Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-07-30, 23:34
  #1
Medlem
Under mina levnadsår har jag märkt att folk som söker sig till "kriminella" eller "fel" kretsar har en tendens att börja hata polisen utan någon egentlig anledning.

ALLA fotbollsultras och fotbollshuliganer tar på sig offerkoftan när det kommer till konfrontation med polisen.
ALLA hobbyturkar tar på sig offerkoftan när det kommer till konfrontation med polisen.
ALLA som på något sätt är kriminella eller är inblandade i någon sorts olaglig verksamhet tar på sig offerkoftan när det kommer till konfrontation med polisen.

(Notera att jag såklart inte menar alla, det kallas en god generalisering.)

Jag förstår att när ens aktiviteter eller levnadssätt hotas så vill man ha någon att skylla på - jag som plankar dagligen är inte den sista att förbarma mig över vilka fittor kontrollanter är som inte har något bättre för sig. Men dessa är bara känslomässiga utbrott, innerst inne fattar jag ju att jag gör fel och dem gör bara sitt jobb.

Så min fråga är enkel, du som är låt säga fotbollsultras som helt seriöst anser dig själv vara en del utav en usatt grupp, då den onda polisen är mer elaka mot dig än andra, vad är dina argument för det?

Jag är inte ute efter svar från normalt folk som kommer skriva "för att de är dumma i huvudet, därför hatar dem polisen". Utan större svårigheter förstår jag själv att det inte finns några rationella belägg för detta hat, men jag vill höra från DIG, som just är en del utav målgruppen (behöver inte heller inte vara just det, du kanske är en vanlig människa som av någon anledning hatar polisen? Svara gärna du med), se vettiga argument för varför just du "hatar aina" och varför just du anser att "all cops are bastards".


EDIT: Kan redan på förhand säga att saker som "jo du förstår, en gång för två år sen så var det faktiskt en polis som (...)" anser jag bara vara försök till att rädda en redan förlorad diskussion.
__________________
Senast redigerad av Dragon90 2014-07-30 kl. 23:36.
Citera
2014-07-30, 23:36
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragon90
Jag förstår att när ens aktiviteter eller levnadssätt hotas så vill man ha någon att skylla på

Och svårare än så är det gissningsvis inte. Jag tror inte att man behöver analysera det hela djupare.
Citera
2014-07-30, 23:37
  #3
Medlem
Nu vill du ha svar från folk som hatar polisen och inte från mig, noterade det. Måste dock flika in med att människor som hatar polisen är för efterblivna för att konstruera fungerande meningar och inte minst meningar som innehåller någon form av analys. Vänta dig inga svar, möjligtvis typ ett svar i still med "acab!!! XDD"
Citera
2014-07-30, 23:40
  #4
Medlem
intespringas avatar
Jag är inte huligan, kriminell, gängmedlem eller dylikt men jag tycker ändå inte om polisen alls. Enkelt att förstå att de ovan nämnda har ännu starkare känslor kring det hela.
Citera
2014-07-30, 23:41
  #5
Medlem
DallasSkullss avatar
Jag tycker frågan i sej säger allt.

En kriminell unviker polisen för att begå olagligheter och en polis sätter dit kriminella då dom begått olagligheter.

Utöver det kan jag inte tänka mej något annat kollektiv anledning sen finns det säkert någon som har sin personliga anledning.
Citera
2014-07-30, 23:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intespringa
Jag är inte huligan, kriminell, gängmedlem eller dylikt men jag tycker ändå inte om polisen alls. Enkelt att förstå att de ovan nämnda har ännu starkare känslor kring det hela.

För att?
Citera
2014-07-31, 00:19
  #7
Medlem
Tillhör inte någon av ovan nämnda grupper, däremot stöter jag på den typen av personer i mitt arbete . Är du med i något MC-gäng hör det inte till ovanligheterna att polis kan ta in dig för pissprov utan grund. Det är inte sällsynt med rena trakasserier från polisens sida, bara för du tillhör en viss grupp som av vissa myndigheter klassificeras som "kriminell", bör du inte vara rättslös.

På någon personlig nivå kan jag förstå polisens agerande, man vill visa sig stark och handlingskraftig, att man inte böjer sig för potentiellt kriminella personer eller grupperingar. Det ska inte vara bekvämt att bära "väst", ständigt få statens vakande blickar över sig. Problemet är att polis inte är någon moralmakt, utan ska följa lagen, vilket ofta eftersätts i dessa fall.
Citera
2014-07-31, 00:23
  #8
Medlem
UncleBerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragon90
För att?
Antagligen för han/hon har haft en eller flera negativa erfarenheter med polisen. Vilket inte är omöjligt. Jag har också fått en olaglig behandling av vår kära polis makt. Jag tror de flesta som hatar polisen begår kriminell verksamhet och polisen inte alltid spelar efter reglerna för att få dit någon. Sedan lagföras med samma lagbok de slipper undan.

Sen är endel Poliser rövhål som i alla yrkesgrupper. Händer ju då och då att man går på stan och polisen stängt av vägar och säger något i stil med "undan med dig du får vänta" istället för att bara säga att de är avspärrat och att man får gå runt.
Citera
2014-07-31, 12:34
  #9
Medlem
Min teori är att de som lever detta liv anser sig leva efter djungelns lag.
Man tar hand om sig själv, man tar hand om sin familj och sina närmaste. Klarar man inte av detta så är man en fjant, och det vill man inte vara.
Kommer något annat än ens egna tillkortakommanden som bristfällig skolgång etc ivägen för att leva som en kung så måste man ta för sig i livet, då närmast av de tidigare omnämnda som fjantar.

Det livet är såklart inte accepterat av samhället och då kommer samhällets beskyddare(polisen) in i bilden och försöker reda upp saken med sociala regler normalt folk lärde sig i skolan, konflikt uppstår och "kungen" får se sig förnedrad av ordningsmakten inför familj och vänner. Psykiska försvarsmekanismer inträder och personen går i det-var-inte-jag-mode för att i sitt sinne försvara sin heder.
Citera
2014-07-31, 20:45
  #10
Medlem
otukts avatar
Det är ju i egenskap av deras livsstil som dem hatar polisen. Det har inget med offerkofta att göra.
Är du en ultras och lever ultras livet så är polisen enbart i vägen för dig och sabbar ditt sätt att leva. Är man en ultras så är det ACAB som gäller. Detsamma gäller en som försörjer sig på kriminalitet som en gängmedlem. Polisen är bara ett elände då. Ska stoppa en hela tiden och slänga in en i en cell.
Detsamma gäller dem som röker weed. Man vill bara softa men kommer polisen så går det kalla kårar i ryggen på dem. För polisen kan stoppa dem och ta ifrån allt röka och det slutar med 30 dagsböter.
Citera
2014-07-31, 22:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otukt
Det är ju i egenskap av deras livsstil som dem hatar polisen. Det har inget med offerkofta att göra.
Är du en ultras och lever ultras livet så är polisen enbart i vägen för dig och sabbar ditt sätt att leva. Är man en ultras så är det ACAB som gäller. Detsamma gäller en som försörjer sig på kriminalitet som en gängmedlem. Polisen är bara ett elände då. Ska stoppa en hela tiden och slänga in en i en cell.
Detsamma gäller dem som röker weed. Man vill bara softa men kommer polisen så går det kalla kårar i ryggen på dem. För polisen kan stoppa dem och ta ifrån allt röka och det slutar med 30 dagsböter.


Jag röker weed men ändå hatar jag inte polisen.

Låt mig omformulera frågan lite:

Om du är inom målgruppen som min frågeställning vänder sig till, MEN har en normalt fungerande hjärna och förstår att polisen gör sitt jobb när du bryter mot lagen, varför hatar du då polisen?
Citera
2014-08-01, 00:17
  #12
Medlem
intespringas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragon90
För att?
Av samma anledning som hatar ordningsvakter även om de inte är stökiga.

Jag är inte kriminell. Det enda allvarliga jag gjort är att ha sprungit undan när polis försökte gripa mig (idiotvittnen, tacka generna att jag kom undan). Växte dock verkligen inte upp i någon övre medelklass. Är en rätt lugn kille, dricker inte, knarkar inte, blatte, har masterexamen och idrottar på hög nivå. Mitt liv har länge helt kretsat kring idrotten, datorspel och studier.

Har så många exempel på hur de provocerat och ibland helt fabricerat fram brott från ingenstans. För att inte tala om alla gånger de tagit fel person. Då får man ingen ursäkt, snarare ett "nästa gång du". Sedan blir stannad för att man kör en för fin bil eller en för ful bil, eller kanske följer man "misstänksamt" hastighetsgränsen. När man träffar dom på stan är utgångspunkten att du antagligen borde sättas dit. De beter sig svinigt. Vi-mot-alla mentalitet. Många som powertrippar, tar allt som en personlig förolämpning. De schyssta måste backa upp sina kollegor. Känner några sådana privat, tycker lite synd om dessa...
__________________
Senast redigerad av intespringa 2014-08-01 kl. 00:20.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback