Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-29, 17:18
  #1
Medlem
Tjena! Har kollat på golvhögtalare nu det senaste halvåret, dock inte kunnat bestämma mig för vilka. Ljudet jag är ute efter ska kunna leverera duktigt med bas då jag oftast lyssnar på house eller electronic dutch (hardwell, Avicii, guetta)

Budgeten är på 0-3500kr (för både högtalare och förstärkare)
Bor i Kronoberg ifall ni vill länka från blocket.

Ha d gott
Citera
2014-07-29, 17:28
  #2
Medlem
Audio Pro Blue Diamond. Happy hunting!
Citera
2014-07-29, 21:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NitsirK72
Audio Pro Blue Diamond. Happy hunting!

Hur tänkte du där? Dom kostar 10lök
Citera
2014-07-29, 22:43
  #4
Medlem
Jag skulle rekomendera Cerwin vega. Deras xls-28 högtalare låter riktigt bra. Mycket "bas". Prislappen för ett par nya ligger på 5000kr. Men går säkert att hitta billigare på blocket.

För den billigare prislappen så ligger argons 6344FS bra till. Jag har dock inte provlyssnat dessa men det sägs vara bra ljud, kostar 2800kr nya.

Åk gärna och lyssna på högtalarna innan du köper dom så du vet att du får ett par schyssta.

//Simon
Citera
2014-07-30, 04:42
  #5
Medlem
Pungsvings avatar
Sätt in en annons eller sätt upp en lapp i ett område där äldre folk bor om att du vill köpa ett par välljudande högtalare utan problem med minst 8 tums bas. Nytt nu låter skräp för pengarna du kan lägga ut. Men du beöver köpa ny förstärkare. Gamla förstärkare tappar i ljudkvalite över tiden. Du kan tvingas byta ut kondensatorerna i högtalarna om de är av burkmodell, mot nya av samma värde.
__________________
Senast redigerad av Pungsving 2014-07-30 kl. 04:44.
Citera
2014-07-30, 05:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pr0fil3
Hur tänkte du där? Dom kostar 10lök

Nya ja men version1 kan nog fixas för 3kkr.

Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Sätt in en annons eller sätt upp en lapp i ett område där äldre folk bor om att du vill köpa ett par välljudande högtalare utan problem med minst 8 tums bas. Nytt nu låter skräp för pengarna du kan lägga ut. Men du beöver köpa ny förstärkare. Gamla förstärkare tappar i ljudkvalite över tiden. Du kan tvingas byta ut kondensatorerna i högtalarna om de är av burkmodell, mot nya av samma värde.


Nej det gör de inte. Elektrolyt-kondisar kan behöva bytas efter 20-30 år.

I kvalitativa högtalare sitter plast/PP-kondingar = ålder spelar noll roll.
Citera
2014-07-30, 12:30
  #7
Medlem
http://www.ljudfokus.se/produkt/dyna...h-glossy/3330/
Med förstärkare: http://www.ljudfokus.se/produkt/dyna...h-glossy/4474/
Citera
2014-07-31, 03:04
  #8
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NitsirK72
Nya ja men version1 kan nog fixas för 3kkr.

[/b]

Nej det gör de inte. Elektrolyt-kondisar kan behöva bytas efter 20-30 år.

I kvalitativa högtalare sitter plast/PP-kondingar = ålder spelar noll roll.

Du har fel. Dessutom är det annat som spelar in också när det gäller förstärkare. Många utvecklar fel för att de belastats för hårt. Alla begagnade förstärkare jag köpt över internet har haft fel pga överbelastning och därför är de till salu. Livstiden för en elektrolytkondensator är 10 år. Du kan köra den i 30 år, men vad är syftet att lyssna på dåligt ljud? Dessutom är inte alla högkvalitativa högtalare utrustade med icke-elektrolytiska kondensatorer. De flesta högtalare låter mycket illa jämfört med verkligheten pga delningsfiltrena är dåligt designade och de flesta använder elektrolytkondensatorer dessutom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback