2014-07-30, 17:25
Bannlyst
har alltid vetat att det är senare men vi öppnade en burk förra veckan och fyfan vad mycket flugor, tiil coh med i vattnet efter FLUGOR överallt!!!
är det därför säsängen är sent=?
Citera
2014-07-30, 17:30
Medlem
plucaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyErection
Ja...?
Citera
2014-07-30, 18:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
tiil coh med i vattnet efter FLUGOR överallt!!!
Nej, det har inget med flugor att göra

Anledningen till att man äter surströmming i augusti är att den måste få tid att mogna från fångsttillfället framåt i minst 4 veckor. Surisen lagas på lekmogen strömming/sill som fångas under perioden maj/juni (beroende på geografiskt läge).

Att det är just tredje torsdagen i augusti har dock trots allt med traditioner att göra.

~Paul~
Citera
2014-07-30, 18:19
Medlem
Kremls avatar
Annars är det delikataste man kan sätta i sig är en fjolårsburk som fått ligga till sig och svällt till en oval amerikansk fotbollsform.. Mmmm, kan inte vänta.
Citera
2014-07-30, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kreml
Annars är det delikataste man kan sätta i sig är en fjolårsburk som fått ligga till sig och svällt till en oval amerikansk fotbollsform.. Mmmm, kan inte vänta.
denna burk var 2 år gammal* eller så var den 3, har legat längst in i kylen. var extremt uppsväld
Citera
2014-07-30, 19:09
Medlem
christerys avatar
3 år gammal är lättrensad i alla fall, men det är väl bara äta inomhus om nu flugorna stör.

Doften får det att vattnas i munnen på mig så den skulle jag inte ha nåt problem med.

Fjolingarna tycker jag kan vara ganska bra, sen börjar dom bli för lösa i köttet. Men det är väl individuellt. Vissa gillar dom "färska" med hårt kött, jag sparar gärna nån burk som får mogna till sig lite.
Citera
2014-07-30, 22:45
Medlem
Kremls avatar
Citat:
denna burk var 2 år gammal* eller så var den 3, har legat längst in i kylen. var extremt uppsväld

Haha, kollade du inte bäst-före datumet (skönt med bäst-före på en surströmmingsburk eller)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in