2014-07-25, 13:34
Medlem
konanes avatar
Efter att jag för några dagar sedan klickade runt på olika streaming-sidor (något som jag inte har koll på vilka som är vettiga och inte) fick jag förmodligen något malware eller dylikt på datorn då min muspekare hänger sig helt plötsligt på skärmen. Försöker jag att röra musen flimrar den bara.

Jag har kört Malwarebytes, Spybot Search & Destroy och NOD32 flertalet gånger, ibland hittar dem saker ibland inte. Det är oftast Spybot som hittar en hel del och Malware som hittar 2-4 olika saker.
Dock verkar allt de hittar ha lägsta risknivån.

I onsdags när problemet först uppstod räckte det med att jag körde Malware några gånger och då hittade den något och bad om en omstart. Efter omstarten funkade det bra i nästan ett dygn. Igår uppstod problemen ingen utan att Malware hittade något.
Det absolut konstigaste enligt mig är att musen går att röra på om jag har Malwarebytes-programmet uppe. Tabbar jag fram det fungerar musen som vanligt, men så fort jag klickar utanför programmet eller tabbar fram något annat fungerar det inte längre.

Det andra som jag har upptäckt är att om jag startar datorn i "Diagnostic Startup" fungerar musen.
Dock hängde den sig en gång när jag hade alla tre virus-programmen igång och startade Photoshop. Då frös musen igen. Vilket får mig nästan att tro att det kanske är något annat som är problemet?

Jag har provat med andra möss, drivare och usb-uttag, så det är inte själva musen eller usb-uttaget som det är fel på.

Bild på vilka program som startar vid starup och de röda cirklarna visar vart musen hänger sig. Första två dagarna var det alltid vid cirkeln till höger, idag har det varit cirkeln till vänster. Jag har två skärmar varar detta händer bara på den ena.
http://imgur.com/7iE1eE6

Problemet uppstår inte direkt efter omstart heller utan efter att några program har startats upp. Först kan jag röra på musen som vanligt, sen ser jag att Steam och Origin startar upp sen hänger sig musen.

Det skall tilläggas att jag även har gjort en Restore Point till dagen innan jag upptäckte problemet, men det har inte hjälpt.

All hjälp uppskattas, tack så mycket!
Citera
2014-07-25, 17:02
Medlem
1FFs avatar
Kanske något ! ? - http://www.thewindowsclub.com/mouse-...t-edge-windows
Citera
2014-07-25, 17:32
Medlem
konanes avatar
Nu börjar jag bli lite frustrerad, har suttit hela dagen med detta. Tur att man har semester och är förkyld. Hade ändå inte gjort något produktivt.

Statusrapport:
Jag har gjort en HiJackThis-logg på datorn när musen har hängt sig. Jag postade dem här:
(FB) *** Den stora Hijackthis-tråden ***
(FB) *** Den stora Hijackthis-tråden ***

Nod32 hittar fortfarande ingenting.
Malwarebytes hittar ingenting.
Spybot hittar småsaker som filer som blivit ändrade i el liknande. Verkar inte vara något farligt eller konstigt.

För en kort stund sedan trodde jag att problemet hade löst sig då jag han starta ett spel. Men väl inne i spelet hängde sig muspekaren igen. Gjorde då en norsk omstart och fick upp detta meddelandet vid uppstart:
http://i.imgur.com/1NZ2HTZ.jpg

Jag har inte överklockat verken processorn eller grafikkortet eller något annat för den delen heller på denna datorn.
Det skall tilläggas att nu har muspekaren fryst sig på ytterligare ett nytt ställe, mitt i mellan de andra två platserna och lite längre ner.
Vad kan det vara?
Senast redigerad av konane 2014-07-25 kl. 17:34.
Citera
2014-07-25, 17:33
Medlem
konanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Kanske något ! ? - http://www.thewindowsclub.com/mouse-...t-edge-windows

Det skadar kanske inte att försöka, men har kört två skärmar i flera månader utan problem.

EDIT: Jag testade att göra det, dock utan någon förändring.
Senast redigerad av konane 2014-07-25 kl. 17:41.
Citera
2014-07-25, 18:00
Medlem
1FFs avatar
Har du provat med att ominstallera musens drivrutin ?

Vad är en norsk omstart ?

Fast det var ju bara på ena skärmen så kanske dennes drivis ?
Senast redigerad av 1FF 2014-07-25 kl. 18:27.
Citera
2014-07-26, 11:43
Medlem
konanes avatar
Igår fungerade det som det skulle i några timmar på kvällen, men idag kvarstår problemet.

Jag har provat att inaktivera alla program under "Startup" men då uppstår problemet bara snabbare.
Problemet uppstår efter att alla program som jag har aktiverat i "Startup" är startade, men fortfarande inte om jag är i "Diagnostic start" (då den har alla grund drivare och program). Så det är någonting som kickar igång i normal läget som inte kickar igång i diagnostic.
Vad kan det vara?

Så här ser det ut som jag hittar via Spybot i jämna mellanrum:
http://i.imgur.com/OlHmcKk.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Har du provat med att ominstallera musens drivrutin ?

Vad är en norsk omstart ?

Fast det var ju bara på ena skärmen så kanske dennes drivis ?

Musens drivrutin har jag installerat om flera gånger.

Norsk omstart är väl egentligen när man drar ut sladden till datorn, men jag syftade på att starta om den fysiskt på själva burken.
Senast redigerad av konane 2014-07-26 kl. 12:33.
Citera
2014-07-26, 13:10
Medlem
konanes avatar
Den förra restore point:en jag provade var från den 22/7, jag provade att ta en från 12/7 dock utan lyckat resultat.
Citera
2014-07-26, 14:35
Medlem
1FFs avatar
Ja jag har ingenting annat att komma med än att kolla drivisar t.e.x den ena skärmens för det funkar ju i diagnostic mode men - det där senaste restore points försöket talar väl snarare om hårdvaran .

Hursomhelst - lycka till !
Citera
2014-07-26, 18:51
Medlem
194.18.169.38s avatar
ubuntu från linux live usb. funkar det där = mjukvaruproblem
samma fel = hårdvata.
Citera
2014-07-29, 01:45
Medlem
konanes avatar
Jag är nästan löst problemet, jag skulle tro att det är något knas med några drivare.

Jag hittade några länkar som ungefär rörde mitt problem:
http://www.dedoimedo.com/computers/nvidia-freezes.html
http://www.techspot.com/community/to...-screen.52419/

Och avinstallerade drivarna i "Device Manager" för grafikkortet då en "roll back" inte hjälpte. Då fungerade det tillfälligt, nästa gång jag startade om datorn kvarstod problemet men ominstallerade jag drivarna igen funkade det.
Så har jag hållit på tills idag när jag startade datorn verkar det fungera som vanligt.

Det känns fortfarande väldigt konstigt då jag hade de senaste drivarna till grafikkortet och det var flera veckor sedan de kom ut.
Dock har problemet uppkommit en gång när jag startade Counter-Strike: Global Offensive. Men stängde jag ner och startade upp spelet fungerade musen igen.

Det är ett GeForce GTX 680 som jag har, om det skulle spela någon roll.
Citera
2014-07-29, 14:13
Medlem
194.18.169.38s avatar
Är det "piratat" OS är det inte konstigt att datorn beter sig konstigt. $k1tdows från P|rateb4y är som att köpa stö_ldgods. Funkar bra så länge man har mycket låga krav och är skrupulös. Och det kan gå åt pipsvängen med alltihop.
Senast redigerad av 194.18.169.38 2014-07-29 kl. 14:16. Anledning: slarvfel
Citera
2014-08-11, 12:25
Medlem
konanes avatar
Nej, det är inte pirat, köptes och installerades med datorn.

Jag har varit borta i två veckor och startade datorn för första gången idag. Hittills verkar det fungera rätt bra, men musen hängde sig i 10-20 sec för ett tag sedan.

Underligt problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in