2014-08-01, 15:07
Medlem
Jag ska göra en tomatsoppa och till det behövs grönsaksfond. Jag efterlyser era bästa tips på en lyckad grönsaksfond. Hittat några recept men buden går isär ang vilka grönsaker man ska låta gå med och huruvida vitt vin bör användas etcetera
Senast redigerad av Calvary 2014-08-01 kl. 15:40.
Citera
2014-08-01, 15:17
Medlem
dePauls avatar
Det finns ju otaliga varianter på tomatsoppa. Den här varianten körde jag med framgång som förrätt på en grillkväll.

Tomatsoppa (6 portioner)

Ingredienser:
1 burk hela, skalade tomater
• 2 msk tomatpuré
• 250 g palsternacka i tärningar på ca 1,5 cm
• 250 g rotselleri i lika stora bitar
• 80 g purjolök i samma bitar
• 2 morötter i samma format
• 1 oxbuljongtärning (helst skall det vara äkta buljong. Dock inser jag att de flesta inte har denna hemma)
• 250 g riven ost. Inte så noga vilken sort. Huvudsaken är att den smälter lätt
• 2 dl vitt vin
• 2 dl gräddmjölk
• 2,2 l vatten
• 1 dl färsk, grovhackad persilja
• Vitpeppar
• Salt
• Cayennepeppar eller liknande
• En skvätt syrlig grädde eller vanlig grädde

Arbetsgång:
Koka rotsakerna i buljongvattnet tills de är mjuka. Ställ åt sidan och låt svalna till arbetstemperatur. Kör under tiden burktomaterna noga med en stavmixer. Passera smeten (inga kärnor skall finnas kvar). Tillsätt tomatpurén och jobba ihop tillsammans med burksmeten så att det blandar sig ordentligt.

Kör rotsakerna med stavmixer till en slät kräm. Passera också denna.

Blanda ihop tomatsmeten med rotsakssmeten, ställ på spisen och värm sakta (!). Häll i vinet. När soppan sjuder så tillsätter man den rivna osten tills den smälter. Rör oavbrutet.

Addera nu gräddmjölken och smaka av. Sjud upp igen. Salta, peppra och krydda ev. med cayennepeppar om önskas. Avslutningsvis toppar man med syrlig grädde/vanlig grädde och den färska persiljan.

Servera soppan tillsammans med ett gott bröd eller ugnsvarm vitlöksbaguette.

Obs, om soppan skulle vara för tjock så får man späda med vatten.

~Paul~
Citera
2014-08-01, 15:41
Medlem
Tack för sopprecept. Kan komma till användning. Jag var otydlig. Recept på grönsaksfond var det jag efterlyste
Citera
2014-08-01, 16:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calvary
Tack för sopprecept. Kan komma till användning. Jag var otydlig. Recept på grönsaksfond var det jag efterlyste
Jag förstod vad du menade. Mitt recept är dock av en sådan karaktär att du slipper använda grönsaksfond . Det räcker att du har vilken typ av buljongtärning som helst hemma. I värsta fall kan du enbart köra på salt.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in