• 1
  • 2
2014-07-22, 19:33
Medlem
SoulKitchens avatar
Vilket instrument är bäst om man är musikanalfabet och knappt har hållit i en gitarr som mig?

Jag ser mig om efter något nybörjarvänligt att spela på. Vet absolut inget om musik så jag skulle vilja ha en bra inkörsport till musiken som är skapligt lätt att lära sig spela i alla fall skapligt på.

Anledning till att jag vill spela är att jag har en stor mäng dödtid att slå ihjäl på dagarna och skulle gärna lägga den på att göra något som är både lärorikt och roligt. Tyvärr så tappar jag nog intresset om det är för krångligt så jag vill ta det lätt i början. De alternativ jag har läst om är munspel och gitarr men det skulle vara kul att se fler förslag och höra vad andra har för erfarenheter.

Det ska helst vara nånting som är billigt att syssla med och inte tar upp för mycket plats. Och som går att lära sig på egen hand.

Om det blir en gitarr köper jag helst en akustisk nylonsträngad, med andra ord en som man kan ta med sig var som helst och som inte går allt för hårt åt fingrarna till.

Kom gärna med förslag och synpunkter.
Citera
2014-07-22, 20:02
Medlem
kantoos avatar
En nybörjar synth kan ju vara billig, lätt att spela på, svårighetsgraden är ju upp till dig beroende på hur svåra låtar du vill ge dig in på, ett plus är att i princip alla låtar går att spela på piano så du har ett stort urval! Brudar blir även imponerande om man kan spela något de känner igen hehe!
Citera
2014-07-23, 10:10
Medlem
kjellkritisks avatar
Håller med om keyboard eller billig synth( kolla att de kan kopplas till midi) med hyfsat pianoljud alternativt gitarr.

Skaffa en ackordbok till det instrument du väljer och vispop eller liknande serie så har du lite låtar att spela till.

Nylonsträngande gitarrer har breda greppbrädor jämfört med stålsträngade vilket kan påverka om man har korta fingrar.

Var inte heller rädd för att leka på instrumentet alltså spela lite random toner och ackord, man lär sig på ett roligt sätt då, musik ska vara kul.
Citera
2014-07-23, 11:18
Medlem
dentotaltanonymas avatar
jag själv spelar piano, trummor, tvärflöjt och gitarr. om du är helt nybörjare så ska du börja med piano. där har du alla toner framför dig. det är lättare både teoretiskt och praktiskt
Citera
2014-07-23, 14:07
Bannlyst
Fördelen med gitarr är att det är lätt att komma igång med. När du lärt dig dom vanligaste ackorden exempelvis E, A, D, G, C, F så kommer du kunna spela ett par tusen låtar. Dessutom är det ett billigt instrument. På Youtube finns det också hundratals gitarrlektioner, från nybörjare till avancerad proffsnivå.

De flesta gitarrister kan inte läsa noter och har svaga kunskaper i musikteori, så det ska du inte ens fundera på.

Lycka till!
Citera
2014-07-23, 22:19
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Blockflöjt?
Med tanke på att det är det första instrumentet skolorna lär ut är det väl det lättaste också?
sen kan du ju alltid byta upp till nån sån silverflöjt eller vad det heter. Skitsnygga saker faktiskt.

Annars tycker jag att du ska satsa på elgitarr, inte akustisk gitarr. Med elgitarr får du oändliga möjligheter, medans den akustiska gitarren bara är ett kompinstrument för nybörjaren
Citera
2014-07-24, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Blockflöjt?
Med tanke på att det är det första instrumentet skolorna lär ut är det väl det lättaste också?
sen kan du ju alltid byta upp till nån sån silverflöjt eller vad det heter. Skitsnygga saker faktiskt.

Annars tycker jag att du ska satsa på elgitarr, inte akustisk gitarr. Med elgitarr får du oändliga möjligheter, medans den akustiska gitarren bara är ett kompinstrument för nybörjaren

Jag håller inte alls med. Själv spelade jag nylonsträngad gitarr minst två år innan jag köpte en el-gitarr.

Att den akustiska gitarren bara är ett kompinstrument är ju bara trams. Dessutom gnager nylonsträngar inte så mycket på dina fingertoppar.

Många av oss vill bli musikaliska ess! Tyvärr är jag väl nog det enda ässet. Men man ska inte glömma den glädje som ett instrument kan ge en människa. Folk frågar mig om jag fortfarande spelar gitarr? Det är mitt instrument och jag kommer att spela gura tills jag dör.

Sånt fattar inte folk som inte spelar nåt instrument. Dom tror att det är en grej man håller på med i 10-20-30 år. Men så är det inte. Det är en livslång kärlekshistoria om att kunna uttrycka sig med toner.
Senast redigerad av frukostvin 2014-07-24 kl. 19:16.
Citera
2014-07-24, 19:42
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frukostvin
Jag håller inte alls med. Själv spelade jag nylonsträngad gitarr minst två år innan jag köpte en el-gitarr.

Att den akustiska gitarren bara är ett kompinstrument är ju bara trams. Dessutom gnager nylonsträngar inte så mycket på dina fingertoppar.

Många av oss vill bli musikaliska ess! Tyvärr är jag väl nog det enda ässet. Men man ska inte glömma den glädje som ett instrument kan ge en människa. Folk frågar mig om jag fortfarande spelar gitarr? Det är mitt instrument och jag kommer att spela gura tills jag dör.

Sånt fattar inte folk som inte spelar nåt instrument. Dom tror att det är en grej man håller på med i 10-20-30 år. Men så är det inte. Det är en livslång kärlekshistoria om att kunna uttrycka sig med toner.
Man kan alltid köpa sig en nylonsträngad hobbexgitarr sen, när man väl lärt sig sina grunder på elgitarren.
Risken att man skiter i att fortsätta är nog annas för stor om man börjar med just en sådan nylonsak.
Det är inte ens ett kompinstrument för nybörjaren, det är mer nån percussion och de toner man tror sig höra och känna genom vibrationerna i gitarren - de når inte ut till de andra lyssnarna. För dem är det bara "plink plink" eller "strm, strm".

Om du nu är nåt äss så visar du inte direkt upp några exempel. Länkar till nån mysko nedladdningsgrej istället för enkel youtubevariant där vi alla kan höra. Vi vill höra

Men en elgitarr är lätatre än tom en nylonsträngad. Halsen är smalare och alltså mer greppvänlig och strängarna kan vara tunna och inte alls göra ont.
Uttrycksmöjligheterna är helt enkelt oändligt mycket bättre än en akustisk. Dessutom älskar alla nybörjare disten.
Citera
2014-07-24, 19:58
Medlem
kjellkritisks avatar
mja ett är att inte köpa billigase skit när det gäller akustisk gitarr oavsett om det är en nylon eller stålsträngad, risken är att man tappar sugen om den inte håller stämning eller halsen är banan.

stålsträngad är lättare då greppbrädan är smalare, generellt, än nylonsträngad men det finns undantag på båda.

Att akustiska guror skulle vara kompinstrument bara är rent nys, det går att skapa lika uttrycksfullt som elgitarr, det handlar mer om musiksmak och vilken typ av musik man vill spela. Cavatina visar på uttrycksfullheten hos en klassisk nylonsträngad gitarr.

idag finns akustiska guror nylon och stålsträngade med inbyggd mick, vilket gör att dessa kan spelas in direkt i dator om man så vill.
Citera
2014-07-24, 20:01
Bannlyst
[raderat]
Senast redigerad av frukostvin 2014-07-24 kl. 20:09.
Citera
2014-07-24, 20:07
Bannlyst
[quote=frukostvin|49693834]Kör med en nylonsträngad, eller el-gitarr. Det är lite korkat att säga att "halsen är lite smalare" .. Det är liksom inte nåt man bör lyssna på.

Jag har förmodligen spelat längre än den där killen ovanför. Han är okej! Fast han bör inte vara bemyndigad av att säga vad som är bra för en nybörjare. Jag är ledsen för nu tog jag bort alla fina grejer jag hade förberett till dig. Skyll inte på mig. Skyll på han som började med sitt trista grejer...
Citera
2014-07-24, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
mja ett är att inte köpa billigase skit när det gäller akustisk gitarr oavsett om det är en nylon eller stålsträngad, risken är att man tappar sugen om den inte håller stämning eller halsen är banan.

stålsträngad är lättare då greppbrädan är smalare, generellt, än nylonsträngad men det finns undantag på båda.

Att akustiska guror skulle vara kompinstrument bara är rent nys, det går att skapa lika uttrycksfullt som elgitarr, det handlar mer om musiksmak och vilken typ av musik man vill spela. Cavatina visar på uttrycksfullheten hos en klassisk nylonsträngad gitarr.

idag finns akustiska guror nylon och stålsträngade med inbyggd mick, vilket gör att dessa kan spelas in direkt i dator om man så vill.

Jag tycker inte att du på något vis uppvisar någon form av perfektion.. men har du hört Seasick Steve. Jävligt bra om du frågar mig!

http://www.youtube.com/watch?v=C3Iam7JELDM
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in