Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-30, 17:23
  #1
Medlem
Deadliftdemons avatar
Ja, det finns folk som är så korkade och jag är en av dem.

Detta är storyn: Har haft min "fina" akrylbong nu i ungefär en månad och fick för mig att det var dags att tvätta ur den, då det börjat samlas en jävla massa smuts och skit i bongen, samt att alla hits har börjat smaka lustigt. Så självklart kollar jag ju snabbt upp en guide på hur man tvättar ur en bong, aceton och salt. Om jag hade stannat upp och tänkt efter en sekund extra så hade jag ju insett att det var för glasbongar och inte plast.

Jag har mina korkade moments.

Men iallafall. Det jag undrar nu är, tror ni att det fortfarande går att använda den? Insidan av bongen har typ "smält" och format en brunaktig sörja som jag gör det bästa för att rensa ur.. Tror ni det kan vara farligt att använda den?

Om ni tror att det ska vara ofarligt, vad tror ni är det bästa sättet att få ur lukten på? För just nu luktar den bränd plast och aceton.. Jag försökte med lite vinäger, men tja. Det gjorde knappast saken bättre. xD

Ahwell, självklart har jag beställt en ny, glas denna gången! Om jag kan rädda den gamla så lär jag ge bort den till en polare som är för fattig för att skaffa egen. Haha.

Jag hoppas iallafall ni kan skratta åt mina misstag, så har ju NÅGOT gott kommit ur denna förbenade olyckan iallafall!
Citera
2014-07-30, 17:29
  #2
Medlem
LegaliseItNows avatar
Tvätta rent med vatten och tvål ordentligt.

Om den inte läcker så vet jag inte vad som kan vara extra farligt.
Citera
2014-07-30, 17:36
  #3
Medlem
majkones avatar
Inget farligt så vitt jag vet, bara plasten som tagit stryk stelnat igen så lär det bara vara att köra på. Testa å rengör med ättikssprit och vatten blanda 1/3 del ättika i vattnet. Brukar funka mot det mesta lukter. Glas is the Bomb!
Citera
2014-07-30, 17:44
  #4
Avstängd
Yfrontskalsongs avatar
Du kanske har förstört någon försegling av plasten och om du börjar bolma i den igen så får du i dig massor giftig plaströk, släng skiten lesson learned.
__________________
Senast redigerad av Yfrontskalsong 2014-07-30 kl. 17:57.
Citera
2014-07-30, 18:02
  #5
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yfrontskalsong
Du kanske har förstört någon försegling av plasten och om du börjar bolma i den igen så får du i dig massor giftig plaströk, släng skiten lesson learned.
Fast koppen på akrylbongar är i regel av metall och ingen glöd kommer i regel i kontakt med akrylen i sig. Någon "rök" från acetonets framfart behöver man inte heller oroa sig över.
Citera
2014-07-30, 18:09
  #6
Avstängd
Yfrontskalsongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Fast koppen på akrylbongar är i regel av metall och ingen glöd kommer i regel i kontakt med akrylen i sig. Någon "rök" från acetonets framfart behöver man inte heller oroa sig över.

Ok ok, men han sa ju att det hade blivit en massa kletig sörja /smält plast... hade jag rökknarkat så hade jag köpt en ny.
Citera
2014-07-30, 18:27
  #7
Medlem
Deadliftdemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yfrontskalsong
Ok ok, men han sa ju att det hade blivit en massa kletig sörja /smält plast... hade jag rökknarkat så hade jag köpt en ny.

Detta stämmer, det bildades en _hel del_ av denna plastsörja. Verkar dock gå att tvätta ur. Jag kommer i varje fall vänta någon/några dagar med att bruka den.. ^^
Citera
2014-07-30, 18:30
  #8
Avstängd
Yfrontskalsongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadliftdemon
Detta stämmer, det bildades en _hel del_ av denna plastsörja. Verkar dock gå att tvätta ur. Jag kommer i varje fall vänta någon/några dagar med att bruka den.. ^^

Om du har diskat ur den ordentligt och använder den nu eller om 1 år lär inte spela någon roll.
Citera
2014-07-30, 18:32
  #9
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yfrontskalsong
Ok ok, men han sa ju att det hade blivit en massa kletig sörja /smält plast... hade jag rökknarkat så hade jag köpt en ny.
Absolut men smält plast som inte är smält längre är ju inte farligt och sörjan verkar gå att tvätta ur.
Citera
2014-08-15, 14:54
  #10
Medlem
HoAmAjs avatar
Haha, jag hade en polare som gjorde det smama med en bong jag lånat av en annan kompis.

Jag kunde trycka pekfingret rakt igenom bongen efter den var acetonbehandlad.
Citera
2017-07-04, 17:31
  #11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadliftdemon
Ja, det finns folk som är så korkade och jag är en av dem.

Detta är storyn: Har haft min "fina" akrylbong nu i ungefär en månad och fick för mig att det var dags att tvätta ur den, då det börjat samlas en jävla massa smuts och skit i bongen, samt att alla hits har börjat smaka lustigt. Så självklart kollar jag ju snabbt upp en guide på hur man tvättar ur en bong, aceton och salt. Om jag hade stannat upp och tänkt efter en sekund extra så hade jag ju insett att det var för glasbongar och inte plast.

Jag har mina korkade moments.

Men iallafall. Det jag undrar nu är, tror ni att det fortfarande går att använda den? Insidan av bongen har typ "smält" och format en brunaktig sörja som jag gör det bästa för att rensa ur.. Tror ni det kan vara farligt att använda den?

Om ni tror att det ska vara ofarligt, vad tror ni är det bästa sättet att få ur lukten på? För just nu luktar den bränd plast och aceton.. Jag försökte med lite vinäger, men tja. Det gjorde knappast saken bättre. xD

Ahwell, självklart har jag beställt en ny, glas denna gången! Om jag kan rädda den gamla så lär jag ge bort den till en polare som är för fattig för att skaffa egen. Haha.

Jag hoppas iallafall ni kan skratta åt mina misstag, så har ju NÅGOT gott kommit ur denna förbenade olyckan iallafall!
Haha, man ska alltid dela med av sin egen dumhet, och gud så korkad man känner sig efteråt.
Jag skulle använt den tills den nya kommer bara.

Enda som kan rädda den är sandpapper, och slipa till den oskadade akrylen, så blir det vackert igen.
Men givetvis måste det finns oskadad akryl kvar, annars komemr den alltid vara ful.
hur fina sandpapper du ska ha vet jag inte, men kostar dig en massa tid och pengar(om nu du måste köpa sandpappret).
Men väl där(och för insidan), så borde någon slags skumgummi och sen sandpappret utanför, borde fungera till nå det resultat du vill ha på insidan.

Jag tror kemisk ren bensin kan funka.
Men alla material man är osäker på och ska ha lösningsmedel på, ska man alltid testa med lite först och om man då inte är säker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback