Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-29, 12:04
  #1
Medlem
att resa framåt i tiden (med accelererad hastighet) är ju teoretiskt möjligt om jag inte har fel för mig. det har något med rörselse/hastighet att göra. men hur är det med att resa bakåt i tiden?

lägger detta i astronomi och rymdfart eftersom det känns som att det hänger samman.
Citera
2014-07-29, 12:17
  #2
Medlem
Känns fysiologiskt omöjligt tycker jag, men jag är inte insatt i detta ämne alls, men jag finner det dock väldigt intressant!

Sen är det väl å andra sidan möjligt om man åker bakåt i tidszonerna, åk från Sverige till USA tex, haha
Citera
2014-07-29, 12:42
  #3
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Tid existerar bara i tankeform och kan inte heller upplevas i annan form än i just tankeform. Du reser i tiden när du i nuet tänker på gårdagen, detta gäller även när du tänker på morgondagen, du tänker på morgondagen i nuet. Ställ dig frågan: Är jag här nu? Ställ samma fråga om 1 timme, eller imorgon, svaret på frågan kommer alltid att bli: Ja, jag är här nu.

Framtid eller dåtid kan aldrig upplevas i någon annan stund än här och nu, om du inte tror mig, läs detta inlägg imorgon och ställ dig frågan, läser jag detta inlägg här och nu?

Edit: Även fast du reser till exempelvis USA så befinner du dig fortfarande i nuet, du kan aldrig befinna dig någon annanstans. Tänk själv, du ringer mig från USA som ligger 9 timmar "bakom" Svensk tid. Det kan omöjligt vara så att du talar med någon i framtiden, vi måste tala med varandra i samma stund

Edit 2: Varför det ser ut att finnas något som heter tid, är för att former förändras i rummet av nu.
__________________
Senast redigerad av FatPPLrHrdrTkidnap 2014-07-29 kl. 12:48.
Citera
2014-07-29, 12:46
  #4
Medlem
Ett bekymmer är ju paradoxerna. Exempelvis "farfarsparadoxen" där man åker tillbaka i tiden och dödar sin farfar innan ens far blivit född. Då hamnar verkligheten i ett väldigt knepigt läge.
Citera
2014-07-29, 13:02
  #5
Medlem
Deon Limes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToBrazil
Känns fysiologiskt omöjligt tycker jag, men jag är inte insatt i detta ämne alls, men jag finner det dock väldigt intressant!

Sen är det väl å andra sidan möjligt om man åker bakåt i tidszonerna, åk från Sverige till USA tex, haha


Inom kvantfysiken har det observerats men då har det rört sig om något helt raderats, börjat om och i slutändan får resultatet att det ombörjade är det som alltid skett.

Således ingen farfarsparadox som postaren ovanför skriver om.
Citera
2014-07-29, 13:07
  #6
Medlem
P1ngvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Tid existerar bara i tankeform och kan inte heller upplevas i annan form än i just tankeform. Du reser i tiden när du i nuet tänker på gårdagen, detta gäller även när du tänker på morgondagen, du tänker på morgondagen i nuet. Ställ dig frågan: Är jag här nu? Ställ samma fråga om 1 timme, eller imorgon, svaret på frågan kommer alltid att bli: Ja, jag är här nu.

Framtid eller dåtid kan aldrig upplevas i någon annan stund än här och nu, om du inte tror mig, läs detta inlägg imorgon och ställ dig frågan, läser jag detta inlägg här och nu?

Edit: Även fast du reser till exempelvis USA så befinner du dig fortfarande i nuet, du kan aldrig befinna dig någon annanstans. Tänk själv, du ringer mig från USA som ligger 9 timmar "bakom" Svensk tid. Det kan omöjligt vara så att du talar med någon i framtiden, vi måste tala med varandra i samma stund

Edit 2: Varför det ser ut att finnas något som heter tid, är för att former förändras i rummet av nu.

Hört talas om att hastighet förändrar tiden? Om du åker flygplan till USA är du därmed lite yngre fysiskt efter samma tid än om du skulle stanna i Sverige. Samma sak med två identiska klockor, åker den en klockan flygplan till USA så kommer dom inte längre vara kvar på exakt samma tid.
Citera
2014-07-29, 13:14
  #7
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1ngvin
Hört talas om att hastighet förändrar tiden? Om du åker flygplan till USA är du därmed lite yngre fysiskt efter samma tid än om du skulle stanna i Sverige. Samma sak med två identiska klockor, åker den en klockan flygplan till USA så kommer dom inte längre vara kvar på exakt samma tid.

Förvisso är det så, men..... Det enda som sker är att former förändras i rummet av nu. Hastigheten må ha påverkat att jag ser yngre ut rent fysiskt, men någon resa i tiden har jag alltså inte gjort, hastigheten har bara ändrat min form.

Mina observationer gör gällande att majoriteten av alla människor ser tid som något som har en början och ett slut, detta är ett felaktigt sätt att se på tid. Tid är bara en ide` som vi människor har skapat för att hålla koll på händelser i rummet.

Skulle du kunna förklara för oss hur man upplever tid?

Edit: Tolkar jag ditt inlägg rätt nu? Du menar alltså att det finns människor på jorden som inte lever i samma stund som jag och du? Att det finns människor som lever i framtiden, i dåtiden och i nuet samtidigt här på planeten? För det är så jag tolkar ditt inlägg när du skriver att klockorna inte befinner sig i samma tid.
__________________
Senast redigerad av FatPPLrHrdrTkidnap 2014-07-29 kl. 13:19.
Citera
2014-07-29, 13:19
  #8
Medlem
P1ngvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Förvisso är det så, men..... Det enda som sker är att former förändras i rummet av nu. Hastigheten må ha påverkat att jag ser yngre ut rent fysiskt, men någon resa i tiden har jag alltså inte gjort, hastigheten har bara ändrat min form.

Mina observationer gör gällande att majoriteten av alla människor ser tid som något som har en början och ett slut, detta är ett felaktigt sätt att se på tid. Tid är bara en ide` som vi människor har skapat för att hålla koll på händelser i rummet.

Skulle du kunna förklara för oss hur man upplever tid?

Nej jag håller med dig, ville bara påpeka det. Jag tror det är omöjligt att åka bakåt i tiden dock inte framåt om vi kan resa snabbare än ljusets hastighet. Tekniskt sätt skulle om man färdades oerhört fort runt jorden och sen landa skulle tiden på jorden rört sig mycket snabbare och man landar i en framtid.

Edit: jag citerade innan du gjorde edit. du tolkade mig rätt från början klockorna kommer inte visa samma tid, de befinner sig dock i samma tid.
Citera
2014-07-29, 13:33
  #9
Medlem
PuffTheDragons avatar
Teoretiskt? Ja i teorin. Det var i beskrivningen av rumtiden som begreppet maskhål föddes.
Tidsdilatationen som uppstår pga materia är extrem för svarta hål. Om vi applicerar vår beskrivning av rumtiden innanför händelsehorisonten för ett svart hål skulle tiden för en infallande partikel gå baklänges. Alla sci-fi författare älskar detta då man har något som kanske skulle vara möjligt.
Det man ignorerar i det fallet är:
- Vi vet inte om vi har rätt beskrivning av rumtiden innanför Rs.
- För att något med vilomassa ska kunna passera igenom ett maskhål krävs exotisk materia/energi, något som vi idag inte vet om det existerar.
- Att närma sig ett svart hål med liten massa skulle vara förödande för en tidsresenär. Tidvattenkraftverks skulle slita skeppet i stycken. Däremot är dessa effekter försumbara för supermassiva svarta hål.

Så svaret på sin fråga är, ja. Teoretiskt.

Att resa framåt i tiden pga relativ acceleration är inte bara en teori, det är möjligt. Här handlar det mer om att det krävs mycket energi att komma upp i relativistiska hastigheter.
Teoretiskt skulle du, om du accelererar och passerar ljushastigheten förflytta dig bakåt i tiden. Det tråkiga är vara att inget med vilomassa någonsin kan nå ljusets hastighet. Bara godtyckligt nära.
__________________
Senast redigerad av PuffTheDragon 2014-07-29 kl. 13:38.
Citera
2014-07-29, 14:18
  #10
Medlem
Allanthyas avatar
Enligt Einsteins relativitetsteori så går tiden långsammare ju närmare ljusets hastighet du kommer, om du skulle skicka en klocka i LHC i nära ljusets hastighet skulle visarna knappt ha rört sig, det trots att det gått minuter eller timmar utanför. Fenomenet upplevs av astronauter som har varit ombord på ISS osv också.
Citera
2014-07-29, 14:19
  #11
Medlem
MasterBaits avatar
Nåja, det beror på hur man definierar "tid". Många forskare håller inte alls med om att tid är en dimension såsom rummet, utan bara förändringar som sker i rummet där varje objekt har sin egen förändringshastighet eller egen tid. Ingen gemensam tid finns. Tid är bara förändringar inuti materien samt expansion av universum. Om det är så kan inte man inte reversera förändringarna och göra om dom baklänges eftersom de redan skett. Tid i den bemärkelsen existerar inte.

Liksom man kan frysa saker i frysen och göra att förändringar går långsammare eller vissa upphör, så kan man orsaka att saker förändras långsammare, men de kan som sagt inte reverseras. Stoppar du mögligt bröd i frysen är det lika mögligt när du tar ut den, även om du dödat en del bakterier.
__________________
Senast redigerad av MasterBait 2014-07-29 kl. 14:22.
Citera
2014-07-29, 14:21
  #12
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allanthya
Enligt Einsteins relativitetsteori så går tiden långsammare ju närmare ljusets hastighet du kommer, om du skulle skicka en klocka i LHC i nära ljusets hastighet skulle visarna knappt ha rört sig, det trots att det gått minuter eller timmar utanför. Fenomenet upplevs av astronauter som har varit ombord på ISS osv också.
Och inte minst våra GPS satelliter som är beroende av detta. De skulle ge oss helt fel information om de inte kompenserade för både den relativa hastigheten och det faktum att de befinner sig längre bort från Jordens masscentrum.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback