Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-07-31, 11:54
Medlem
Okej, nu är det så att jag läst lite angående rökning och nikotin, det jag undrar nu är;

Ärligt talat är rökning ett livsförhöjande medel eller tvärtom?
Med detta menar jag, att röka må vara skadligt men höjer det livskvalitén, tex av nikotin har jag läst att man blir mer kvicktänkt och reaktionsförmågan höjs, hur sant är detta?
Att inte röka är "bra" men då igen, för vissa kanske det faktiskt är bra?

Vad jag tänker kan vara bra,
1. Man blir mer social/har något gemensamt med vänner och bekanta, en bra ursäkt för att komma bort från folksamlingar och få en paus.
2. Lugnande vid tex stress, oro.
3. Ifall det nu är sant att reaktionsförmågan höjs och att man blir mer kvicktänkt och mer koncentration.
4. Ifall man är en innesittare som jag så blir det lättare att komma ifrån dator/osv.
5. Snyggt, man ser mer intressant ut... kanske?
Dessa fördelar har gjort mig öppen till att kanske börja röka.

Vad är era åsikter om att att röka? Fördelar? Nackdelar? Ifall ni tänker på både fördelar och nackdelar vilket är ert beslut? För eller icke?

Tack för seriösa svar!
Citera
2014-07-31, 11:58
Medlem
silbersteins avatar
Nikotin skyddar mot demens, men de kärlskada de effekterna av rökning väger nog tyngre negativt för den mentala hälsan på lång sikt. Däremot kan man tänka sig att ecigaretter eller snus, alternativt pipa (då man ej drar halsbloss) kanske kan ge ett verkligt skydd.
Citera
2014-07-31, 12:01
Medlem
BernardLoutres avatar
Ytterligare en fördel är att om/när du får lungcancer så slipper vi andra betala din pension.
Citera
2014-07-31, 12:06
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Ser egentligen inga fördelar med rökning som inte kaffe i princip ger, men det ser för jävla coolt ut med en cigg i munnen i vissa tillfällen måste jag säga..
Citera
2014-07-31, 12:07
Bannlyst
Olika från person till person. Har man anlag för vissa sjukdomar så ska man hålla sig borta.
Citera
2014-07-31, 12:54
Medlem
Finns inga riktiga fördelar. Skulle så ifall vara att dra ut på en cigg med en brud på krogen eller liknande för att snacka ostört.
Citera
2014-07-31, 13:18
Medlem
Vilka fördelar man än lyckas komma på så väger nackdelarna mycket tyngre dessvärre
Citera
2014-07-31, 17:12
Medlem
KenRingIntes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatkvadrat
Finns inga riktiga fördelar. Skulle så ifall vara att dra ut på en cigg med en brud på krogen eller liknande för att snacka ostört.

Du menar att en ökad koncentrationsförmåga inte är en fördel?

Det är intressant att när ciggen introducerades så var det enbart positivt och hälsosamt, nu är det enbart ohälsosamt och destruktivt. Jahaja.
Citera
2014-07-31, 17:14
Medlem
KenRingIntes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlemsfinest
Vilka fördelar man än lyckas komma på så väger nackdelarna mycket tyngre dessvärre

Jaså? Du föredrar att dra runt med en stomipåse framför att leva med en lite ettrig rökhosta?
Citera
2014-07-31, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KenRingInte
Du menar att en ökad koncentrationsförmåga inte är en fördel?

Det är intressant att när ciggen introducerades så var det enbart positivt och hälsosamt, nu är det enbart ohälsosamt och destruktivt. Jahaja.
Nej, cigg leder snarare till försämrad koncentrationsförmåga efter en tid
Citera
2014-07-31, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatkvadrat
Nej, cigg leder snarare till försämrad koncentrationsförmåga efter en tid
Källa? Att man får abstinensbesvär har alla hört men att koncentrationsförmågan sjunker, vill jag gärna ha källa på då jag har läst motsatsen.
Citera
2014-07-31, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xparn
Källa? Att man får abstinensbesvär har alla hört men att koncentrationsförmågan sjunker, vill jag gärna ha källa på då jag har läst motsatsen.

Abstinens i sig är ett koncentrationsbesvär
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in