Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-08-01, 08:20
  #13
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Frågan är väl snarare varför Sverige ger så mycket bistånd.

Korrekt!
Citera
2014-08-01, 08:28
  #14
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Korrekt!


Och den stora frågan är vad vi får för alla de miljarderna...
Citera
2014-08-01, 08:33
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curiamobilium
1. Judar karakteriseras inte som givmilda i några filmer jag känner till. De beskrivs som snåla och tänker mest på sig själva. Så hela resonemanget med Schindlers list är ju galet. Erkänn det och gå vidare i sakfrågan istället för att försvara en felaktig approach.

Okej kanske inte. Men om man säger så här:
den överhängande diskursen är att vita människor är onda och judar är offer.
Denna diskursen är så uppenbar del av vårt moderna mytos och vår populärkultur, så jag vet liksom inte vad jag ska göra för att bevisa det? Man kan liksom inte förstå den moderna rasismdiskursen, om man inte köper den här grundmyten.

Dock tycks ju biståndssifforna uppenbart skvallra om en lite annorlunda verklighet därvidlag...
Kan ju vara intressant att diskutera.
Citat:
Ursprungligen postat av curiamobilium
3. Att Israel skänker på en viss nivå påverkas inte av Folkpartiet.
Begriper inte logiken.

1) Folkpartiet och Kristdemokraterna har varit ledande i att förskjuta ordet demokrati från att betyda folkstyre, till att betyda givmildhet med svenskarnas pengar (se tidigare resonemang).
2) Folkpartiet och Kristdemokraterna säger sig stödja Israel för att staten är Mellanösterns enda demokrati.
Alltså: Hur kan de två sionistiska partierna i fråga inte reagera över Israels relativt sett låga biståndsnivå, när en liknande hållning i Sverige hade givit upphov till anklagelser om att man inte ställer upp på "den demokratiska värdegrunden" och "den grundläggande värderingen om alla människors lika värde"?
__________________
Senast redigerad av Heliga.ansiktet 2014-08-01 kl. 08:44.
Citera
2014-08-01, 08:51
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Frågan är väl snarare varför Sverige ger så mycket bistånd.

Detta är naturligtvis också min åsikt.

Israel gör ur ett etnoegoistiskt perspektiv precis allt rätt, medan Sverige gör precis allt fel. Detta samtidigt som de svenska partier som förbehållslöst stödjer Israel, oavsett vilka gruppegositsika lagar de har eller vilka gruppegositsika policybeslut de fattar, fungera som bromsklossar när andra vill genomföra liknande saker i Sverige.

Det finns en poäng i att diskutera det här hyckleriet, så vi kan röra oss bort ifrån det. Det rosenkindade stödet för Israel från KD och FP kan fungera som en hävstång. Om nu Israel är så fantastiskt -- varför kan vi då inte kopiera deras etnoegoistiska syn på bistånd t.ex.? Hur kan det vara kontroversiellt att svenskarnas pengar ska gå till svenskar, när motsvarigheten är självklar i deras favoritland Israel?
__________________
Senast redigerad av Heliga.ansiktet 2014-08-01 kl. 08:57.
Citera
2014-08-01, 09:00
  #17
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Och den stora frågan är vad vi får för alla de miljarderna...

Man ska inte ha baktankar eller förvänta sig något tillbaka när man skänker bistånd. Då har man missuppfattat allt. Du kanske får en klapp på rumpan och ett tack för hjälpen?

Citat:
Ursprungligen postat av Heliga.ansiktet
Detta är naturligtvis också min åsikt.

Israel gör ur ett etnoegoistiskt perspektiv precis allt rätt, medan Sverige gör allt fel. Detta samtidigt som svenska partier som förbehållslöst stödjer Israel, oavsett vilka gruppegositsika lagar eller policybeslut de fattar, fungera som bromsklossar när andra vill genomföra liknande saker i Sverige.

Det finns en poäng i att diskutera det här hyckleriet.

Judar tar hand om sin egen grupp först. Svenskar tar hand om andra svenskar sist. Båda folkgrupper anser jag vara väldigt extremistiska och onaturliga. Svenskarna är extremistiska mot det självhatande och godhetspundande hållet, och judar är extremistiska åt det egocentriska och offerrollshållet.
Citera
2014-08-01, 09:20
  #18
Avstängd
Melange5738s avatar
1. Israel är ett nytt land med väldigt höga utgifter kontra inkomster (krigsmaskinen tar upp väldigt mycket pengar).
2. Israelerna är generellt fattiga (var fjärde israel lever under fattigdomsgränsen).
3. Det är ett ganska hårt ställe att leva med låga inkomster och höga utgifter.
Citera
2014-08-01, 11:55
  #19
Medlem
henkesss avatar
Usch Sveriges siffror är för höga som vanligt.
Citera
2014-08-01, 14:33
  #20
Medlem
ImmortalJacks avatar
Inte för att jag är antisemit men alla vet ju att judar är snåla och giriga.
Citera
2014-11-01, 01:12
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalJack
Inte för att jag är antisemit men alla vet ju att judar är snåla och giriga.

Så har jag med uppfattat situationen.
De sitter och putsar på sina diamanter så att det droppar snålvatten ur kroknäsan.
Sen tar de fram locktången och på med svarthatten,
sen eftermiddagstur till muren och står och headbengar en timma.

Varför headbengar de när de står och hummar å läser sin lilla bok?????????
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback