Citat:
Ursprungligen postat av
frukostvin
Jag håller inte alls med. Själv spelade jag nylonsträngad gitarr minst två år innan jag köpte en el-gitarr.
Att den akustiska gitarren bara är ett kompinstrument är ju bara trams. Dessutom gnager nylonsträngar inte så mycket på dina fingertoppar.
Många av oss vill bli musikaliska ess! Tyvärr är jag väl nog det enda ässet. Men man ska inte glömma den glädje som ett instrument kan ge en människa. Folk frågar mig om jag fortfarande spelar gitarr? Det är mitt instrument och jag kommer att spela gura tills jag dör.
Sånt fattar inte folk som inte spelar nåt instrument. Dom tror att det är en grej man håller på med i 10-20-30 år. Men så är det inte. Det är en livslång kärlekshistoria om att kunna uttrycka sig med toner.
Man kan alltid köpa sig en nylonsträngad hobbexgitarr sen, när man väl lärt sig sina grunder på elgitarren.
Risken att man skiter i att fortsätta är nog annas för stor om man börjar med just en sådan nylonsak.
Det är inte ens ett kompinstrument för nybörjaren, det är mer nån percussion och de toner man tror sig höra och känna genom vibrationerna i gitarren - de når inte ut till de andra lyssnarna. För dem är det bara "plink plink" eller "strm, strm".
Om du nu är nåt äss så visar du inte direkt upp några exempel. Länkar till nån mysko nedladdningsgrej istället för enkel youtubevariant där vi alla kan höra. Vi vill höra
Men en elgitarr är lätatre än tom en nylonsträngad. Halsen är smalare och alltså mer greppvänlig och strängarna kan vara tunna och inte alls göra ont.
Uttrycksmöjligheterna är helt enkelt oändligt mycket bättre än en akustisk. Dessutom älskar alla nybörjare disten.