Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-31, 00:18
  #1
Medlem
EU-DYSs avatar
Först tittade jag möjligheterna för windows på min platta, men det såg väldigt mörkt ut.
Funderar nu på om jag kan boota linux på plattan, har aldrig andvänt linux men tror det hade kunnat vara en kul platform att utforska ett nytt operativsystem på.
Helst vill jag kunna boota linux från mitt microSD kort och samtidigt kunna boota android från det interna minnet.
Vad tror ni?
Citera
2014-07-31, 01:30
  #2
Medlem
http://galaxytabhacks.com/galaxy-tab...-10-1-tabuntu/
Citera
2014-12-16, 08:46
  #3
Medlem
EU-DYSs avatar
Om det är någon som snubblar över den här tråden och undrar så jag jag hobbyforskat lite i ämnet. Det verkar klurigt att köra något annat på den än Android 4.4.2.
Jag har rootat min, men till nästintill ingen nytta. Har inte hittat en enda ROM till min modell.
Det ska tydligen vara svårt att moda mjukvaran till dom, just för att dom har en så anorlunda octacore=8-kärnig processor, samt att dom inte släppt källkoden ännu. Så "open" var Android, jävla hycklare...
Citera
2014-12-20, 16:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EU-DYS
Om det är någon som snubblar över den här tråden och undrar så jag jag hobbyforskat lite i ämnet. Det verkar klurigt att köra något annat på den än Android 4.4.2.
Jag har rootat min, men till nästintill ingen nytta. Har inte hittat en enda ROM till min modell.
Det ska tydligen vara svårt att moda mjukvaran till dom, just för att dom har en så anorlunda octacore=8-kärnig processor, samt att dom inte släppt källkoden ännu. Så "open" var Android, jävla hycklare...

Du får väl skilja på android och samsung. Och det är ju vida känt att samsung motarbetar det mesta genom efuse och knox och fan vet allt.
Citera
2014-12-20, 21:50
  #5
Medlem
Jag tycker det verkar vara lite saker som saknas i frågan ..
Du verkar också ha missat att android ÄR en linux.

Låt mig ge lite exempel på saker som du kan försöka få med om du frågar igen:
Om du vill veta hur man kan lägga in något annat rom eller så till en "viss platta"
(och vill ha svar på frågan och inte är ett troll)
Då skriver man ned data om plattan: Tillverkare(ok) Namn på modellen och kanske ännu mera data.. minne, exakt vilken android version det är, land som den kommer ifrån,..
(Nej 4.4.2 är INTE en tillräkligt exakt beskrivning)

Vilken modell är det ?
Nej det räket inte att säga att plattan är 10.5 tum stor, det kan finns många plattor som är 10.x tum stora.
Det ligger INTE i mitt intresse att titta ifall jag har den enda 10.x modellen som finns eller om det finns flera andra.
Om du istället hade skrivit ut modellens namn så hade det antaligen funnit folk som haft samma..

Om du ställer frågor, (och vil ha svar?) så är det bra om du kan försöka göra det lätt för folk att se
VAD du vill ha hjälp med, det är ganska vanligt att de flesta ignorerar dig när du frågar på det sätt som du gör.

Man kan kanske också undra om du läser vad andra personer postar i tråden.
Det finns tex en postning till artikel om hur man installerar ubuntu på samsung "platta"
Citera
2014-12-21, 12:08
  #6
Medlem
EU-DYSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagonar
Jag tycker det verkar vara lite saker som saknas i frågan ..
Du verkar också ha missat att android ÄR en linux.

Låt mig ge lite exempel på saker som du kan försöka få med om du frågar igen:
Om du vill veta hur man kan lägga in något annat rom eller så till en "viss platta"
(och vill ha svar på frågan och inte är ett troll)
Då skriver man ned data om plattan: Tillverkare(ok) Namn på modellen och kanske ännu mera data.. minne, exakt vilken android version det är, land som den kommer ifrån,..
(Nej 4.4.2 är INTE en tillräkligt exakt beskrivning)

Vilken modell är det ?
Nej det räket inte att säga att plattan är 10.5 tum stor, det kan finns många plattor som är 10.x tum stora.
Det ligger INTE i mitt intresse att titta ifall jag har den enda 10.x modellen som finns eller om det finns flera andra.
Om du istället hade skrivit ut modellens namn så hade det antaligen funnit folk som haft samma..

Om du ställer frågor, (och vil ha svar?) så är det bra om du kan försöka göra det lätt för folk att se
VAD du vill ha hjälp med, det är ganska vanligt att de flesta ignorerar dig när du frågar på det sätt som du gör.

Man kan kanske också undra om du läser vad andra personer postar i tråden.
Det finns tex en postning till artikel om hur man installerar ubuntu på samsung "platta"

Frågan var om man kan boota linux från ett SD-kort. Det finns bara en modell som har size 10.5" och jag ställde frågan generellt för alla versioner för att det finns så fattigt med information om den modellen. Sen är "Samsung tab S 10.5" det enda namnet jag hittat på den plattan.
Visst är android bacerat på linux, men det är väldigt mkt äpple och päron där.
Var mest intresserad av en kvalificerad gissning eller om någon hade gjort något liknanade med en android, men visst, det är en sm-t805
Citera
2015-09-27, 09:14
  #7
Medlem
Intressant. Undrar också.
Citera
2018-05-24, 20:45
  #8
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Jag sitter och pillar med ungefär detta just nu. Vill installera Arch Linux på min gamle 6" telefon. (Odys Neo 6).

Det första jag gjorde var att koppla till en apple magic bluetooth mus, samt ett generiskt apple tangentbord (bluetooth). Inga problem så långt. (Anledningen till att mobilen lades på hyllan från första början var sprucken skärm med följden att touchen slutade fungera)

Odys Neo 6 lämpar sig perfekt för detta tycker jag. Jag köpte den för över ett år sedan för under 1500:-
Skärmstorlek 6" - viktigt när man ska köra ett ordenterligt OS tycker jag
RAM - 2gb
Internt utrymme - 16gb
Plats för SD-kort
Wifi, Bluetooth och allt annat man behöver
Sedan är skärmupplösningen enbart 540x960 pixlar, men inte fasen märker jag om det är de, eller 1080 när jag sitter med den spruckna skärmen och leker i terminalen.

Jag har börjat med att roota telefonen. (Funkade med PC-versionen av KingoRoot)

Nu är nästa steg att slänga in ett SD kort, frågan är om man ska installera Linux PÅ sd korter FÖRE, eller om man ska använda sig av någon utav de appar som finns på Google Play... Får prova mig fram.

Hur som helst så känns det väldigt hightech att ha en extra micro-dator bredvid laptopen

Någon annan som har något liknande projekt i ryggsäcken?

Anledningen till detta är främst för att jag vill lära mig installera Linux på ARM processorer, eftersom de flesta (alla?) arduinos och de flesta mobiler har ARM processorer i sig så är nog detta en god färdighet. Dessutom har jag en Pro Mini ATmega328p microcontroller liggandes, samt lite olika moduler och en touchscreen skärm. Detta vill jag innnan sommaren är slut, ha pusslat ihop till en "kontrollenhet" precis innanför lägenhetsdörren, varifrån jag genom ex. VNC Server/Viewer kan styra alla andra enheter i hemmet. Samt larma/larma av lägenheten.
Citera
2018-05-24, 21:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Jag sitter och pillar med ungefär detta just nu. Vill installera Arch Linux på min gamle 6" telefon. (Odys Neo 6).

Det första jag gjorde var att koppla till en apple magic bluetooth mus, samt ett generiskt apple tangentbord (bluetooth). Inga problem så långt. (Anledningen till att mobilen lades på hyllan från första början var sprucken skärm med följden att touchen slutade fungera)

Odys Neo 6 lämpar sig perfekt för detta tycker jag. Jag köpte den för över ett år sedan för under 1500:-
Skärmstorlek 6" - viktigt när man ska köra ett ordenterligt OS tycker jag
RAM - 2gb
Internt utrymme - 16gb
Plats för SD-kort
Wifi, Bluetooth och allt annat man behöver
Sedan är skärmupplösningen enbart 540x960 pixlar, men inte fasen märker jag om det är de, eller 1080 när jag sitter med den spruckna skärmen och leker i terminalen.

Jag har börjat med att roota telefonen. (Funkade med PC-versionen av KingoRoot)

Nu är nästa steg att slänga in ett SD kort, frågan är om man ska installera Linux PÅ sd korter FÖRE, eller om man ska använda sig av någon utav de appar som finns på Google Play... Får prova mig fram.

Hur som helst så känns det väldigt hightech att ha en extra micro-dator bredvid laptopen

Någon annan som har något liknande projekt i ryggsäcken?

Anledningen till detta är främst för att jag vill lära mig installera Linux på ARM processorer, eftersom de flesta (alla?) arduinos och de flesta mobiler har ARM processorer i sig så är nog detta en god färdighet. Dessutom har jag en Pro Mini ATmega328p microcontroller liggandes, samt lite olika moduler och en touchscreen skärm. Detta vill jag innnan sommaren är slut, ha pusslat ihop till en "kontrollenhet" precis innanför lägenhetsdörren, varifrån jag genom ex. VNC Server/Viewer kan styra alla andra enheter i hemmet. Samt larma/larma av lägenheten.
Man installerar inte Linux bara sådär lätt på någon okänd telefon, det du kan göra är att använda GNUroot och sedan ansluta till den via en VNC-app, blir dock väldigt tråkigt att använda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback