Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-22, 18:27
  #1
Medlem
Hallå där!
Planen är att jag och två stycken till ska flyga från kalla Sverige mot nya zeeland i september. Och har lite frågor.
1. Har varit och rest och jobbat i australien ett år tidigare. så min fråga är om det är lika lätt att få jobb där? är utbildad kock och har mångårig erfarenhet inom det och servering.
2. priser? mat/boende/kläder?
3. vilken stad ska man välja att bostätta sig i? lätt att hitta lägenhet? priser? klimat?
4. Vi ska även utforska landet, så är det bäst att hyra eller köpa en bil? typ en campervan vill vi ha. även hur funkar de med gratis camping och riktiga campingar? priser?
5. vad får vi inte missa?

tack på förhand / david
Citera
2014-07-22, 19:02
  #2
Medlem
raajtans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davidharja
Hallå där!
Planen är att jag och två stycken till ska flyga från kalla Sverige mot nya zeeland i september. Och har lite frågor.
1. Har varit och rest och jobbat i australien ett år tidigare. så min fråga är om det är lika lätt att få jobb där? är utbildad kock och har mångårig erfarenhet inom det och servering.
2. priser? mat/boende/kläder?
3. vilken stad ska man välja att bostätta sig i? lätt att hitta lägenhet? priser? klimat?
4. Vi ska även utforska landet, så är det bäst att hyra eller köpa en bil? typ en campervan vill vi ha. även hur funkar de med gratis camping och riktiga campingar? priser?
5. vad får vi inte missa?

tack på förhand / david


Jag kan väll säga att jag har någorlunda mycket erfaring av nya zeeland då jag har bott där i 1 år tidigare (utbytesår). Själv hade jag sagt att bil är det enklaste och mest komfortabla resemedlet, detta då friheten blir sjukt stor. Har ni tillgång till sängplatser i bilen blir det mycket billigare i längden också.

Mina personliga favoritställen är Queenstown och Nelson, båda på sydön. Detta eftersom de båda är grymt fina ställen och queenstown har alla typer upplevelser (rafting, bungee och skydive). Nelson kan man paddla kajak i och campa på stränder som man är ensam på, vattnet är glasklart och det simmar sälar under en. Bada går också.

Uppe vid Lake Wanaka, kan man mata laxar och skåda sjukt fin natur (det är uppe här/runt detta område sagan om ringen är inspelat). Samma med Lake Tekapo.

Ofta så har hostels en regel som går ut på att om man städar ca 3 timmar varje dag, så får man bo gratis. Detta är ett alternativ till boende.

Köpa bil går, det brukar inte vara så dyrt att hitta skräpbilar, kolla på typ trademe.co.nz, och det blir troligtvis billigare i längden.

Klimat kan man säga är som Norge/Sverige. Det är inte tropiskt varmt och det kan komma vindar. Men det kan helt klart bli varmt, den varmaste månaden i NZ är februari (den var helt jävlig när jag var där, kokade verkligen). Det finns billiga kläder, ofta i storstäder (tror woolsworth (mataffär) har kläder, men är lite osäker.) men dessa är inte av hög kvalitet såklar, om man ska ha märken, blir det runt svenska priser.

släng iväg ett pm om du vill veta mer
__________________
Senast redigerad av raajtan 2014-07-22 kl. 19:10.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2413594

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback