Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-19, 21:07
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Tid existerar bara i tankeform och kan inte heller upplevas i annan form än i just tankeform. Du reser i tiden när du i nuet tänker på gårdagen, detta gäller även när du tänker på morgondagen, du tänker på morgondagen i nuet. Ställ dig frågan: Är jag här nu? Ställ samma fråga om 1 timme, eller imorgon, svaret på frågan kommer alltid att bli: Ja, jag är här nu.

Framtid eller dåtid kan aldrig upplevas i någon annan stund än här och nu, om du inte tror mig, läs detta inlägg imorgon och ställ dig frågan, läser jag detta inlägg här och nu?

Edit: Även fast du reser till exempelvis USA så befinner du dig fortfarande i nuet, du kan aldrig befinna dig någon annanstans. Tänk själv, du ringer mig från USA som ligger 9 timmar "bakom" Svensk tid. Det kan omöjligt vara så att du talar med någon i framtiden, vi måste tala med varandra i samma stund

Edit 2: Varför det ser ut att finnas något som heter tid, är för att former förändras i rummet av nu.

Ovanstående är något jag har försökt förklara flertalet gånger, utan att lyckas lika bra.
Väl skrivet min herre.
Citera
2017-02-19, 22:33
  #122
Medlem
Vad som dock går är att resa framåt i tiden då tiden är lokal. Det kan gå en 1 timme inne i det rum du befinner dig medans det på samma tid går 10 timmar utanför.
Citera
2017-02-19, 22:36
  #123
Medlem
Meminisses avatar
Ja om den tiden är ett parallellt universum, tänk om vi hade psykisk förmåga att skifta mellan våra avatarer i olika universum.
Citera
2017-02-20, 12:10
  #124
Medlem
Ambelains avatar
Tid, liksom rum, är ju något som anses som "relativt".
Och det kanske bäst kan liknas vid hur vi uppfattar avstånden här på Jorden.
Tänk tex på hur vår uppfattning av världens stora avstånd har krympt mer och mer i takt med att vi både fått bättre förståelse av världens innehåll, men även fått mycket bättre kommunikationsmöjligheter.


Dvs världen var, för bara ca 150 år sedan så mycket stärre än vad vi uppfattar den som idag.
Idag är vi bara timmar från varandra rent fysiskt, och bara ögonblick - i princip ögonblickligen - digitalt från varandra.
Världen har blivit mycket mindre, och det är i våra sinne, i hur vi uppfattar det alltså.

Jag tänker mig att det är på motsvarande sätt med tiden.
Idag kan vi bara resa tillbaka i tiden med hjälp av sådant som blivit nertecknat och avbildat, avfotograferat, filmat osv.
Men det ger oss ändå en väg till det förflutna - av att tex titta genom våra gamla semsterbilder i våra gamla dammiga fotoalbum.

Men i en framtid kan vår omvärld fångas i 3d, med fullständig upplösning och över stora områden, täckande viktiga och vardagliga händelser.
Som framtidens människor kan återuppleva - lika verkligt som om de vore där personligen.

Då förändras ju också deras sinnen, hur de förstår tiden, förstår det förflutna.
På ett hela annat sätt än vad vi begriper och förstår det förflutna idag.

Så när man talar om "tidsresor" så bör man ta med det "mentala", eller hur det ska benämnas, för det har stor påverkan på oss och visar hur relativt tid, liksom rum, egentligen är.
Citera
2017-02-20, 19:27
  #125
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Så när man talar om "tidsresor" så bör man ta med det "mentala", eller hur det ska benämnas, för det har stor påverkan på oss och visar hur relativt tid, liksom rum, egentligen är.


Tråden behandlar inte "tidsresor" utan resande bakåt i tiden.
En "tidsresa" i aldrig så högupplöst 3D är fortfarande inte ett resande i tiden.

Ditt inlägg är trams.
Citera
2017-05-03, 22:23
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsaritsan
att resa framåt i tiden (med accelererad hastighet) är ju teoretiskt möjligt om jag inte har fel för mig. det har något med rörselse/hastighet att göra. men hur är det med att resa bakåt i tiden?

lägger detta i astronomi och rymdfart eftersom det känns som att det hänger samman.

Kurt Gödel hittade en matematisk lösning på Einsteins relativitetsteori som antyder att det är möjligt. Här är en länk https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gödel_metric

Kanske inte så tokigt. Einsteins egna ekvationer vidade att universum inte är statiskt. Inte trodde han på svarta hål heller
Citera
2017-05-04, 21:50
  #127
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frpw
Kurt Gödel hittade en matematisk lösning på Einsteins relativitetsteori som antyder att det är möjligt. Här är en länk https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gödel_metric

Kanske inte så tokigt. Einsteins egna ekvationer vidade att universum inte är statiskt. Inte trodde han på svarta hål heller

Tack för detta inlägg!
Citera
2017-05-05, 09:21
  #128
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frpw
Kurt Gödel hittade en matematisk lösning på Einsteins relativitetsteori som antyder att det är möjligt. Här är en länk https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gödel_metric

Kanske inte så tokigt. Einsteins egna ekvationer vidade att universum inte är statiskt. Inte trodde han på svarta hål heller

Notera dock detta:
Besides rotating, this model exhibits no Hubble expansion, so it is not a realistic model of the universe in which we live, but can be taken as illustrating an alternative universe which would in principle be allowed by general relativity (if one admits the legitimacy of a nonzero cosmological constant). Less well known solutions of Gödel's exhibit both rotation and Hubble expansion and have other qualities of his first model, but travelling into the past is not possible. According to S. W. Hawking, these models could well be a reasonable description of the universe that we observe, however observational data are compatible only with a very low rate of rotation.
https://en.wikipedia.org/wiki/G%C3%B...interpretation
Citera
2017-05-05, 09:36
  #129
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Nej, på grund av big bang och universums expansion. Trivialt.
Citera
2017-05-14, 11:58
  #130
Medlem
Yppsilons avatar
Du behöver komma förbi ljushastigheten utan rumtids inverkan. Det ända sätter jag ser dig komma förbi begränsningen.

Däremot hörde jag om en avhandling som visa att ifall två svarta hål ligger rätt till varandra. Så att geodeterna ger en viss form så att man kommer fram innan man började tydligen. Men de var modellerat. Så vetefan om de går i rl.
Citera
2017-05-24, 02:01
  #131
Avstängd
Tveksam till att det någonsin kommer vara ens teoretiskt möjligt.

Tänk allt som en fillm men du har inget reverseknapp.

Däremot om man på något sätt lyckas spela in eller klona specifika händelser så kanske. Frågan är väl om det skulle förändra nåt?

Lyckas du undvika att kennedy blir skjuten kommer livet fortfarande inte kretsa runt honom. Menar han var en enskilld person och inget varje människa och varelse var kopplad till.
Dock kanske andra tänker att förändrar man en sak i tiden påverkas allt? Mycket möjligt men VI, IDAG skulle fortfarande leva år 2017. Iaf hur jag tänker.

Orkar fan inte tänka för man blir inte klokare direkt haha


Att resa frammåt har redan hänt tydligen. http://www.express.co.uk/news/scienc...med-physicists

Om han skulle stanna där 10 gånger så länge, skulle han uppleva allt 2 sekunder före alla andra?
__________________
Senast redigerad av 123tja123 2017-05-24 kl. 02:13.
Citera
2017-05-24, 11:25
  #132
Medlem
nerdnerds avatar
Enligt modern fysik finns det faktiskt några teoretiska möjligheter att resa bakåt i tiden. Detta är då ffa enligt vissa lösningar till Einsteins fältekvationer, dvs enl den allmänna relativitetsteorin. Här är iaf några av dem:

1. Om man kan tillverka maskhål som i filmen Interstellar, så kan man genom att ta med den ena öppningen på en snabb resa få en genväg mellan två olika tidpunkter, både framåt och bakåt. Denna möjlighet diskuterades första gången, vad jag vet iaf, av Kip Thorne, som senare var djupt involverad i just Interstellar som vetenskaplig rådgivare. För att kunna tillverka maskhål krävs att man kan använda s k exotisk materia -- materia med negativ massa. Sådant HAR faktiskt observerats experimentellt i Casimireffekten, men detta är ganska långt ifrån vad som skulle krävas för maskhål (eller för Alcubierres överljussnabba drift).

2. Richard J Gott visade att två kosmiska strängar som flyger förbi varandra i hög hastighet, gör att man kan åka runt dessa på ett visst sätt så att man kommer bakåt i tiden. Kosmiska strängar är ett begrepp från teoretisk partikelfysik, en s k topologisk defekt, som borde ha uppstått vid Big Bang, och har rent kosmologiska proportioner. Har t ex diskuterats om sådana skulle ha kunnat ha haft en roll när galaxerna bildades. Hittills har dock inga sådana observerats.

3. Gödel fick tidigt fram en kosmologisk lösning till Einsteins fältekvationer där man kan resa bakåt i tiden genom att ge sig ut på en lång resa. Gödels lösning beskriver ett roterande universum som inte expanderar, dvs det beskriver inte vårt.

Just R.J. Gott har skrivit en intressant bok som är ett måste om man är intresserad av sånt här:
Time Travel in Einstein's Universe: The Physical Possibilities of Travel Through Time
Där diskuterar han även de mer filosofiska aspekterna och hur det skulle kunna hanteras fysikaliskt. Ffa har vi ju då den s k farfarsparadoxen. Men t ex Hawking har argumenterat för att kvantfysikaliska processer direkt skulle hindra uppkomsten av tidsmaskiner genom sitt s k Chronology Protection Conjecture. Detta har då även räknats på i detalj i vissa scenarion. Gott anser dock att de räknar på fel sätt och förklarar på ett bra sätt varför, imho. Då tar han även stöd i Novikovs självkonsistensprincip som tvärtom skulle göra tidresor möjliga.
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2017-05-24 kl. 11:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback