• 1
  • 2
2014-07-24, 18:17
Medlem
Hej, jag vill börja spela in min musik och lägga upp den på youtube.. men hur spelar man in live? Vad behöver jag? Ska jag plugga in gitarr eller micka upp? Vilket program behöver jag? Eller spelar det ingen roll när det är live? Några tips?
Citera
2014-07-24, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av woodenheart
Hej, jag vill börja spela in min musik och lägga upp den på youtube.. men hur spelar man in live? Vad behöver jag? Ska jag plugga in gitarr eller micka upp? Vilket program behöver jag? Eller spelar det ingen roll när det är live? Några tips?

Några av de mest älskade låtarna jag brukade skicka runt till släkt och vänner gjorde jag med en enkel hobbexmikrofon och Audacity.

Audacity är väldigt bra för sound-on-sound, och just live-inspelningar som du frågade efter. Du behöver nog en mikrofon dock.

Tro mig, det kan låta ganska hyfsat, även med en mikrofon från Hobbex för 39.50.

Nedanstående grej spelade jag in med ovanstående utrustning. Ta det för vad det är, jag höll på att prova lite nya ackord, och solade lite.

https://www.dropbox.com/s/e5cm7tl57k11wff/southern1.mp3
Senast redigerad av frukostvin 2014-07-24 kl. 18:59.
Citera
2014-07-24, 19:46
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woodenheart

Håller med Frukostvin om audacity, men säljer Hobbex fortfarande mikrofoner?? Mja skitsamma du kan ju hitta på Kjell&company eller valfri musikaffär en mikrofon.

Vad sitter du på för dator, ljudkort mm.

Enklast är att plugga in gitarren!
Citera
2014-07-24, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Håller med Frukostvin om audacity, men säljer Hobbex fortfarande mikrofoner?? Mja skitsamma du kan ju hitta på Kjell&company eller valfri musikaffär en mikrofon.

Vad sitter du på för dator, ljudkort mm.

Enklast är att plugga in gitarren!

Japp! Vill man spela in en enkel demo, men gitarr, bas, trummor och sång så är Audacity den mjukvaran man vill ha.

Sen vet jag ju inte hur mycket mikrofonerna kostar. (om ni inte vill gå till Hobbex) :-P

Men mellan 1000 och 2000 får man nog betala för en mick som varken är bu eller bä.
Senast redigerad av frukostvin 2014-07-24 kl. 20:31.
Citera
2014-07-24, 20:35
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frukostvin
Japp! Vill man spela in en enkel demo, men gitarr, bas, trummor och sång så är Audacity den mjukvaran man vill ha.

Sen vet jag ju inte hur mycket mikrofonerna kostar. (om ni inte vill gå till Hobbex) :-P

Men mellan 1000 och 2000 får man nog betala för en mick som varken är bu eller bä.

För 2000 kr får man en mick idag som även fungerar riktigt bra för uppmickning.

Vill man lägga lite pengar på ett inspelningsprogram tycker jag att Tracktion är bra precis som Audacity enkel och lättförstålig.
Citera
2014-07-24, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
För 2000 kr får man en mick idag som även fungerar riktigt bra för uppmickning.

Vill man lägga lite pengar på ett inspelningsprogram tycker jag att Tracktion är bra precis som Audacity enkel och lättförstålig.

Jag respekterar det du säger, men innan han går och köper en dyr mikrofon, så kanske han ska pröva sina vingar som gatumusikant?

Det är ingen dum idé. Att pröva sitt material på gatan!
Citera
2014-07-24, 21:26
Medlem
PiusXIIIs avatar
Acoustica Mixcraft 6 är ett billigt och bra alternativ. Det kostar 75 dollar, men finns även i en billigare variant som jag dock inte har någon erfarenhet av. Fördelen med programmet är att det är ganska lätt att lära sig och dessutom ett komplett program. Du kan ladda hem en fullt fungerande demo, men jag är osäker på om den kan användas i 3 eller 4 veckor. Det är enkelt att spela in ljud, och att använda ljudloopar. Programmet kommer med mängder av loopar, alltså små ljudsnuttar med livespelade trummor, basar och andra instrument. Programmet har dessutom en utmärkt mididel, med flera inbyggda instrument. Ska man använda dem är det bra med en liten USB/midiklaviatur, men de är inte så dyra idag. Begagnade kan du få för några hundra.

http://www.acoustica.com/mixcraft/

Der här är en länk till Thomann med deras billigaste keybpards.

http://www.thomann.de/se/cat.html?gf..._tasten&oa=pra
Citera
2014-07-24, 21:45
Medlem
PiusXIIIs avatar
När det gäller mikrofoner så är det något av en djungel. Det vanligaste är dynamiska- och kondesatormikrofoner. Vilka du kan använda beror på vilket ljudkort du har. När du vet lite mer vad du vill ha kan du säkert få fler råd. Det är inte fel att köpa en billig mikrofon om man bara vill testa sig fram lite. Jag fortsätter att länka till Thomann eftersom det är översiktligt. Priserna är inte nödvändigtvis lägst där.

Dynamiska mikrofoner. http://www.thomann.de/se/cat.html?gf...namiska&oa=pra

Stormembransmikrofoner. http://www.thomann.de/se/cat.html?gf...rofoner&oa=pra
Citera
2014-07-24, 22:07
Bannlyst
Du märker att experterna snackar mycket om teknik och om mikrofoner. Inte ett ord om min egen inspelning. Det beror på att dom är värdelös! Dom vill inte höra det, så vi håller det inom oss, oki!

Själv var jag inom norrlandsbigraden, men bögarna här utan milliär utbildning. Jag menar anus, är inte ett millitärt begrepp!
Citera
2014-07-24, 22:59
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frukostvin
Du märker att experterna snackar mycket om teknik och om mikrofoner. Inte ett ord om min egen inspelning. Det beror på att dom är värdelös! Dom vill inte höra det, så vi håller det inom oss, oki!

Själv var jag inom norrlandsbigraden, men bögarna här utan milliär utbildning. Jag menar anus, är inte ett millitärt begrepp!
lägg det på youtube eller soundcloud istället så man kan höra utan att ladda ner nåt man inte vet vad det är
Citera
2014-07-24, 23:44
Medlem
mikrofoner har jag tillgång till, en massa faktiskt från jobbet... många dyra och fina. det är mest att jag inte förstår hur jag ska få ihop det... har ett bra ljudkort från steinberg och en nyköp mac. Vad tkr ni om att micka upp gitarr och sång med kondensatormickar?
Citera
2014-07-24, 23:45
Medlem
och finns det en möjlighet till att mitt ljudkort inte stödjer kondensatormickarna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in