2014-07-28, 10:54
Medlem
Jag har en liten kastrull, ⌀ 14 cm, lämplig för äggkokning etc men tyvärr inget lock. Googlar jag så hittar jag ett lock i rätt storlek, från Alessi. Det kostar typ lika mycket som tre kastruller. Jag gillar Alessi, halva mitt kök är Alessi men det känns som att sminka en gris och samtidigt elda upp pengar ā la Gudrun Schyman att köpa det där locket.

Någon som kan tipsa om var man kan hitta lösa rimligt billiga kastrullock?
Citera
2014-07-28, 11:00
Medlem
Loppis eller second hand.
Citera
2014-07-28, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
Loppis eller second hand.

Tack för svaret.

Synd att inte tid är gratis…Alessilocket är nog billigare än att lägga timmar (och mil) på att leta runt sådär…
Citera
2014-07-28, 12:53
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d-b
Jag har en liten kastrull, ⌀ 14 cm, lämplig för äggkokning etc men tyvärr inget lock. Googlar jag så hittar jag ett lock i rätt storlek, från Alessi. Det kostar typ lika mycket som tre kastruller. Jag gillar Alessi, halva mitt kök är Alessi men det känns som att sminka en gris och samtidigt elda upp pengar ā la Gudrun Schyman att köpa det där locket.

Någon som kan tipsa om var man kan hitta lösa rimligt billiga kastrullock?
Psst... Du vet väl att man inte använder lock när man kokar ägg?
Citera
2014-07-28, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Psst... Du vet väl att man inte använder lock när man kokar ägg?

Eeh wot? Har du någonsin kokat ett ägg? Låter som du borde gå om högstadiets hemkunskap.
Citera
2014-07-28, 13:17
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Eeh wot? Har du någonsin kokat ett ägg? Låter som du borde gå om högstadiets hemkunskap.
Säg att du skämtar?
http://www.kokaagg.se/
Citera
2014-07-28, 13:22
Medlem
Irrelevantnames avatar
Citat:

Du som borde förklara varför man ska köra med lock då alla hemsidor som dyker upp på en googling menar på att man kokar ägg utan lock.
Citera
2014-07-28, 14:36
Moderator
evilhoneys avatar
Man kan ju ha locket på medans vattnet kokar upp.
Det är dock en fråga som behandlas i andra trådar, den här går enligt trådstartens innehåll till inköpsställen och vi håller tråden kring locken.
//mod

Matlagning och metoder --> Matredskap och inköpsställen
/Moderator
Citera
2014-07-28, 14:53
Moderator
rotadents avatar
Alessi-locket går att köpa billigare på eBay (antar åtminstone att det inte var så billigt som i länken):
http://www.ebay.com/itm/ALESSI-COPER...item43ad6bfe2f

Ett annat rimligt alternativ är väl att köpa en billig 14cm kastrull med lock och helt enkelt använda locket? Så har jag gjort med stekpannor, köpt en billig panna på ICA Maxi för att få ett 28cm glaslock till en bra stekpanna. Det funkade skitbra.
Citera
2014-07-28, 16:42
Medlem
Du får väl använda ett större lock exempelvis ett som är 20 cm. Det har du säkert redan i köket.
Citera
2014-07-28, 23:00
Medlem
Snikvarianten, en bit alufolie ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här