Citat:
Ursprungligen postat av
kjellkritisk
mja ett är att inte köpa billigase skit när det gäller akustisk gitarr oavsett om det är en nylon eller stålsträngad, risken är att man tappar sugen om den inte håller stämning eller halsen är banan.
stålsträngad är lättare då greppbrädan är smalare, generellt, än nylonsträngad men det finns undantag på båda.
Att akustiska guror skulle vara kompinstrument bara är rent nys, det går att skapa lika uttrycksfullt som elgitarr, det handlar mer om musiksmak och vilken typ av musik man vill spela. Cavatina visar på uttrycksfullheten hos en klassisk nylonsträngad gitarr.
idag finns akustiska guror nylon och stålsträngade med inbyggd mick, vilket gör att dessa kan spelas in direkt i dator om man så vill.
Ja, det går självklart att spela bra på en akustisk gitarr.
Den kan var mycket uttrycksfull som du säger.
Men inte för nybörjaren ... detär det jag menar.
Vi hör alltid hur nybörjare alltid rekommenderas att börja just med akustisk gitarr.
Det jag vill är att mena att det kanske inte alls är så självklart på något sätt.
Det är många som börjar men som också slutar ganska fort, det blir lite tråkigt om man inte kan och om variationsmöjligheterna är så obetydliga som med nylonakustisk - för nybörjaren.
Om nybörjaren istället hade skaffat sig en elgitarr (finns även billiga nybörjapaket har jag sett) så hade den haft mågna fler möjligheter som kunde hjälpa till att håla intresset vid liv.
Visst, även jag började med en nylonsträngad hobbex-gitarr. Men jag märkte ju att jag kunde spela redan från början, så jag köpte en elgitarr meddetsamma. Så jag "lärde" mig ju inget med/på den akustiska. Och om jag bara hade haft en sådan - eller kanske tillomed uppgraderat till en dyr akustisk gitarr (istället för elgitarren alltså), ja då hade jag inte fått ut det jag ville få ut av spelandet och jag hade slutat meddetsamma.
Men alla kan inte spela från början som jag kunde ju. Men även de som inte kan komemr nog att få det ännu roligare med elgitarr. Och det är roligt med dist för nybörjare som sagt. Själva sustainen går spelandet annorlunda. Det finns ingen sustain på akustiska.