Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-15, 17:47
  #109
Medlem
Man kan få en illusion att man rest tillbaka i tiden om alla partiklar skulle gå baklänges.

Jag tror dock inte att det finns något fenomen som kommer kunna åstadkomma detta.

Men även om man kan, så har man inte rest bakåt i tiden, utan tiden tickar ändå på. Tiden existerar separat och frånskilt vår rumtid, och den tickar alltid frammåt.

När man åker fortare, så rör sig partiklarna långsammare, dvs förändringshastigheten blir långsammare, det är inte tiden som blir långsammare.

Förändringshastighet och tid är inte samma sak.
Citera
2014-10-19, 15:38
  #110
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanillj
Jag tror att det är fullt möjligt att åka bakåt i tiden och jag har en teori som ni gärna får kritisera då jag kommit på denna helt själv.


låt oss säga att för enkelhetens skull säga att det levde dinosaurier för 10 000 år sedan.
låt oss då säga att du nu på en milli sekund knäppte med fingrarna och teleporterades alternativt färdades snabbare än ljusets hastighet till låt oss säga en planet som ligger sisådär typ 10 000 ljusår bort där det finns ett teleskop som är tillräckligt kraftfullt att för att kunna skåda tillbaka på jorden.

skulle man teoretiskt sett inte stå och titta på jorden då hur den såg ut för 10 000 år sedan med alla djur / dinosaurier osv då ljuset inte hunnit fram till den platsen vi står på nu.???

Jo, men din teori har ett par hål.

1. Det är inte möjligt att observera jorden i någon detalj från 10.000 ljusårs avstånd. Det når helt enkelt inte fram särskilt många fotoner härifrån.
2. Det fanns inga dinosaurier för 10.000 år sedan.
3. Det är idag bara teoretiskt möjligt att färdas fortare än ljuset, vi vet inte om det någonsin kommer att bli praktiskt möjligt eftersom det kräver ämnen vi inte vet om de existerar.

Dessutom har du inte färdats tillbaka i tiden även om det skulle fungera, du observerar bara ljuset som anländer till din planet, 10.000 år senare. Du kan inte påverkar något som händer på Jorden, eftersom det redan har hänt, för 10.000 år sedan.
Citera
2014-10-19, 16:38
  #111
Medlem
I-van-Toers avatar
Den enda resan man göra bakåt i tiden är i ens egna hjärna. Det du har upplevt i livet har bara du upplevt. Ingen kan ta det ifrån dig och du kan alltid gå tillbaka i ditt minne. Det är just ditt minne som gör dig unik. Det är tidsresan bakåt och det formar våra framtida handlingar.
Citera
2015-01-28, 01:28
  #112
Medlem
Nej,man kan inte åka tillbaka i tiden,och ändra val,,som typ att mamma och pappa inte möts,och därmed du inte blir till....eller skita i att gå på den där festen där nått jobbigt hände osv


det som hänt har hänt...du kan inte ändra det...kanske teoretisk möjligt att beskåda det...men du kan inte "återuppleva det" eller ändra det
Citera
2015-02-18, 18:06
  #113
Medlem
trivaws avatar
Finns vissa som säger att ett flöde av tid inte existerar förutom i medvetandet.
en person inom kvantmekanik sa det.
så det kanske betyder att man kan resa i tiden? om flödet av tid bara existerar i vårt sinne.

vem vet.
Citera
2015-02-18, 18:58
  #114
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Man kan få en illusion att man rest tillbaka i tiden om alla partiklar skulle gå baklänges.

Jag tror dock inte att det finns något fenomen som kommer kunna åstadkomma detta.

Men även om man kan, så har man inte rest bakåt i tiden, utan tiden tickar ändå på. Tiden existerar separat och frånskilt vår rumtid, och den tickar alltid frammåt.

När man åker fortare, så rör sig partiklarna långsammare, dvs förändringshastigheten blir långsammare, det är inte tiden som blir långsammare.

Förändringshastighet och tid är inte samma sak.

Låter nästan som du påstår att tiden är oberoende och skild från betraktaren. En överordnad moraklocka som tickar med samma takt oavsett. Men det var väl just det Einstein motbevisade. Det finns ingen absolut tid. Den är helt avhängig hastighet och massa. Så när de subatomära partiklarna påverkas och tex elektronerna rör sig långsammare, finns det ingenting absolut att jämföra mot. Bara relativt något annat. Så har jag förstått det.
Citera
2015-02-18, 20:35
  #115
Medlem
Sesamdamans avatar
Teoretiskt möjligt? Ja. Att ta det till verkligheten är en helt annan femma
Citera
2015-02-18, 20:57
  #116
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Teoretiskt möjligt? Ja. Att ta det till verkligheten är en helt annan femma
Vilket vi kom fram till i början av tråden.
Citera
2015-02-18, 21:19
  #117
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Vilket vi kom fram till i början av tråden.
I långa trådar tar jag för vana att läsa bakifrån
Dessutom är min länk från september och era svar från juli så your argument is invalid. *Kappa*
__________________
Senast redigerad av Sesamdaman 2015-02-18 kl. 21:30.
Citera
2015-02-19, 13:44
  #118
Medlem
ShaidarHarans avatar
Allting är väl TEORETISKT möjligt, eller?
Citera
2015-02-19, 14:53
  #119
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShaidarHaran
Allting är väl TEORETISKT möjligt, eller?
nej. Att helt åka ur ett svart hål är inte teoretiskt möjligt tex. Teori bygger på matematiska undersökningar och visar dessa inte på några problem med fysiken i nuläget är något teoretiskt möjligt. Blir det krockar mellan matematiken och fysiken är någonting teoretiskt omöjligt.
Citera
2015-08-09, 23:26
  #120
Avstängd
TB12Ps avatar
skulle man åka tillbaka i tiden måste det finnas ett parrarelt universum,där tidsförskutningen fås genom resan till tiden.
__________________
Senast redigerad av TB12P 2015-08-09 kl. 23:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback