Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-07-29, 20:20
  #1
Medlem
Hej,

Min syster ska flytta och hennes Tele2 abonnemang upphör snart att gälla, i sitt nya hem har hon fiber.

Så min fråga är, går det att använda detta modem som router? Dvs är den funktionell att dela ut internet om man kör in "internet kabeln" direkt i Ethernt port 1 och andra enheter får tillgång i vanlig ordning?

Vi har ej tillgång till nya lyan ännu, så vill förbereda mig på om vi behöver köpa en ny router eller ej.

Tacksam för svar

Mvh
Nawks
Citera
2014-07-29, 20:55
  #2
Medlem
Nej
Citera
2014-07-29, 21:15
  #3
Medlem
Så du har en intermetkabel som du vill dela internet med till mobilen och sånt? Isf så går det! Pma mig för mer info
Citera
2014-07-30, 00:13
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nawks
Hej,

Min syster ska flytta och hennes Tele2 abonnemang upphör snart att gälla, i sitt nya hem har hon fiber.

Så min fråga är, går det att använda detta modem som router? Dvs är den funktionell att dela ut internet om man kör in "internet kabeln" direkt i Ethernt port 1 och andra enheter får tillgång i vanlig ordning?

Vi har ej tillgång till nya lyan ännu, så vill förbereda mig på om vi behöver köpa en ny router eller ej.

Tacksam för svar

Mvh
Nawks

Nej, Det saknas en WAN-port. Vilken bredbandsleverantör?
En del brukar låna ut routrar.
Citera
2014-07-30, 11:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nej, Det saknas en WAN-port. Vilken bredbandsleverantör?
En del brukar låna ut routrar.

Huawei B593s har väl 4 Lan-portar varav en kan användas som Wan?
Citera
2014-07-31, 12:50
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan42
Huawei B593s har väl 4 Lan-portar varav en kan användas som Wan?


Njae, det kan fungera men det beror på vilken fiberleverantör man har. Har man bredbandsbolaget så får man 5 publika IP-adresser så då kan du använda routerns switch som du beskriver. Men då kopplar du ju förbi routerfunktionen. Normalt får man bara en adress från leverantören.
Citera
2014-07-31, 17:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Njae, det kan fungera men det beror på vilken fiberleverantör man har. Har man bredbandsbolaget så får man 5 publika IP-adresser så då kan du använda routerns switch som du beskriver. Men då kopplar du ju förbi routerfunktionen. Normalt får man bara en adress från leverantören.

Funderade på att skaffa just den routern (Huawei B593s-22) för att antingen köra 4G(telesnor) eller fiber(felia ) att dela ut till 10 WiFi användare men får väl lägga ner den tanken då.
Blev väl "lurad" av detta:
"Enheten är utrustad med fyra ethernetportar varav en är konfigurerbar som antingen LAN eller som WAN. För anslutning till fast nätverksanslutning såsom fiber eller ADSL med fall over till 4G vid driftstörning på fasta länken (eller tvärt om)."
http://www.inet.se/produkt/5402458/h...n300-4g-router
Citera
2014-07-31, 18:24
  #8
Medlem
scarlots avatar
Sitter med en Huawei B593 bredvid mig, och den har ingen WAN-port.
Citera
2014-07-31, 18:25
  #9
Medlem
scarlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan42
Funderade på att skaffa just den routern (Huawei B593s-22) för att antingen köra 4G(telesnor) eller fiber(felia ) att dela ut till 10 WiFi användare men får väl lägga ner den tanken då.
Blev väl "lurad" av detta:
"Enheten är utrustad med fyra ethernetportar varav en är konfigurerbar som antingen LAN eller som WAN. För anslutning till fast nätverksanslutning såsom fiber eller ADSL med fall over till 4G vid driftstörning på fasta länken (eller tvärt om)."
http://www.inet.se/produkt/5402458/h...n300-4g-router

Mycket möjligt att det går att ändra om en LAN-port till WAN via inställningarna till modemet.
Citera
2014-07-31, 18:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scarlot
Mycket möjligt att det går att ändra om en LAN-port till WAN via inställningarna till modemet.

Eller så är det en "smart" router som känner av automatiskt om man pluggar in WAN eller LAN.
Ska låna kompisens (han kör 4g bara) Huawei B593s imorgon för att testa med mitt Tela fiber...
Citera
2014-07-31, 21:49
  #11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan42
Funderade på att skaffa just den routern (Huawei B593s-22) för att antingen köra 4G(telesnor) eller fiber(felia ) att dela ut till 10 WiFi användare men får väl lägga ner den tanken då.
Blev väl "lurad" av detta:
"Enheten är utrustad med fyra ethernetportar varav en är konfigurerbar som antingen LAN eller som WAN. För anslutning till fast nätverksanslutning såsom fiber eller ADSL med fall over till 4G vid driftstörning på fasta länken (eller tvärt om)."
http://www.inet.se/produkt/5402458/h...n300-4g-router

Då kom saken i ett annat läge. Jag tittade bara på bilden och blev tydligen rejält lurad..
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2014-07-31 kl. 21:54.
Citera
2016-08-13, 17:18
  #12
Medlem
mjohan84s avatar
ursäkta trådlyftet. den går att använda som en vanlig router, gör det just nu.

sätt i "WAN-kabeln" i port 1 på routern och kör
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback