2014-07-23, 19:57
Medlem
Medias avatar
Hej, jag har köpt ett paket blue dragon boil in bag sushiris.
det framkommer av förpackningen att det inte är kryddat?
jag ska krydda det efter tillagningen med socker, salt och risvinsvinäger men det står inte hur mycket jag bör använda av det och det känns omöjligt att höfta eftersom jag aldrig lagat sushi förut.

hur mycket av ingredienserna bör jag använda per påse?

kjamiz
Citera
2014-07-23, 20:38
Moderator
Fear2bes avatar
  1. For 3 cups of rice, use ½ cup of rice vinegar, 2 tablespoons of sugar and 2 teaspoons of salt.
  2. Mix together in small pot, on medium heat until all solids are mixed in.
  3. Pour mixture on rice and stir well.
  4. Let rice cool down for a few minutes until it is within the room temperature. Don't put the rice in the fridge to make it cool faster - that will damage the rice. You can however use a fan, A/C or put it by the window.
How to make sushi rice

Det finns färdigblandad sushivinäger annars går det bra att koka ihop den själv.

Man ska ta rätt mycket sushivinäger men det beror lite på hur riset beter sig också. Det får inte bli en risgrynsgröt, så häll på och vänd ner när du blandar. Rör inte runt allt för mycket.

När du kokar riset, var noggrann. Locket på under hela kokningen och låt riset vila en stund innan du häller på sushivinägern. Koka på låg temperatur.

När du låter risblandningen svalna så kan du ha en handduk över för att behålla fukt eller öppet och låta blandningen bli av med fukt.

Gör du en hyfsat liten sats så börja med 0.5 dl sushivinäger.
Citera
2014-07-28, 06:17
Medlem
Medias avatar
asså jag skulle inte behöva göra något det är fucking boil in bag, skulle koka 20 minuter och kryddas efter det då. Blev skit självfallet, överkokt och underkokt på samma gång. patetiskt. fiasko.
det slutade med att jag köpte chips och pizza istället och laxen härsknade i kylen.

men absolut provar en autentisk version med ett autentiskt ris.
Citera
2014-07-28, 21:42
Moderator
Fear2bes avatar
Det är väldigt viktigt att man är noggrann och väljer högkvalitativa råvaror. Är man noggrann och har de bästa råvarorna så kan man göra en sushi som är bättre än den dom serverar ute på restauranger.

Riset ska man skölja noggrant ett antal gånger och det ska vara ett ris som är speciellt avsett för sushi. Skulle nog undvika sortimentet som finns på Ica och gå till någon asiatisk affär istället. Skräckexemplet är att använda grötris - såg en bloggare som använde det.
Citera
2014-07-28, 22:44
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
det ska vara ett ris som är speciellt avsett för sushi. Skulle nog undvika sortimentet som finns på Ica och gå till någon asiatisk affär istället..

Nja, det är inte helt korrekt. Det behöver inte alls kallas "sushiris" eller vara speciellt avsett för sushi. Det ris som är äkta sushiris i Japan är helt enkelt kinesiskt och japanskt standardris, sånt som man använder varje dag till alla måltider och rätter. Man bara preparerar riset lite annorlunda med vinäger och socker, men annars är det samma rundkorniga standardris som man alltid äter. Gå in på närmaste Kinabutik och köp en säck med kinesiskt runt, kortkornigt ris så får man exakt samma ris som ICA och de andra butikerna kallar "sushiris", men för en tiondel av priset som dessa "vanliga" butiker tar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in