Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-07-22, 16:38
  #1
Medlem
Milizers avatar
Visst är det tröttsamt att checka in och checka ut res-bagare. Det har nog alla upplevt. Men dessutrom börjar flygbolagen minimera vikterna på handbagage.

Hur ska vi resenärer reagera på det? Varför inte helt enkelt strunta i bagage när man reser?´Köra nollbagage? Man kan väl köpa någon tandborste och det går ju att tvätta kläder.

Varför ska man ha bagage alls när man reser?
Citera
2014-07-22, 16:42
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Visst är det tröttsamt att checka in och checka ut res-bagare. Det har nog alla upplevt. Men dessutrom börjar flygbolagen minimera vikterna på handbagage.

Hur ska vi resenärer reagera på det? Varför inte helt enkelt strunta i bagage när man reser?´Köra nollbagage? Man kan väl köpa någon tandborste och det går ju att tvätta kläder.

Varför ska man ha bagage alls när man reser?

Det gäller endast otäcka budgetbolag. Jag tror att dessa sätter krokben för sig själva då priserna sjunkit bland de gamla jättarna till följd av den utökade konkurrensen, och där behöver man förstås inte tänka på vare sig incheckat bagage eller handbagage.

Det går utmärkt att flyga utan bagage. Jag brukar hoppa flyget ibland och cykla istället, utan bagage.
__________________
Senast redigerad av Eventor 2014-07-22 kl. 16:44.
Citera
2014-07-22, 16:45
  #3
Medlem
KenRingIntes avatar
Vad har du på dig när du tvättar dina kläder? Om du inte har mer än ett par av allt, då du inte ska ha bagage överhuvudtaget?

Expert travellers pack light, det stämmer. Men långväga resenärer vet också att man behöver mer än tandborste, rena strumpor och ett pass med sig. Men du gör ju som du vill. Min packning väger 14 kg, och det räcker för ryggsäckande på obestämd tid för mig. Det utesluter billigt resande med Ryan, då deras gräns går vid 10 kg. Men sådant är livet. För en weekendresa borde det definitivt räcka med ett par kilon bara. Notera att enbart en laptop normalt väger upp till 2 kg.
Citera
2014-07-22, 16:53
  #4
Medlem
endures avatar
Man kan ju alltid hyra kostym när man kommer fram =) Ofta brukar man kunna låna laddare i lobbyn och hygienartiklar brukar finnas tillhanda. Är det fem stjärnor så brukar det oftast finnas rakhyvel osv också, men har även sett det på några fyrstjärniga också.

Annars kan man ju köpa lite kläder för några tusenlappar liksom, det är ju inte så farligt m.t.p. att resten av resan ofta kostar typ 50k per person. Sen kan man ju ge bort kläderna till någon uteliggare om man hittar någon sådan.
Citera
2014-07-22, 17:27
  #5
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eventor

Det går utmärkt att flyga utan bagage. Jag brukar hoppa flyget ibland och cykla istället, utan bagage.
Utmärkt! Är ingen cyklist själv, men det låter bra idé. Har dock kört det i Amsterdam.
Citat:
Ursprungligen postat av KenRingInte
Vad har du på dig när du tvättar dina kläder? Om du inte har mer än ett par av allt, då du inte ska ha bagage överhuvudtaget?
oK, lite förvirring här vilka resor vi snackar om. Sku du resa jorden runt så behöver du förstås mer. På en veckas Europaresa kan man till exempel slänga de avverkade och köpta t-shirtsen, underkläder när man behöver nya. Blir enklare och blilligare och skönare än att kånka runt på bagage.
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Man kan ju alltid hyra kostym när man kommer fram =)
Javisst! Ska man gå på nåt sätt som har klädkod så fixar man det väl där? Varför inte?

I'm travelling light.

https://www.youtube.com/watch?v=zFfOgtTEji4

I'm the travelling light.
Citera
2014-07-22, 18:38
  #6
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Utmärkt! Är ingen cyklist själv, men det låter bra idé. Har dock kört det i Amsterdam.
oK, lite förvirring här vilka resor vi snackar om. Sku du resa jorden runt så behöver du förstås mer. På en veckas Europaresa kan man till exempel slänga de avverkade och köpta t-shirtsen, underkläder när man behöver nya. Blir enklare och blilligare och skönare än att kånka runt på bagage.
Javisst! Ska man gå på nåt sätt som har klädkod så fixar man det väl där? Varför inte?

I'm travelling light.

Alternativet är att klä på sig enligt principen "lager på lager". 3 par kalsonger, därefter ett par lätta shorts följt av ett par långbyxor. 3 par t-shirts följt av en skjorta och sedan en långärmad tröja. En tunnare jacka med fickor där man kan stoppa några extra strumpor (eller kalsongerna).

Variation av kläder för flera dagar och med någon tvätt då och då är funkar det utmärkt. Blir det varm kan man alltid ha en plastkasse i bakfickan och ta av några lager när planet väl har lyft.

Enligt ryktet en vanlig syn på Ryans flighter.
Citera
2014-07-22, 22:19
  #7
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZdravoKobila
Variation av kläder för flera dagar och med någon tvätt då och då är funkar det utmärkt. .
Men ännu bättre att undvika detta ju! Tänk dig en vecka i London! Varför skulle du ta med dig något bagage?

Du kan köpa ett 5-pack-trosor på Sainsburys, Och ett gäng t-shirtrs på Camden Market. Släng detta sen. Behöver du mer?

Vill du vara lyxig en kväll så låna/hyr! It's easy.
__________________
Senast redigerad av Milizer 2014-07-22 kl. 22:25.
Citera
2014-07-22, 23:17
  #8
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Men ännu bättre att undvika detta ju! Tänk dig en vecka i London! Varför skulle du ta med dig något bagage?

Du kan köpa ett 5-pack-trosor på Sainsburys, Och ett gäng t-shirtrs på Camden Market. Släng detta sen. Behöver du mer?

Vill du vara lyxig en kväll så låna/hyr! It's easy.

Eller så åker man dit i endast dom kläder man bär för tillfället och köper det man behöver. På hemresan kan man se ut som en michelingubbe. Att slänga de köpta kläderna är slöseri med planetens begränsade resurser. Möjligen kan man ge dem till en tiggande bulgar.
Citera
2014-07-22, 23:55
  #9
Medlem
En gång när jag stack till Thailand hade jag med mig en stock snus och kläderna jag hade på mig.
Citera
2014-07-23, 00:26
  #10
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZdravoKobila
kan man se ut som en michelingubbe.

Lite stil ska man väl lyckas upprätthålla även i dessa dystra tider. Har du märkt några reaktioner från folk när du gått i tre pack kläder?

För att hålla oss till ämnet, så vill jag mena att att det fungerar alldeles utmärkt att resa en vecka utan bagage. Så här gjorde jag senast:

Dag 1: Flyg Stockholm - Paris. Grundklädsel: chinos, skjorta, kavaj
Dag 2: Paris, samma kläder funkade.
Dag 3: Nattåg Paris - Salzburg. Slängde kalsonger, köpte nya. Dag i Wien. Snyggare kläder krävdes är man ska på opera. Hyrde, Fanns på hotellet Gross gutt!
Dag 4: Dagtåg med byte Salzburg - Amsterdam. Kom sent men hängde och övernattade hos vän på Noord. Samma kläder. Ingen brydde sig.
Dag 5: Flyg Schipol - Gatwick. Jäkla krångel på flygplatserna med väntetider. Kom fram vid 16. Slängde en t-shirt och köpte en ny. Dock trevlig eftermiddag och kväll i Shoreditich där jag slängde mina kalsonger och köpte ett par nya snygga i samma butik.
Dag 6: Skön dag i London. Slängde och köpte kläder i Camden Town och slängde de andra i en papperskorg på samma ställe. Jag blev grymt stilig, hade en toppenkväll och fick ragg.
Dag 7: Sov hos henne. Tjej från Argentina som pluggar mode. Hängde i London. Med ny cool inköpt t-shirt och den gamla slängd. Sen flyget hem.

Jag hade inte ens handbagage med mig. Bara att köra!


Varför resa med kläder och bagage? Jag hade inte ens en väska.
Citera
2014-07-23, 01:09
  #11
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
En gång när jag stack till Thailand hade jag med mig en stock snus och kläderna jag hade på mig.
Respekt!
Citera
2014-07-23, 01:14
  #12
Medlem
Milizers avatar
Men alltså, för att sammanfatta denna diskussion, varför finns det anleding att ha med sig något när man reser? En stor del av grejen är ju att man inte har bagage.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2413522

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback