Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2019-07-27, 22:11
  #73
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahatamejomnikan
Någon som kallar Wittegensten för Witte är per definition en idiot. Du missade visst att hela analysen jag gav var en glidning från den tidigare till den äldre Wittgenstein. Utan att ha begripit varken det som var innan eller det som kom efter, precis som en utvecklingsstörd.

Lycka till med gruppbedömningen och Komvuxkursen i filosofi!

PS. På ett filosofiskt plan kan det vara rätt att ta livet av sig om man ser att verkligheten rämnar, och det visar sig att man är en idiot. Har du några DÄO filosofiska synpunkter i den här frågan, din insinuerat men missförstått jävla idiot?

Du blev upprörd. Inte någon bra utgångspunkt för vidare samtal.

Men innan jag läste dina föraktfulla kommentarer tänkte jag vidare på Wittes tänkbara diagnos. Och då hur den kan ha påverkat hans filosofiska tänkande. Och tar ändå upp det.

I borderlinediagnosen finns en återkommande tomhetskänsla. Den kan spåras i hans TLP.
Det finns mycket i hans relationer till andra i hans omgivning som påminner om hur en borderline relaterar och påverkar andra.
Det finns också ett narcisstiskt drag hos Witte som yttrar sig i hur han underlåter att läsa in sig på andra filosofer och hur han själv anser sig ha kommit till den ultimata klarheten.
At han var en olycklig människa med mycket personliga problem står klart.

Ps. Jag undrar om du är begåvad som du gör anspråk på att vara, eller bara bråkig. Eller i bästa fall en kombination av båda.
__________________
Senast redigerad av Jof 2019-07-27 kl. 22:14.
Citera
2019-09-02, 23:31
  #74
Medlem
Gillar sats 2 som säger något i stil med att ’fallet, faktum, är att sakförhållanden föreligger.’ Den känns så självklar att den blir betydelselös så därför tycker jag den sammanfattar boken rätt bra.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback