Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-07-30, 22:29
  #1
Medlem
Pinkuss avatar
Driver ett litet aktiebolag och sen kravet att ha revisor avskaffades ligger min årskostnad på runt 10000 för bokslut, årsredovisning och deklaration. Kan tillägga att jag har rätt få verifikationer per år och låg omsättning.
1. Är detta en rimlig kostnad? Vad betalar ni?
2. Hur svårt är det att göra bokslut, årsredovisning och deklaration själv? Har gymnasiekunskaper i företagsekonomi.
Citera
2014-07-30, 23:04
  #2
Medlem
Hauptwerks avatar
Det låter väl ganska rimligt... dock är det ju omöjligt att veta vad du menar med "få" verifikat.
Men 833 kr per mån är väl ingen farlig kostnad.
Citera
2014-07-31, 20:07
  #3
Medlem
Pinkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hauptwerk
Det låter väl ganska rimligt... dock är det ju omöjligt att veta vad du menar med "få" verifikat.
Men 833 kr per mån är väl ingen farlig kostnad.
Runt 15-20 per år
Citera
2014-10-23, 13:46
  #4
Medlem
Idag är det överhuvudtaget inte svårt att bokföra själv. Du kan använda ett bokföringsprogram för dina fakturor och verifikationer. Det är bara att scanna in dem och hålla ordning och reda på din ekonomi. När det gäller årsredovisningen och bokslutet kan du anlita en redovisningsbyrå för att vara helt säker på att allting är utfört korrekt.
Citera
2014-10-23, 14:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
Runt 15-20 per år
Då känns 10000kr alldeles för mycket.

Jag gör iofs bokföringen själv och har runt 200 verifikat per år, men får hjälp med bokslut och deklaration, som jag betalar runt 2000kr + moms för.

Tror inte du skulle behöva betala så mycket mer för att även få hjälp med bokföringen. Det är knappt att det lönar sig att ens göra det själv då det krävs godkänt bokföringsprogram, som kostar runt en tusenlapp per år för det billigaste alternativet, å andra sidan så är det bra att lära sig bokföringen själv och med 20 verifikat, så kan det vara idé att göra det själv då det inte borde ta så värst lång tid att göra.
Citera
2014-10-23, 14:50
  #6
Medlem
Jag gör också bokföring själv idag och letar en revisor för bokslut.
Har fått offert på ca 13000:- från PwC. Fast pris...
Även om du bokför själv så måste ju revisorn gå igenom alla kvitton så att bokföringen stämmer, eftersom dom sätter sin signatur på att redovisningen är korrekt. Så att man bokför själv hjälper nog inte så mycket för priset.
Citera
2014-10-23, 15:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
Jag gör också bokföring själv idag och letar en revisor för bokslut.
Har fått offert på ca 13000:- från PwC. Fast pris...
Jag letade faktiskt på blocket (under tjänster/ekonomi) när jag hittade någon som kunde göra mitt bokslut och jag är väldigt nöjd med den personen. De stora drakarna är bra på ta betalt, men så har de ganska höga omkostnader för dyra lokaler mitt i city, många chefer som också ska ha lön etc.
Citera
2014-10-23, 15:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pipilota
Idag är det överhuvudtaget inte svårt att bokföra själv. Du kan använda ett bokföringsprogram för dina fakturor och verifikationer. Det är bara att scanna in dem och hålla ordning och reda på din ekonomi. När det gäller årsredovisningen och bokslutet kan du anlita en redovisningsbyrå för att vara helt säker på att allting är utfört korrekt.
Vad ts skriver är ju att bokslut mm är det som betingar kostnaden på cirka 10000 per år. Därmed implicit att denne själv utför löpande bokföring.

Har litet svårt att se nyttan med att scanna in verifikationer som ni skriver, hur hanteras de av programmet?
Citera
2014-10-23, 20:18
  #9
Medlem
LimitIesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad ts skriver är ju att bokslut mm är det som betingar kostnaden på cirka 10000 per år. Därmed implicit att denne själv utför löpande bokföring.

Har litet svårt att se nyttan med att scanna in verifikationer som ni skriver, hur hanteras de av programmet?

Att det dessutom är lagkrav på arkivering av bokföringen i pappersform gör det än mer underligt..
Citera
2014-10-24, 12:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
2. Hur svårt är det att göra bokslut, årsredovisning och deklaration själv? Har gymnasiekunskaper i företagsekonomi.

När du säger att du har ett litet AB utgår jag ifrån att det är K2 regelverket du ska använda dig av. De flesta redovisningskonsulter idag har inte en högskoleutbildning utan har en gymnasieutbildning i botten. Däremot krävs det specifika kunskaper om just redovisning och årsbokslut om du ska sköta det själv.

Du kan läsa mer om regelverket här: http://www.bfn.se/redovisning/vag/vl08-1-k2.pdf

Om du inte förstår vad som står i länken ovan bör du låta någon annan göra ditt årsbokslut.
Citera
2014-10-24, 17:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
Jag gör också bokföring själv idag och letar en revisor för bokslut.
Har fått offert på ca 13000:- från PwC. Fast pris...
Även om du bokför själv så måste ju revisorn gå igenom alla kvitton så att bokföringen stämmer, eftersom dom sätter sin signatur på att redovisningen är korrekt. Så att man bokför själv hjälper nog inte så mycket för priset.
En revisor gör inga bokslut, det är en redovisningskonsult du skall söka. Revisorn är enbart kontrollant och får därför inte varken göra din bokföring eller bokslut. Notera dock att små aktiebolag numera inte är skyldiga att ha revisor.
Citera
2014-10-31, 08:21
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
En revisor gör inga bokslut, det är en redovisningskonsult du skall söka. Revisorn är enbart kontrollant och får därför inte varken göra din bokföring eller bokslut. Notera dock att små aktiebolag numera inte är skyldiga att ha revisor.

Det är en sanning med modifikation. En revisor får inte granska en årsredovisning om det föreligger risk för jäv, men det finns inget som hindrar en revisor från att både bokföra och göra årsredovisningar om de inte ska granskas av personal i den egna firman.

Däremot brukar en revisor ta betydligt mer i timmen än en redovisningskonsult så det är en dyr och onödig kostnad att låta en revisor göra jobbet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback