Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-28, 13:04
  #781
Medlem
Hej. Jag bor i Norge och jag ville bara tillägga att dom som väntar på att någon ska ankomma från Sverige har fel.

Det finnes gott om illegala invandrare i Norge, Norge har ställt många av dessa individer utanför samhällets skyddsnät.

Jag som svensk får extremt bra kontakt med invandrare i Norge, jag känner mig fan stolt som svensk utomlands. Invandrare som kommer fram och säger att Sverige är underbart, trevligaste människorna i världe etc. Låter ju inte som om dom vill oss något ont.

den där bombar i Stockholm blev nog taggad av Engelsmännens allmänna hate you all, inte som om Engelsmännen tycker om andra raser, inkluderat svenskar. Dom heja nog på honom dom white trash English! ! Det är dom riktiga grisarna från England, dom har startat alla världens problem, Palestina etc. Alla problem bottnar i den där djävla Queen tjack horan.

Visst finns det problem i Sverige, men vi har mycket kudos bland invandrare I världen. Tur att vi inte behandlar folk som i Norge, bygger utanförskap etc. Budskapet i Norge bland muslimer är - åh sverige i love you. Norge.... ja dom hatar norrmännen 100 %, men så är det ju ömsesidigt. Som man bäddar får man ligga brukar man säga. Norrmännen hatar tom sina grannar, hur f-n ska det gå när de tom hatar varandra?

någonting har gått galet i Norge sedan Breivik, dom är helt körda i bollen, allmänt dåligt intryck överlag, rena skistøvler mot varandra.

Att febrilt leta eller vänta på att någon utifrån ska komma...va f-n, det är ju uppenbart om man bor här vad som kommer att skje sooner than later. Terrorister? När, argsinta dåligt behandlade medmänniskor JA!

Smuggla vapen? Seriöst? Dom säljer ju för f-n pistoler och annat i den lokala parken i stan. Enkelt att fixa.

I min by så arresterad polisen dagligen illegala invandrare. När invandrare frågar om hjälp så kastar polisen ut dem, vägrar ge asyl ansökan etc. Typ gör vad du vill vi har inte tid med dig. Så sjukt dåligt.

Fack the world....
__________________
Senast redigerad av groggy79 2014-07-28 kl. 13:18.
Citera
2014-07-28, 13:09
  #782
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Känns ganska rimligt att fokusera på bussresenärer och större sällskap i bil. Bussen är billig och anonym. Att samåka i en bil eller två känns som om det passar de här lågbudget-gubbarna. Buss och delad bil är normala transportsätt i arabländerna, man reser på det sätt som man är van vid för att man tror att man smälter in.
Skulle fem-sex skäggiga jihadister sitta och se obekväma ut i en förstaklassvagn på tåget? tror inte riktigt det...
flyg undviker man pga att man inte vill ha sitt bagage kollat.

Etniska svenskar skulle säkert tänka sig att smyga genom skogen, men det här handlar om ökenfolk som inte är bekväma med svensk vildmark.
Ökenfolk? Vad jag har läst misstänks ju äkta Norrmän vara inblandade, antingen primärt (som attentatsmän) eller sekundärt genom att ha informerat sina kollegor i muslimska nätverk, och i såna fall borde de nog ha koll på Norges skog. Undvika att få sitt bagage kollat? Är det helt otänkbart att de fixar vapen och eventuella spränggrejs i Norge? Jag tror inte de behöver smuggla in nåt (mer än sig själva då polisen kan ha deras namn) för att kunna genomföra attentatet. Men jag kanske tänker fel här???
Citera
2014-07-28, 13:38
  #783
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Länk?

Det är fullt möjligt att du har rätt, men jag kan inte påminna mig att jag sett några sådana uttalanden.

Redan innan dådet uteslöts han från sen moské för extrema åsikter.
http://www.telegraph.co.uk/news/ukne...xtremists.html
http://m.gp.se/nyheter/goteborg/1.51...ion-i-goteborg
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4236985


Hade det inte varit för västerlänningars fördomar om muslimer (mer än en miljard människor som är en väldigt heterogen grupp) så hade inte denna panik behövt spridas i Norge nu och miljontals kronor kastats i sjön. Jag är övertygad om att den enda information PST hade var att det var en grupp stridande islamister som skulle hem till Norge. Det räckte på grund av den tragiska erfarenheten från 2011 (med massor av missar) för att ulösa landshysteri i vårt grannland. Men faktum är att inte ens bland islamister som utgör mindre än 1 % av alla muslimer är det aktuellt att strida i Norge.
Citera
2014-07-28, 13:49
  #784
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man kan ju alltid göra en enkel googling: Reseinformation Iran

Enbart Israel har varit mer omständligt att komma in i av alla länder jag har rest till.
Givetvis krävs visum för att överhuvudtaget bli insläppt. Själv får jag ha dubbla pass, för har du Israeliska stämplar i passet så kommer du inte in. Att komma & påstå att man "tappat" sitt pass & tro att man skulle bli insläppt är bara löjligt. Så att några sunniterrorister enkelt skulle kunna ta sig till Iran för att utföra attentat bär helt enkelt inte verklighetens prägel.

Googla lite på "iran border sucurity" så ser du att dom tar sin gränskontroll på allvar.
Så håll inte på att käfta emot när du inte vet ett skit om vad du snackar om, det blir bara pinsamt.

Att komma till Europa däremot är ju enkelt, bara att flyga till Sverige & säga att man inte har några ID-handlingar, så blir man placerad på ett olåst flyktingslott. Vilket förmodligen är det som norrmännen tror skall inträffa i det aktuella fallet, därav passkraven för att täppa till gränsen mot infiltration via Sverige.
Jag säger bara att det är meninglöst att skriva "jag har bla bla" utan att hänvisa till några källor. Flashback är fullt av mytomaner. Utan källor är det omöjligt att veta huruvida det folk skriver stämmer eller ej.
Citera
2014-07-28, 14:09
  #785
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nu verkar beredskapen på Oslos Centralstation ha höjts igen: Sedan 11-tiden idag bär poliserna åter "tvåhandvapen" (automatkarbin är det väl som avses) när de patrullerar:

http://www.expressen.se/nyheter/tung...tralen-i-oslo/
Beredskapen har inte trappats ner någon gång sedan PST gick ut med nyheten om terrorhotet. Det är risken för en terrorattack som PST nu har bedömt vara något lägre än tidigare.

Edit: Ops sorry, läste inte artikeln före jag svarade.
__________________
Senast redigerad av NothingToLose 2014-07-28 kl. 14:16.
Citera
2014-07-28, 14:11
  #786
Medlem
Inte alla är eniga i hur smart det var av norska myndigheter att gå ut med en offentlig varning.

Jarle Aabø, kommunikationsrådgivare anser att statsminister Erna Solberg och regeringen bör granskas.

- Man bör utse en kompetenskommission för att utreda Erna Solberg och andra myndighetspersoners informationshantering av terrorhotet som PST har registrerat, säger Aabø till Nettavisen.

http://www.nettavisen.no/na24/krever...l/8469222.html
Citera
2014-07-28, 14:12
  #787
Medlem
Ubaydullah Hussain, talesman för Profetens Ummah, säger att norska muslimer i Syrien inte förstår varför Norge är hotat.

- Detta är ren propaganda och bidrar till att svartmåla muslimer förutom att det även flyttar fokus bort från Palestinakonflikten. Samma uppfattning har de norska som strider i Syrien. Flera jag har talat med där nere, säger att detta sannolikt görs för att dölja Israels maktmissbruk och ockupation av Gasa-remsan, säger Hussain.

Vidare fortsätter han att antyda att Norge skulle ha gjort sig förtjänt av en islamistisk terrorattack.

Läs mer här: http://www.tv2.no/2014/07/27/nyheter/5849205
__________________
Senast redigerad av NothingToLose 2014-07-28 kl. 14:17.
Citera
2014-07-28, 14:21
  #788
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillo
Nu verkar hotet minskat. Varför, det vet jag inte. Igår när jag passerade gränsen vid 23 tiden så kollade de inte id-handlingar längre.

Jag har passerat i Svinesund i förra veckan och idag.
Ingen av gångerna kollades ID men har fått passera tullkontrollen där några poliser och tulltjänstemän stått och spanat.
Man ser väl så harmlös ut

Undrar om det skiljer mellan olika ställen?
Citera
2014-07-28, 14:24
  #789
Medlem
glimmandes avatar
Känns ganska överdrivet. Om de vet så mycket om ett eventuellt dåd så vet de rimligtvis även vilka som kan tänkas utföra det. Borde räcka med att hålla koll på dem alternativt kanske arrestera misstänkta om norrmännen har nåt att gå efter. Allmän terrorvarning tror jag inte hjälper så värst mer än att göra folk rädda.
Citera
2014-07-28, 14:25
  #790
Medlem
Hallå igjen. angående beredskapen i Norge.

Hmm, hur ska jag säga, jag umgås lite så där med en del "löst" folk. Det innebär "den öppna" scenen, hoppas ni förstår vad jag menar! lol

För ungefär ett par veckor sedan så satt jag med ett gäng pundare på byn och puffade lite röka etc. det gamla vanliga! Då kom Politi, dom brukar titta förbi dom grisarna! när vi snackades och skojade med grisarna, så fick jag en närmre titt på deras utrustning, som i vanliga fall består av en batong typ, tårgas, skinnhandskar och handbojor.

Den här gången så hade polisen inte vapen heller, men det var magasin, MÅNGA MAGASIN som satt på speciella klipp runt magen. Jag räknade minst 10 magasin på en gris.

Jag frågade så klart, kan du visa mig eller berätta om vad du har på dig?

Han blev lite tagen på sängen om man säger så, hans kollegor rullade på ögonen, när norsk pundarna fick syn på magasinen så utbröt en liten het diskussion, de spörade va fan går du runt med en massa magasin för? det är inte normalt.

Poliserna tittade på varandra konstigt, jag frågade igen, - fan du har över 200-300 kulor runt bältet, vad är det du väntar på? krig ? Var varmt ute och grisen var märkbart svettig från vikten av alla jevla kulor han bar runt på!

Han trippade till med en liten twitch i ansiktet, vi såg att hans kollegor också hade en massa magasin runt magen, dom vägrade svara på frågor om magasinen, å då var det dom som kom upp och ville snacka skit först lol, Vi såg inga vapen men man kunde anta att springa runt så "tugnt armerad" kan bara betyda att nåt är i luften. Jag har sett dessa gossar dyka upp beväpnade förut när det varit nån skottlossning eller nåt sånt, inte en chans att de bar runt på så mycket kulor.

Nånting är på gång helt klart. Å dom försökte att ta hand om situationen på egen hand och har förmodligen tappat spåret. Kan inte hjälpa mig men jag tänker när jag ser Politi att de är en blanding av skit kåta eller skitnödiga när man tittar på dem... hahahaha
__________________
Senast redigerad av groggy79 2014-07-28 kl. 14:28.
Citera
2014-07-28, 14:28
  #791
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Jag har passerat i Svinesund i förra veckan och idag.
Ingen av gångerna kollades ID men har fått passera tullkontrollen där några poliser och tulltjänstemän stått och spanat.
Man ser väl så harmlös ut

Undrar om det skiljer mellan olika ställen?

Jag tror polisen och tullen har fått relativt exakta saker att hålla utkik efter, och därmed så finns det ingen anledning till att kontrollera en del individer.
Citera
2014-07-28, 14:31
  #792
Medlem
Lite nytt:

* Norges statsminister Erna Solberg (H) reser utomlands på semester med familjen denna vecka, men kommer att följa terrorhotet mot Norge tätt, rapporterar NTB. Finansminister Siv Jensen (Frp) blir hennes ställföreträdare.

* Polisen kommer att hålla en pressträff klockan 17:30 istället för 16:00 som tidigare meddelats.

* Flygförbudet över Bergen är nu upphävt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback