• 1
  • 2
2014-07-22, 17:23
Medlem
Provade hyfsat nyöppnade Lidls falu här på Erikslust(Malmö), den var inte så god - milt sagt.

Lidls egna märke.

Nu sitter man här med 1kg falu som jag inte vill slänga av principiella skäl. Vad kan man göra för att lindra de konstiga kryddorna? Koka den?

Tips tas emot tacksamt.

Köp aldrig falukorv på Lidl...
Citera
2014-07-22, 17:29
Medlem
En simpel korv stroganoff kanske hjälper dig med ditt missöde?

Blanda ner tomatpuré, grädde, lite kryddor o så. Världens simplaste rätt : )
Citera
2014-07-22, 17:29
Medlem
MeanMEs avatar
Krydda upp den med något som "dödar" skitsmaken dvs med någon kraftig krydda eller stark.
Blir då chili, cayenne, curry eller kryddnejlika du kan köra på.
Sedan har du ett gäng kryddpastor och såser du kan använda.
Citera
2014-07-22, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WcLasT
En simpel korv stroganoff kanske hjälper dig med ditt missöde?

Blanda ner tomatpuré, grädde, lite kryddor o så. Världens simplaste rätt : )

Gjorde det igår, ätbart men inte så gott om man säger så...

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Krydda upp den med något som "dödar" skitsmaken dvs med någon kraftig krydda eller stark.
Blir då chili, cayenne, curry eller kryddnejlika du kan köra på.
Sedan har du ett gäng kryddpastor och såser du kan använda.

Falu+curry? Intressant har du provat? Curry (har div. sorter) skulle nog kunna döda...
Citera
2014-07-22, 17:42
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NitsirK72
Gjorde det igår, ätbart men inte så gott om man säger så...

Falu+curry? Intressant har du provat? Curry (har div. sorter) skulle nog kunna döda...
Det är godare än det låter. Jag brukar göra det ungefär som en currykryddad korvstroganoff fast du byter ut tomatpurén mot currypulver. Eller inte egentligen byter ut, men minskar ner rejält på tomatpurén, och så lägger du till rejält med valfritt currypulver samt förstärker med paprikapulver. Brukar bli mumsig vardagsmat.
Citera
2014-07-22, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Det är godare än det låter. Jag brukar göra det ungefär som en currykryddad korvstroganoff fast du byter ut tomatpurén mot currypulver. Eller inte egentligen byter ut, men minskar ner rejält på tomatpurén, och så lägger du till rejält med valfritt currypulver samt förstärker med paprikapulver. Brukar bli mumsig vardagsmat.

Tack för tipset.

Har ingen grädde hemma, vad tror du om att steka med currykrydda samt en sweet-chili-sås? Pasta eller ris till det.

Edit,
Testkör en faluskiva med mycket curry nu.
Senast redigerad av NitsirK72 2014-07-22 kl. 18:00.
Citera
2014-07-22, 17:59
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Tack för tipset.

Har ingen grädde hemma, vad tror du om att steka med currykrydda samt en sweet-chili-sås? Pasta eller ris till det.
Sweetchili brukar inte gå så bra ihop med curry tycker jag. Har du sweetchili hemma, kan du väl bara steka på falukorven i wokstrimlor, gärna med lite lök och om du har någon grönsak hemma. Och sedan servera med sweetchili sås och ris.
Citera
2014-07-22, 18:01
Bannlyst
skiva korven , släng i ungsform , häll över lite grädde och krydda , ananas och riven ost uppepå , grädda i 150 grader i 30 min ........ klart och smaklig måltid
Citera
2014-07-22, 18:04
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jo då.
Patak's hade en currypasta tidigare som jag älskade brukade laga detta typ.

Kör en korv stroganoff med curry och ris till, och lägg ner det i en långpanna och kör den i ugnen på 225 grader tills den fått färg. Borde funka fint.
Citera
2014-07-22, 18:05
Medlem
Med rätt mängd grillkrydda smakar allt flintastek. Du kan inte misslyckas.
Citera
2014-07-22, 18:20
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
Med rätt mängd grillkrydda smakar allt flintastek. Du kan inte misslyckas.
Det var nästan ett bevingat ordspråk
Citera
2014-07-22, 18:27
Medlem
christerys avatar
Är det kryddningen du inte gillar så går den ju att "byta ut" med tex finsk korvsoppa.

Korven lakas ut i vattnet så börja med att koka lite korv och nån potatis bara för att se vad som händer. Kan bli bra eller äckligt. Funkar det så har du lakat ur korven, kasta pottisen. Och starta om med potatis, buljong, morötter osv och sen tillsätter du korven när resten börjar vara klart.

Köpte en korv med plastskinn på willys som jag var tvungen att ta av plasten på och kolla om den fungerar som bumerang över sjön. Ville inte ens att hundarna skulle hitta den.. Men det var inte korv, det var nåt som liknade korv... 19,90/kg borde vara en varningsflagga... Men nähä...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in