Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-07-31, 13:00
  #1
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Nu ska Livgardet delta i fikusfestivalen i Stockholm. Från Sverigedemokraterna kommer en viss kritik. Gustav Kasselstrand, som tydligen själv är livgardist, skräder inte orden: Er uppgift är väl att försvara Sverige, inte att delta i Pridejippot? Jag är livgardist och tycker detta är under all värdighet för ett regemente som Livgardet, med stolta traditioner och bragder.

Försvarsmakten kontrar dock med demokratiargumentet: Försvarsmakten har ett grunduppdrag att vara den yttersta garanten för demokratin. Det begreppet innefattar alla människors lika värde, att alla män och kvinnor har rätt att vara den de själva önskar. Vi är med i Pride för att manifestera och markera det, säger Erik Lagersten, Försvarets informationsdirektör.

Sandra Ehne, ordförande för Stockholm Pride, har inte bestämt sig om Livgardets deltagande är bra eller anus, eftersom "papperslösa HBQT-flyktingar kan känna sig otrygga om poliser och militärer deltar": Det är en diskussion vi för varje år, och som förs med rätta. Däri ligger styrkan. I år är Polisen och Försvaret med, det är personer som jobbar med att utmana normer inom sina organisationer hela året. Men givetvis finns utrymme för alla krafter, till exempel Asylforum på torsdag då alla kan komma utan inträdesbiljett, säger Sandra Ehne.

Länk: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/pr...50.svd?sidan=8
Citera
2014-07-31, 13:51
  #2
Medlem
Bodyfitness96s avatar
Tycker detta är helt fel. jag börjar smått önska att ryssarna invaderar detta land...
Sedan när tog försvarsmakten sidor i politiken?
Om kriget skulle komma så skulle jag hellre starta en paramilitär grupp än strida för svenska regeringen...
Citera
2014-07-31, 13:57
  #3
Medlem
Kan inte ryssarna träna med skarpa bomber mot Pride? Man skulle kanske ringa och fråga Putin? Ryssar filmer ju inte sådana där saker som bögar och skit!
Citera
2014-07-31, 20:25
  #4
Medlem
Karolinerna från Poltava ler i sin himmel. Man blir alldeles varm i själ och hjärta av att se våra svenska homokrigare stå upp för demokrati och alla människors lika värde.

Ett tidens tecken, så klart, men ändå konstigt att detta inte röner större uppmärksamhet bland forumets mer garvade tyckare. Råder det numera total uppslutning kring den svårt bögiga värdegrunden? Kasselstrand har helt rätt när han skriver att det är skam och stor skandal att den en gång så stolta svenska krigsmakten nuförtiden paraderar jämsides med detta potpurri av samhällets mer beklagansvärda varelser.

Detta är ännu ett skäl att hoppas på försvarets avveckling, men det spelar nog ingen större roll. En organisation som propagerar för sexuella perversioner och andra former av lägre mänskligt beteende är dömd att självdö som ett resultat av sin egen inre röta.

Hur ska vi i framtiden hantera väpnade konflikter, feministerna i Fi har ju föreslagit att hbtq-organisationer ska gå in och ersätta försvarets nuvarande funktion. Kanhända är försvarsmaktens deltagande i Pride ett första stapplande steg mot en sådan utveckling? Jag tror det. Spännande är det hur som helst.

Ynkedom!

Edit. Hittade förresten ett litet schema över aktiviteter på Pride: https://twitter.com/friatider/status...544897/photo/1
__________________
Senast redigerad av Gustav-IV-Adolf 2014-07-31 kl. 20:51.
Citera
2014-07-31, 21:02
  #5
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav-IV-Adolf
Edit. Hittade förresten ett litet schema över aktiviteter på Pride: https://twitter.com/friatider/status...544897/photo/1
Det där måste väl ändå vara fejk? "Läkaren och fistaren Bengt leder en informell frågestund med lite information och tips i fistningens konst". Kommer Livgardet vara med där?
Citera
2014-07-31, 21:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Det där måste väl ändå vara fejk? "Läkaren och fistaren Bengt leder en informell frågestund med lite information och tips i fistningens konst". Kommer Livgardet vara med där?
Gå in på Prides hemsida och kolla programmet om du inte tror mig.

Jag ska mejla och fråga om Livgardet kommer att finnas representerat under föreläsningen. Vi vill ju inte veta av några brustna ringmuskler inför kommande högvakt.
Citera
2014-08-01, 00:07
  #7
Medlem
Hur fan kan man säga att Livgardet deltar i Pride?

Typ några få personer som åker dit för att dom vill och ytterligare några få som är där för att dom "måste".

Förmodligen är väll dom flesta på Livgardet ganska emot Pride men några få personer ska minsann få bestämma att Livgardet "deltar" "representerar" etc.. fan varför kan inte dessa få personer åka dit i vanliga kläder på sin fritid istället.

Det rätta vore att kalla det ...
"några personer som jobbar på Livgardet deltar i Pride och har tjatat sig till att få göra det i uniform och få betalt för det"

men det låter väll inte lika häftigt
Citera
2014-08-01, 01:05
  #8
Avstängd
MarabouMercenarys avatar
& jag som tänkte bli livgardist inom en snar framtid. Ja, där ser man. Blir inget med det.
Citera
2014-08-01, 01:36
  #9
Medlem
Kanin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarabouMercenary
& jag som tänkte bli livgardist inom en snar framtid. Ja, där ser man. Blir inget med det.

Det är rätt. Du som vill bidra till Sverige genom att gå med i militären, ska inte bli påtvingad något. Oavsett om det är religion, politiskt främjande(som nu också..) eller att delta på denna sortens evenemang!
Citera
2014-08-01, 12:16
  #10
Medlem
Svenne.B.Anans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarabouMercenary
& jag som tänkte bli livgardist inom en snar framtid. Ja, där ser man. Blir inget med det.

vad pridefestivaler och militär verksamhet har gemensamt är för mig en gåta... dock är livgardet det regemente jag har absolut sämst erfarenhet av, behöver dock inte vara genomgående. dock har dom missionsutbildningar har närvarat vid där varit i det närmaste katastrofalt undermåliga. fokus på allt annat än kärnverksamheten verkar vara ledordet, men det kan säkerligen ha blivit bättre .
Citera
2014-08-01, 12:53
  #11
Medlem
Mikael666s avatar
Vidrigt men inte alls konstigt. Queer-idioter har nästlat sig in i nästan varenda samhällsfunktion.
Att försvara demokratin innebär inte på något sätt en skyldighet att deltaga i perversa jippon. Lika lite som försvaret deltar i raggarträffar, live-rollspel eller andra jippon så behövs inget närvarande på detta spektakel för perversa tomtar.
Citera
2014-08-01, 14:04
  #12
Avstängd
MarabouMercenarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne.B.Anan
vad pridefestivaler och militär verksamhet har gemensamt är för mig en gåta... dock är livgardet det regemente jag har absolut sämst erfarenhet av, behöver dock inte vara genomgående. dock har dom missionsutbildningar har närvarat vid där varit i det närmaste katastrofalt undermåliga. fokus på allt annat än kärnverksamheten verkar vara ledordet, men det kan säkerligen ha blivit bättre .
"Kan" är nyckelordet i den ekvationen....
& med tanke på läget i riket så är det nog inte särskilt svårt att räkna ut svaret..
__________________
Senast redigerad av MarabouMercenary 2014-08-01 kl. 14:07.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback