-01, 21:25
  #2
Medlem
PiusXIIIs avatar
Hur var hans uppväxt och skolgång?
Citera
2014-08-01, 21:30
  #3
Medlem
Mulla Krekars avatar
Behöver inte vara Aspergers, finns många diagnoser på sånt, eller så är det bara ren lathet! Men visst, det kan vara Aspergers...
Citera
2014-08-01, 21:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Hur var hans uppväxt och skolgång?


Vi hade samma uppväxt, ett år emellan oss.
Våra föräldrar lever tillsammans, klassisk Svensson familj. Träningar, hund & Volvo.

Hans skolgång gick bra, mycket vänner osv. Tills en dag då han började skolka... Vet inte om något hände i skolan men tror jag borde veta det då jag gick en klass under.
Citera
2014-08-01, 21:43
  #5
Medlem
Det kan vara tecken på depression, då är det vanligt att man drar sig undan och inte längre bryr sig om att äta och sköta sin hygien. Det är vanligt att man slutar fungerar som vanligt, man fastnar framför datorn, orkar inte med sociala relationer och liknande. Hade det varit Aspegrens så tror jag att det hade upptäckts mycket tidigare även om man kan få diagnosen i vuxen ålder. Men eftersom det är ett medfött funktionshinder så brukar symptomen visa sig i tidig ålder.

Så jag tror mer att det handlar om att din bror är på väg in i en depression och då behöver ha få hjälp för att inte bli ännu sämre och för att undvika att han helt slutar fungerar och bara struntar i allt. När man mår psykiskt dåligt är det vanligt att man går in i sig själv och tänker omvärlden ute och då kan det uppfattas som man är egoistisk och inte bryr sig om andra. Har du upplevt dessa problem tidigare? Det finns så många olika symptom vid Aspegrens och två personer med samma diagnos kan vara väldigt olika varandra. Men för att den diagnosen ska kunna ställas så ska problemen ha funnits med sedan personen var barn. Jag tycker dock det låter som en depression, kan vara därför han skolkar och missköter sig.
Citera
2014-08-01, 21:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Det kan vara tecken på depression, då är det vanligt att man drar sig undan och inte längre bryr sig om att äta och sköta sin hygien. Det är vanligt att man slutar fungerar som vanligt, man fastnar framför datorn, orkar inte med sociala relationer och liknande. Hade det varit Aspegrens så tror jag att det hade upptäckts mycket tidigare även om man kan få diagnosen i vuxen ålder. Men eftersom det är ett medfött funktionshinder så brukar symptomen visa sig i tidig ålder.

Så jag tror mer att det handlar om att din bror är på väg in i en depression och då behöver ha få hjälp för att inte bli ännu sämre och för att undvika att han helt slutar fungerar och bara struntar i allt. När man mår psykiskt dåligt är det vanligt att man går in i sig själv och tänker omvärlden ute och då kan det uppfattas som man är egoistisk och inte bryr sig om andra. Har du upplevt dessa problem tidigare? Det finns så många olika symptom vid Aspegrens och två personer med samma diagnos kan vara väldigt olika varandra. Men för att den diagnosen ska kunna ställas så ska problemen ha funnits med sedan personen var barn. Jag tycker dock det låter som en depression, kan vara därför han skolkar och missköter sig.

Du låter kunnig inom ämnet! Så en följd fråga...

Hur ska jag hjälpa honom? Jag vet att han aldrig kommer acceptera hjälp eller erkänna att han mår dåligt..
Citera
2014-08-01, 22:21
  #7
Medlem
Det är svårt att hjälpa någon som inte vill inse problemet eller som vill hjälpa sig själv. Tycker du ska höra med era föräldrar så kanske de kan prata med honom och höra hur han ser på situationen. Ofta kan det var väldigt jobbigt att inse att man behöver hjälp, är tyvärr mycket tabu kring psykisk ohälsa. Om jag får fråga, hur kommer det sig att han fortfarande bor hemma? Hur ser era föräldrar på det? Att bo hemma hos sina föräldrar i vuxen ålder kan göra att man blir ganska lat och bekväm av sig eftersom man inte behöver tänka på alla vardagssysslor och annat praktiskt som man måste ta ansvar för när man har eget boende.

En bra sak man kan göra när man mår dåligt är att se till att aktivera sig och undvika att fastna framför datorn, han kanske har några andra intressen som han kan ägna sig åt och på så sätt träffa nya människor? Är också bra att motionera regelbundet och se till att äta och sova ordentligt. Ingenting blir bättre av att man isolerar sig. Han kanske behöver en annan sysselsättning, om man fortsätter att skolka från sitt jobb så lär han ju inte få fortsätta där så länge till. Men jag känner igen det du beskriver, typiskt vid just depression. Har man Aspegrens yttrar det sig oftast på andra sätt.
Citera
2014-08-01, 23:26
  #8
Medlem
Har är datorspelsberoende - been there, done that!

Blir han dessutom aggressiv när ni förbjuder han att spela så är det ännu ett kvitto!
Citera
2014-08-02, 10:20
  #9
Medlem
Raptorexs avatar
Låter inte som Aspergers ...

Mer som depression och dator/spelberoende.

Tar han några droger? Alkohol?
Citera
2014-08-02, 11:44
  #10
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deginho
Hans skolgång gick bra, mycket vänner osv. Tills en dag då han började skolka... Vet inte om något hände i skolan men tror jag borde veta det då jag gick en klass under.

Hur gammal var han då? Redde man inte ut varför han skolkade, varför han mådde dåligt osv? Fick han någon hjälp? Vad har dina föräldrar gjort för att ta itu med detta?
Citera
2014-08-02, 14:45
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deginho
Hej! Vet inte om jag postar tråden i rätt ämne...

Jag har en bror som verkligen är knepig.

Sedan tonåren har han skolkat från skolan, misskött jobb osv. Nu är han 26år och han "skolkar" från sitt timjobb till och från. Han visar inga känslor eller sympati. Ger man han något kan han inte ens säga tack. Han sitter vid datorn 24/7... Han bryr sig inte om någon annan.

Om man ber han att t.ex hämta ett glas vatten svarar han mmm och gör det efter 20 minuter.. Säger ma tack får man också mmm till svar. Han bor hos mina föräldrar och är inte ens tacksam mot dem, helt känslokall. Duschar knappt, äter knappt. Någon som känner igen detta beteende?

Ber om ursäkt för osammanhängande text men skriver på mobilen...

Fråga på om ni behöver mer info för att identifiera vad problemet beror på!

Ha en bra sommarkväll!

MVH
Dejjan

Låter som en vanlig svensk kille. Har träffat många många såna killar. Föräldrar som inte bryr sig om sina barn. Barnen skiter i skolan, sitter framför datorn och spelar spel dagarna i ända. Kan inte städa, diska eller laga mat.
Citera
2014-08-02, 18:33
  #12
Medlem
"En vanlig svensk kille", så det normala är att föräldrarna skiter i sina barn som bara sitter vid datorn hela dagarna och struntar i skolan? Hur handlingsförlamad får man bli!? Om man är vuxen och inte klarar av att städa, tvätta, laga och andra vardagssysslor så beror det ju på något. Det är inte det "normala" att inte klara av sådana saker. Och varför skaffar man barn om man nu inte bryr sig om de utan låter de sitta vid datorn och bli spelberoende!?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback