Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-20, 11:55
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoloid
Jag har funderingar att köpa en Opel Corsa modell -10 eller nyare och tänkte höra vad ni har att säga om den bilen?
Har googlat lite grann och dom flesta verkar nöjda med Corsan.
De flesta är nöjda med corsan för att det är en bra bil som alltid legat i topp i biltidningars tester.
Passa på att köpa en nu innan PSA förstör de spänstiga köregenskaperna som kom ur samarbetet med Italienarna.
Citera
2018-07-20, 21:06
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
De flesta är nöjda med corsan för att det är en bra bil som alltid legat i topp i biltidningars tester.
Passa på att köpa en nu innan PSA förstör de spänstiga köregenskaperna som kom ur samarbetet med Italienarna.
Håller med morsan är n bra duglig bil med mycket bra teknik under skalet bl.a. ett bromssystem från Bosch.
Kul bil som är billig att köpa och äga.
OPEL har ett oförkänt dåligt rykte som kommer från den direkt korrupta styrningen som fanns under 1990 talet. Och bekymren som kom med återförsäljarna i och med Saab krashen. Men ganska skapligt bilar med ett idag attraktivt pris.
Citera
2018-07-21, 00:54
  #159
Medlem
CompressorVanes avatar
Att folk inte kör dem är varning nog...
Citera
2018-07-21, 18:24
  #160
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Där kan jag hålla med! Opel brukar ha föredömligt enkla konstruktioner. Hörde om en modell där man hade en lucka på sprängkåpan och själva axeln mellan svänghjul och växellåda gick enkelt att plocka bort så det var alltså en bit-av-kaka att byta hela kopplingen.
Låter märkligt. Skulle man byta hela kopplingen genom den där luckan alltså? Vilken modell var det?

Opel omega är nog den enda opeln jag haft själv men den var faktiskt enkel att skruva med. Allting var konventionellt uppbyggt, som det var förr. Tyvärr rostade den upp fullständigt.
Citera
2018-07-21, 19:25
  #161
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Håller med morsan är n bra duglig bil med mycket bra teknik under skalet bl.a. ett bromssystem från Bosch.
Kul bil som är billig att köpa och äga.
OPEL har ett oförkänt dåligt rykte som kommer från den direkt korrupta styrningen som fanns under 1990 talet. Och bekymren som kom med återförsäljarna i och med Saab krashen. Men ganska skapligt bilar med ett idag attraktivt pris.
Bromssystem från Bosch är knappast något unikt. Opels dåliga rykte har nog inte så mycket med att Saab gick omkull heller. Opel har varit en tråkig bil för gubbar, vars rostbenägenhet endast överträffades av Lancia och Alfasud, sedan Hylands hörna hade premiär.
Citera
2018-07-21, 22:23
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Låter märkligt. Skulle man byta hela kopplingen genom den där luckan alltså? Vilken modell var det?

Opel omega är nog den enda opeln jag haft själv men den var faktiskt enkel att skruva med. Allting var konventionellt uppbyggt, som det var förr. Tyvärr rostade den upp fullständigt.

Kommer tyvärr inte ihåg modellnamnen.
Det var på de framhjulsdrivna som man bytte kopplingen utan demontering
av växellådan.
Försvann nog på nittiotalet?
Citera
2018-07-21, 22:28
  #163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Låter märkligt. Skulle man byta hela kopplingen genom den där luckan alltså? Vilken modell var det?

Opel omega är nog den enda opeln jag haft själv men den var faktiskt enkel att skruva med. Allting var konventionellt uppbyggt, som det var förr. Tyvärr rostade den upp fullständigt.

På Opel Kadett E som tillverkades fram till 1991 kunde man på vissa motormodeller byta kopplingen genom att ta den genom luckan. Tror det var bla på 1,6 liters motorerna.
Kan även ha funkat på Ascona C som hade liknande motorer.
Citera
2018-07-21, 22:47
  #164
Medlem
Baalzamons avatar
Låter som en dum lösning. Den där axeln vill man ju helst ha solid så den håller riktigt länge, inte delbar bara för att eventuellt byta koppling enklare någon gång under bilens levnadstid. Men jag har inte hört något om att den krånglat så det var väl bra då.
Citera
2018-07-22, 10:45
  #165
Medlem
Så en Opel har benägenhet att rosta eller vad säger ni andra?
Citera
2018-07-22, 11:39
  #166
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoloid
Så en Opel har benägenhet att rosta eller vad säger ni andra?
Dom hade det tidigare. Kadett tex sent 80 början 90tal.
Bilarna med en helt rak skärmkant på bakhjulen.
Dessa skärmkanter blev snabbt 5 cm kortare
Citera
2018-07-22, 17:39
  #167
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Kommer tyvärr inte ihåg modellnamnen.
Det var på de framhjulsdrivna som man bytte kopplingen utan demontering
av växellådan.
Försvann nog på nittiotalet?
Det var på kadett E (första framhjulsdrivna kadetten ev att asconan hade det med) tills omkring 1995 då de tog bort konstruktionen pga kopplingarna blev förstora så de inte gick ut genom hålet.
Höll bra och man bytte koppling på 30-45min.
Citera
2018-07-22, 17:55
  #168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Det var på kadett E (första framhjulsdrivna kadetten ev att asconan hade det med) tills omkring 1995 då de tog bort konstruktionen pga kopplingarna blev förstora så de inte gick ut genom hålet.
Höll bra och man bytte koppling på 30-45min.

Tack för lektionen.
Minns att man gjorde tryckplattan trycklös med små verktyg.
Samma princip som med Saab. Olika verktyg bara.

Men visst hade man kunnat behålla konceptet.
En större förstärkt lucka är nog inget problem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback