Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-12, 15:21
  #181
Medlem
nerdnerds avatar
Tack för länken! Det ändrar förstås en del av vad jag sa. Notera dock att han inte är direkt i huvudfåran.

I länken nämns också Smolin som kritiker. Men även hans idé om verklig tid (och kritik mot relativitetsteorins "block universe") talar också mot tidsresor. Även enl hans tänk finns bara ett "nu".
Citera
2019-04-13, 17:18
  #182
Medlem
Gillar tanken, den är i linje med min fundering om materia har en form av minnesfunktion eller ej och om den gör avtryck i "rummet".

Frågan kring den 3 - alt 4 -dimensionella rummet är om det genomförts en matematisk modell för hur rummet eller en eventuell osynlig dimensionell rumsförhållande påverkar objekt i det såkallade rummet..

En intressant sak som jag också är nyfiken på är det ordningsamma kaos naturen ställer till med.. ex ett vattenfall, is, sand, kol, träd osv osv..
Hur återställer man ett kaos eller skapar samma kaos som uppstod igår så att säga...
Citera
2019-04-26, 09:52
  #183
Medlem
....om vi förlitar oss på den information/spår som materia ger ifrån sig vid nedbrytning, hur tillförlitligt är denna information/spår?...

Går det att återskapa exakt samma materia som en gång existerade?

...om nu spåret från materia är energi, vad krävs för att samla ihop denna energi och föra samman till ett tidigare objekt?...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback