Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-25, 16:43
Medlem
Hej.

Jag hoppas att det här är rätt underforum att ställa denna frågan i.

Jag behöver kunna se dansk tv, DR1 och DR2 via parabol här i Sverige. Canal Digital i Danmark påstår att det, förutom att det är olagligt, inte går, rent tekniskt.

Jag kan köpa ett danskt Canal Digital-kort via bulvan, men vet inte om det kommer att fungera i min anläggning.

Finns det någon som vet om det funkar, eller om det finns något annat sätt att lösa problemet?

Jag undviker helst att använda mig av proxy + internettv om det är möjligt.

Tacksam för all hjälp
Citera
2014-07-25, 20:15
Medlem
Kabeltattarens avatar
Rent tekniskt är det inga problem, både Viasat och CD har DR1 & 2. Problemet ligger i att få tag i programkort då det inte går att teckna avtal som privatperson till det om man bor i Sverige. Men om du kan få tag i ett danskt programkort så bör det inte vara några problem. Vad har du för grejor?
Citera
2014-07-26, 17:44
Medlem
Hej, och tack för svaret.

För tillfället har jag en NanoXX HDTV Box och en Philips HD-ready TV. Vad det är för parabol vet jag inte.

Om jag köper ett danskt kanalkort så ingår dock kort, box och parabol, som ju då borde vara kompatibla med danska kanaler?

Mvh
mrXU
Citera
2014-07-26, 22:21
Medlem
Kabeltattarens avatar
Så vad är problemet?
Citera
2014-07-26, 22:36
Medlem
Korten knutna till en specifik box för Canal Digital i Sverige ,skulle tro att det är samma i Danmark.
Parabolen skall vara inställd på Thor 5/6 at 0.8°W
http://www.lyngsat.com/packages/canaldigital.html
Citera
2014-09-03, 15:50
Medlem
Jag köpte kort + box från Danmark och kan konstatera att det fungerar problemfritt.
Så om man vill se danska kanaler i Sverige och har tillgång till en dansk bekant som kan agera bulvan är det bara att öppna plånboken så är problemet löst.

Tack för hjälpen!
Citera
2014-09-27, 00:08
Medlem
Övrig hemelektronik --> TV-, bild- och mediautrustning
/Moderator
Citera
2015-12-12, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrXU
Jag köpte kort + box från Danmark och kan konstatera att det fungerar problemfritt.
Så om man vill se danska kanaler i Sverige och har tillgång till en dansk bekant som kan agera bulvan är det bara att öppna plånboken så är problemet löst.

Tack för hjälpen!

Vad heter boxen och kortet som du köpte? Är det via antenn, parabol eller bredband?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback