Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2014-07-28, 06:22
  #49
Medlem
VlClOUSs avatar
Intressant att ordet ''neger'' har blivit tabu i Sverige pga Amerikansk kultur, och att många nuförtiden
refererar till det som ''N-ordet''.
Citera
2014-07-29, 09:23
  #50
Medlem
Och då har den lilla historien som blev väldigt stor fått det väntade slutet:

http://www.gd.se/uppland/alvkarleby/...pa-negerbollen

Och de levde lyckliga i alla sina dagar i landet PK och prinsessan fick sin gambianske prins.
Citera
2014-08-01, 21:17
  #51
Medlem
Vi har ju benämningarna vitlök och gul lök.
Även vitkål ligger ju i gränslandet för vad vi kan tåla.
Tänkte även på att sfi programmet blir ännu svårare om vi skall döpa om olika föremål.

Så det rätta är väl att vi håller på dom välbeprövade sak benämningarna som de flesta förstår.
Citera
2014-08-02, 02:24
  #52
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Så jävla barnsligt. Hatar när denna sortens människor får uppmärksamhet,
letar problem. Och så viker hon sig och byter namnet nu också. Tack.

Skall ta Zakarias nummer och åka till Afrika i ett år, och helvete om jag
ser något som inte står rätt till där. Ärligt talat, han är skadad och
förstör ryktet för de andra i organisationen.

Jag skall starta "Svenskarnas rätt i Världen". Mitt första fokus kommer
vara bristen på Kristna kyrkor i Gambia. Det har gått för långt där nere nu.
Tydligen har de även vita tuggummipaket. Inte riktigt kloka med andra ord.
__________________
Senast redigerad av BeeGeesnose 2014-08-02 kl. 02:37.
Citera
2014-08-13, 14:20
  #53
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Det fanns även ett marknadsstånd som sålde chokladbollar med skylten "Chokladbollar eller kalla det vad fan ni vill".
Marknadsansvarig på Urkult ska prata med försäljaren som sålde chokladbollar.
http://www.allehanda.se/allmant/ange...mot-festivalen

Det är inte bara negerboll som slutar med anmälningar. Nu kan det ge problem att sälja den rasistiska kakan under namnet chokladboll också, om nazistförsäljaren antyder att den kan kallas något annat.
Citera
2014-08-13, 14:34
  #54
Avstängd
OrrenHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
http://www.allehanda.se/allmant/ange...mot-festivalen

Det är inte bara negerboll som slutar med anmälningar. Nu kan det ge problem att sälja den rasistiska kakan under namnet chokladboll också, om nazistförsäljaren antyder att den kan kallas något annat.


Alltså, vilket jävla snömos, trams och hafsiga argument. Ibland vill man bara sjunka genom golvet och försvinna.

"Jag som rasifierad kände mig inte trygg på festivalen."

- Jag som svensk känner mig inte trygg på Rinkeby Torg. Inga fackeltåg för detta problem anordnas.

"Men svart är en extremt problematisk färg"

- What? Hur fan då? Ska vi förbjuda svarta lakan, svarta knivar, svarta jeans, svarta toppar och svart målarfärg?

"Till exempel skulle det kunna finnas gästföreläsare som pratar om rasism och vithetsnorm under festivalen."

- Såklart. Gör om festivalen till en rasist och HBTQ-debatt. Fan, kan inte bara dessa tomtar stanna hemma istället? Vita blir utkastade från rasifierades möten, men vi ska underviss i tolerans, i världens mest toleranta land.
Citera
2014-08-21, 15:07
  #55
Medlem
Men är det rättvist att andra länder ska få ha liknande ord för att det ingår i deras språk?
Det verkar ju bara räcka att det liknar ordet "neger" så blir det uppståndelse. Så oavsett om man ändrar på nån vokal så skulle det inte godkännas.

Varför blir det inte samma uppståndelse om vinet Gato Negro, varför är det inte lika kränkande.
Ordet "negro" finns ju där

Man kan inte bara välja ut ett ord som vid ett smörgåsbord att det där är kränkande, men övriga liknande ord som förekommer på produkter är inte kränkande.

Det blev ju redan uppståndelsen när GB kom ut med sin glass "Nogger black"
Så är det mörkhyade som bestämt att allt som kan associeras som ordet neger är rasistisk. Det kvittar vilken uppställning ordet har.

Så uttömmande tjinkig är mörkhyade
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback